انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد

انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد

انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد

5 مرداد1399
انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد


در همه جای دنیا کانتینرها از پرکاربردترین و مهم ترین لوازم در جابه جایی و حمل و نقل کالاها به شمار می آیند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کانتینر و انواع آن از دیدگاه ابعاد و کاربردها بپردازیم. 

 ابعاد کانتینرها را براساس فوت مشخص می کنند. کانتینرها دارای ابعاد 10، 20، 30و40  فوتی می باشند که رایج ترین و پرکاربردترین آنها کانتینرهای 20 و 40 فوتی می باشند.
 البته شایان ذکر است که در هم اکنون در خطوط کشتیرانی از کانتینرهای 45 فوتی استفاده می شود. کانتینرها کاربردهای مختلف و گسترده ای دارند و در حمل و نقل های دریایی و یا حمل سنگ معدن و سنگ آهک مورد استفاده قرار می گیرند.
 

دسته بندی کانتینر از لحاظ ابعاد



کانتینر 10 فوت

کانتینرهای 10 فوتی ابعاد 3*2.5 متری داشته و ارتفاعی برابر با 2.60 متر دارند و به کانتینر 3 متری معروف هستند و برای انبار کالاها گزینه ی مناسبی محسوب می شوند.

کانتینر 20 فوت

کانتینرهای 20 فوتی نیز دارای ابعاد 6*2.5 و ارتفاع 2.60 متری بوده و برای انبار و جا به جایی کالاها مورد استفاده قرار می گیرند.


مطلب مرتبط: روش های حمل در ترخیص کالا

 
ابعاد کانتینر
 

کانتینر 40 فوت

کانتینرهای 40 فوت هم ابعادی برابر با 12*2.5 و ارتفاع 2.60 متر داشته و در صنعت حمل و نقل نسبت به سایر انواع کانتینر پرکاربردتر می باشند.
 کانتینرهای 40 فوتی مدل‌های بسیار گوناگونی دارند و یکی از رایج ترین انواع کانتینر در حمل‌ و نقل های زمینی و دریایی به شمار می آیند، به این دلیل که دارای حجم زیادی هستند و می‌توانند از لحاظ چینیش بار هم بسیار مقرون به صرفه واقع شوند. معمولاً افراد کانتینر 40 فوتی را به ‌صورت شریکی خریداری می‌کنند، چرا که هزینه‌ ی آن فرقی با کانتینر 20 فوتی نداشته و چنانچه که بار هر دو بازرگان قابلیت جا شدن در فضای کانتینر 40 فوتی را داشته باشد از این کانتینر استفاده می‌شود.

انواع کانتینر 40 فوت

در حالت کلی انواع کانتینر برای تمام ابعاد دلخواه قابل ساخت می باشد، اما در ایران کانتینرهای رایج همان کانتینرهای ‌اصطلاحا خشک هستند که در حقیقت برای جلوگیری از نفوذ آب طراحی‌ شده اند و در دو مدل کانتینر 40 فوت استاندارد و نرمال و کانتینرهای 40 فوت ارتفاع بلند که به آنها High cube container  گفته می شود تقسیم‌ می شوند.

کانتینر 40 فوت HIGHCUBE

کانتینرهای HighCube دارای ابعاد 12*2.5 متری با ارتفاع 2.90 متر هستند، وجه تمایز این کانتینرها با کانتینر 40 فوتی در بیشتر بودن ارتفاع شان می باشد که به همین دلیل به کانتینرهای ارتفاع بلند شهرت دارند. این نوع کانتینر برای حمل و جابه جایی کالاهایی با ارتفاع بلند کاربرد دارد.


مطلب مرتبط : انواع تخلفات گمرکی
 

 انواع کانتینر از لحاظ کاربری 


1.کانتینر یخچالی
2.کانتینر کالای خشک 
3.کانتینر روباز
 4.کانتینر پهلو باز
5.کانتینر عایق بندی شده 
6.کانتینر حرارتی 
7.کانتینر تهویه دار
8.کانتینر تاشو 
9.کانتینر مخزن دار
10.کانتینر مسطح
11. کانتینر حمل حیوانات و احشام
12.کانتینر حمل خودرو 

 
انواع کانتینر

 

کانتینرهای یخچالی

آنجایی که این نوع کانتینر مجهز به سیستم خنک کننده می باشد، گزینه ی مناسبی برای حمل و جابه جایی مواد غذایی می باشد.


