ارزش گمرکی چیست؟

ارزش گمرکی چیست؟

ارزش گمرکی چیست؟

13 اردیبهشت1399
ارزش گمرکی چیست؟



ارزش گمرکی در تمامی موارد عبارت می باشد از بهای خرید کالایی که در مبدا انجام شده است و همچنین هزینه بیمه و حمل و نقل هم شامل آن می گردد. همچنین هر گونه هزینه ای که مربوط به افتتاح اعتبار و استفاده از امتیاز نقشه می باشد در ارزش گمرکی قرار می گیرد. به طور کلی باید بدانید هر نوع کالایی با هر بسته بندی و به هر میزان که وارد کشور می شود شامل این ارزش می گردد که باید تمامی موارد هزینه ای آن مورد بررسی قرار گیرد.



مطالعه بیشتر: انواع بیمه باربری

ارزش گمرکی کالای وارداتی

در قانونی که امر گمرک گذاشته است، ارزش کالاهایی که وارد ایران می شود و شامل ارزش گمرکی می گردند عبارت هستند از :


1. بهای سیف یکی از مهمترین آنها می باشد که هزینه خرید کالا از مبدا را مورد بررسی قرار می دهد و همچنین تمامی هزینه هایی که مربوط به بیمه و حمل و نقل سات را هم شامل می شود.

2. هزینه هایی که مربوط به افتتاح کردن و یا واریز بروات می باشد هم در ارزش گمرکی قرار می گیرد. در واقع باید بدانید هزینه هایی که مربوط به این حساب است بسیار حساس می باشد و باید به طور دقیقی وارد شود.

3. از شما حق استفاده کردن از نقشه، علامت بازرگانی و دیگر حقوق هایی که دارید را گمرک دریافت می کند و شما باید بر اساس هرکی از آنها حق امتیاز خود را پرداخت کنید.

4. دیگر هزینه ها هم وجود دارد که از زمان وارد شدن آن کالا به اولین دفتر گمرکی باید مورد بررسی قرار گیرد و به شما تحویل داده شود تا آنها را پرداخت کنید. شما زمانی که سیاهه کالاهای خریداری شده خود را بر اساس تاییدیه بانک مرکزی به گمرک تحویل می دهید این ارزش را به طور کامل مشخص می کند و از شما هزینه های آن را دریافت می کند.

شما برای اینکه در مسائل مربوط به ارزش گمرکی کالاهایتان دچار مشکل نشوید، بهتر است از فردی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد کمک بگیرید تا بدون هیچ مشکلی اقدامات خود را انجام دهید و کالاهای وارداتی خود را دریافت نمایید.

مطلب پیشنهادی : ترخیص خودرو از گمرک


تعیین ارزش گمرکی

ارزش گمرکی و تعیین شده توسط گمرک


اگر گمرک بعد از اینکه فاکتور خرید کالای وارداتی شما را دریافت کند و نسبت به آن فاکتور کالا اطمینان نداشته باشد، به وسیله کارشناسانی که در گمرک حضور دارند روی آن کالا ارزش گمرکی می گذارند و ارزش ها و قوانینی که خودشان می دانند را روی آن کالا پیاده می کنند. مهمترین ملاکی که برای تعیین ارزش آن کالا وجود دارد این است که، آن کالا را بر اساس قیمت عمده فروش در کشور مبدا مورد بررسی قرار می دهند و برای اینکه شما در بازارهای داخلی آن را وارد نمایید، حقوق گمرکی و هزینه های گمرکی مشخص شده ای را روی آن کالا مورد بررسی و محاسبه قرار می دهند تا شما هزینه های آن را پرداخت کنید. نحوه محاسبه کردن ارزش کالا بر اساس قوانین مشخص شده ای می باشد. برخی از مهمترین قوانین که در ارزش گمرکی اهمیت بسیار زیادی دارد عبارت می باشد از :

- ارزش محاسباتی
- ارزش معاملاتی کالاهایی که یکسان هستند.
- ارزش استنباطی آن کالا
- بررسی معکوس آن کالا
- ارزش معاملاتی کالاهایی که مشابه یکدیگر هستند.


مطلب پیشنهادی : مراحل ترخیص دارو از گمرک

اسناد مشخص کننده ارزش گمرکی کالا


برخی از اسناد بسیار مهم وجود دارند که آنها ارزش گمرکی کالا را مشخص می کنند و با خرید کالا ارتباط مستقیمی دارند. یکی از آنها گواهی مبدا می باشد و دیگری فاکتور است که باید زمان تحویل کالاهای وارداتی آنها را همراه خود داشته باشید تا به گمرک تحویل دهید و از این طریق بتوانید کالاها را دریافت کنید. ملاک قیمت هایی که در گمرکات کشور ایران وجود دارد، ارزش تعیین شده را مشخص کرده است و هر یک از این ارزش ها در گمرکات اجرایی، ارزش گمرکی کالا را تعیین می کند. شما باید بدانید حقوق ورودی برخی از کالاهایی که وارد ایران می شوند بر اساس ارزشی که آن کالا دارد تعیین می گردد. اگر ارزش کالا کم باشد، بدون شک حقوق ورودی کمتری را نیز پرداخت خواهد کرد، به همین دلیل باید به این نکته مهم توجه داشته باشید و سپس هزینه ورود کالای خود را پرداخت کنید.

برخی از کالاهایی که ارزش گمرکی بالایی دارند بدون شک نوع آن کالا با ارش است. گمرک بر اساس فاکتور خریدی که شما ارائه می دهید ارزش آن کالا را مشخص می کند و شما موظف هستید که هزینه آن را پرداخت نمایید. بر این اساس بهتر است به این مورد مهم دقت بسیار زیادی داشته باشید و فاکتور خود را به دقت بررسی کنید، در غیر این صورت اگر گمرک از محصول شما اطمینان پیدا کند و متوجه شود که قیمت اصلی آن در فاکتور وارد نشده است، شما جریمه خواهید شد و هزینه بیشتری را پرداخت خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی : لیست مجوز های لازم برای ترخیص کالا


ارزش گمرکی چیست؟

تقسیم بندی ارزش گمرکی


ارزش گمرکی که گمرک روی کالاهای شما می گذارد و شما باید آن را پرداخت کنید به چند دسته تقسیم بندی می شود. یکی از آنها حقوق و عوارضی می باشد که آن نوعی مالیات غیر مستقیم است و دیگری هم هزینه هایی می باشد که در مقابل خدمات ارائه شده گمرک از شما دریافت می گردد. در واقع برخی از اقدامات ماننند آزمایش، هزینه تخلیه و بارگیری، انبارداری و ... هزینه های متفاوتی دارد و شما زمان دریافت کالا باید آن را پرداخت کنید. حقوق ورودی که در قوانین گمرکی وجود دارد و ارزش گمرکی کالا ار مشخص می کند دو قسمت است :

1. حقوق گمرکی برای تمامی کالاهایی که وارد می شوند 4 درصد محاسبه می شود و آن را باید دریافت کنی. این 4 درصد از حقوق گمرکی توسط مجلس مشخص و تعیین شده است و شما باید آن را پرداخت کنید.

2. سود بازرگانی یکی دیگر از بخش های آن به شمار می رود که آن را هم دولت تعیین می کند و شما باید آن را پرداخت نموده تا بتوانید کالای خود را دریافت کنید و از انبارداری آن را ترخیص نمایید.

مطلب پیشنهادی: ترانزیت داخلی چیست؟

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.


مطالعه بیشتر
شرایط و نحوه دریافت ارز وارداتی
اینکوترمز چیست

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا