هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود.
به عبارت ساده تر شخص یا شرکت وارد کننده، باید مشخصات کالای وارداتی را به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتوری که از فروشنده آن دریافت کرده است، در سامانه sabtaresh.tpo.ir    که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده ثبت نماید. 
در سامانه ثبتارش شما می توانید خدماتی از قبیل ثبت، پیگیری، ویرایش و پرداخت های الزامی برای واردات کالا را انجام دهید. سامانه جامع تجارت با یک سیستم یکپارچه با نهادهایی از جمله  بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی، گمرک و ... ارتباط پیدا کرده و همین موضوع می تواند روند ترخیص کالا برای واردات و پیگیری آن را تسهیل کند.
 

مراحل ثبت سفارش کالا


هر شخص یا شرکت وارد کننده کالا پس توافق برای واردات کالای مربوطه و عقد قرارداد با شرکت مورد نظر، یک پیش فاکتور با نام Performa Invoice دریافت می کند.این پیش فاکتور که توسط شرکت فروشنده مهرو امضا شده است برای ثبت سفارش واردات یک کالا در سامانه جامع تجارت برای دریافت کد فیدا لازم و ضروری است. کد فیدا که یک عدد 10 رقمی است، برای استعلام فروشنده کالا و بررسی سوابق آن کاربرد دارد.
اطلاعاتی که در پیش فاکتور باید درج شده باشد به قرار زیر است:
 
  • اطلاعات کامل خریدار و فروشنده
  • تاریخ صدور پیش فاکتور و مدت اعتبار آن
  • مشخصات کامل کالا ( شرح کالا، قیمت واحد، مقدار، وزن، نوع بسته بندی و کد تعرفه گمرکی کالا)
  • کشور تولید کننده کالا
  • ارز معامله و نحوه پرداخت آن
  • شرایط حمل کالا
  • تعیین گمرک مبدأ و مقصد و مرزهای ورودی
 

از جمله اطلاعاتی که در سامانه ثبتارش ثبت می شود عبارتند از

 
  • ارز دولتی یا آزاد درخصوص معامله
  • نحوه ثبت سفارش اعم از بانکی یا غیر بانکی
  • مرز وارداتی کالا
  • اطلاعات پیش فاکتور مطابق با نسخه اصلی فروشنده
  • اطلاعات حمل کالا
  • ارائه مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات
  • مشخصات کالا از جمله مقدار، وزن خالص و ناخالص، نوع بسته بندی، شرح فارسی و انگلیسی و درج کد تعرفه گمرکی
  • پرداخت کارمزد مربوط به ثبت سفارش کالا بسته به مبلغ کل پیش فاکتور و نوع ارز
  • دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش واردات کالا
 

ثبت سفارش کالا


اشنایی با انواع ثبت سفارش کالا

 

برای فعالیت در حوظه تجارت و واردات انواع کالا، ثبت سفارش کالا الزامی می باشد.
و برای ثبت سفارشات خود باید مجوز ثبت سفارش کالا را ازسازمان توسعه تجارت دریافت کرده و اقدام به فعالیت کنید.
ثبت سفارش به صورت کلی در سه دسته تقسیم بندی می شود:

انواع ثبت بر حسب درخواست کاربر
 انواع ثبت بر مبنای روش پرداخت
و انواع ثبت بر اساس نوع کارت بازرگانی

واردات کالا بر حسب ثبت سفارش نیز بر چند دسته تقسیم میشود از جمله:

  • واردات کالا بدون انتقال ارز بر اساس مصوبات کمسیون تشکیل شده در دفتر ثبت سفارش، کالا های دارای پروانه بهره برداری بر اساس ماده 6 قانون سهولت نوسازی صنایع، برا اساس تایید سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد، کالا های مجاز اعلام شده بر اساس بند 9 ماده 38 قانون نوسازی صنایع کشور

  • واردات با ارز آزاد
    واردات در مقابل صادرات که بر دو نوع قابل واگذاری به یک نفر یا بدون حق واگذاری می باشد
  • واردات از محل سهمیه های ارزی پس از تخصیص ارز از سازمان تخصیص ارز
     
    ثبت سفارش بر مبنای روش پرداخت به صورت دیداری، مدت دار و حواله؛ در حوضه بانکی و شامل واردات در قبال صادرات و ثبت بدون انتقال ارز در حوضه غیر بانکی می باشد.
    توجه داشته باشید همه فعالیت های سفارشات واردات کالا چه به صورت پرداخت ارز و چه به صورت صادرات در مقابل واردات باید تحت قوانین تجارت ایران انجام گیرد.به این صورت تجارت در بستری قانونمند و با شفافیت بالا رهگیری می شود.

    در رابطه با سفارشات از روش کارت بازرگانی، می توانید از کارت های بازرگانی تجاری، خدماتی، موردی و تولیدی استفاده کنید. البته در رابطه با دریافت کارت بازرگانی باید بدانید طبق قوانین تجارت ایران افرادی که در دستگاه های دولتی اشتغال دارند، نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند. می توانید از خدمات مشاوره بازرگانی استفاده کنید.

هزینه ثبت سفارش کالا

 

ثبت سفارش کالا یکی از مراحل مشترک در صادرات و واردات انواع کالا به شمار می رود. حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که هزینه ثبت سفارش کالا برای تمن انواع کالا یکسان است؟
در جواب این سوال باید گفت بله. هزینه ثبت سفارش برای همه کالا ها یکسان  و معادل نیم درصد ارزش کالا است.
فرمول محاسبه هزینه ثبت سفارش به شرح زیر است :
 
کارمزد دریافتی
تعیین مبلغ کارمزد فوق به صورت آنلاین و سامانه ثبتارش انجام می شود. به این صورت که شما پس از مراجعه به سامانه ثبت سفارش مبلغ پرفوما و نرخ تسعیر را را وارد کرده و سیستم به صورت خودکار این مبلغ را برای شما محاسبه میکند و شما آن را به صورت آنلاین پرداخت می کنید.

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان  در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.