کانتینرهای کالای خشک

از بین انواع کانتینر این مدل از پرکاربردترین و رایج ترین آن ها می باشد که عموما در ابعاد 20 و 40 فوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 کانتینر رو باز

همانگونه که از نام آن پیداست این نوع کانتینر سقف نداشته و به اصطلاح روباز است و مناسب برای حمل کالاهای خشک نظیر حبوبات و شن و ماسه می باشد. گاها برای پوشاندن سقف این کانتینرها از پارچه های برزنتی استفاده می کنند.

کانتینر پهلو باز 

در قسمت پهلوی این نوع کانتینر یک یا چند درب بازشوی بزرگ وجود دارد و مزیت آن نسبت و سایر انواع کانتینر در سهولت بارگیری آن است.

کانتینر عایق بندی شده

ساختمان این نوع از  انواع کانتینر از مواد عایق تشکیل شده تا از ورود گرما و سرما یا تبدیل سرما به گرما ممانعت شود. لذا این کانتینرها برای حمل مواد دارویی و گوشت منجمد و ... بسیار پر کاربرد هستند

 کانتینر حرارتی

این کانتینر مجهز به عایق بندی دیواره ها و سقف بوده و یک موتور گرم کننده نیز دارد و به همین دلیل کانتینر حرارتی نامیده می شود.



مطلب مرتبط : انواع ارز در ترخیص کالا


 
کانتینر تهویه دار

 

کانتینر تهویه دار

برای حمل ونقل محموله هایی که جهت خراب نشدن به تهویه مناسب نیاز دارند به کار برده می شود. عمده کالاهای مورد حمل با این مدل از انواع کانتینر لوبیا و قهوه می باشد.

کانتینرهای مخزن دار

به منظور جابه جایی مایعات خطرناک و یا معمولی و همچنین گازها از این دسته از انواع کانتینر که بدنه آن ها تک جداره یا دو جداره می باشد، استفاده می شود. از لحاظ ارزشی، در زمره ی کانتینرهای فوق العاده گران قیمت جای گرفته و حفاظت و نگهداری آنها، به دلیل خطراتی که ممکن است متوجه کالاهای خاص درون آن شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

کانتینرهای تاشو

این دسته از کانتینرها دارای کاربرد بسیار کمتری نسبت به انواع دیگر کانتینرها هستند. اما مزینی که دارند این است که با توجه به قابلیت تا شدن فضای کمتری را نسبت به سایر مدل ها اشغال می کنند.

کانتینرهای مسطح

در این نوع کانتینرها، بارگیری کالا در سطح تحتانی آن انجام گرفته و بعد از مهار، آماده جابه جایی و حمل می شود.برای حمل و نقل محموله های سنگین از جمله بار آهن و فولاد و یا حتی ماشین آلات به کار برده می شوند.

کانتینرهای حمل حیوانات و احشام

این کانتینرها دارای دریچه ای در قسمت طولی یا عرضی خود هستند که موجب رفت و آمد و تعویض هوای داخل کانتینر می گردد و لذا امکان حمل و نقل حیوانات و احشام زنده را فراهم میسازد.در سطح پایینی کانتینر هم دریچه های ویژه ی نظافت تعبیه شده است که مجهز به ادوات جانبی از جمله آب و غذا به منظور تغذیه حیوانات در سفرهای طولانی مدت می باشد.

کانتینر حمل خودرو

به منظور حمل و جابه جایی اتومبیل ها در فاصله های طولانی به کار برده می شود و از لحاظ رعایت ابعاد نرمال و استاندارد جهانی، دارای محدودیت ارتفاع می باشد که بنا به به طول آن برای کانتینرهای 20 فوت ، قابلیت حمل یک خودرو و برای کانتینرهای 40 فوتی حداکثر قابلیت حمل، دو خودرو می باشد.
 
گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.
 

نظرات

ممنونم از مطالب مفیدتون.خیلی کاربردی بود.

ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا