چالش های ترخیص کالا + راه حل های تسهیل و تسریع این فرآیند

چالش های ترخیص کالا + راه حل های تسهیل و تسریع این فرآیند

چالش های ترخیص کالا + راه حل های تسهیل و تسریع این فرآیند

18 دی1402
چالش های ترخیص کالا + راه حل های تسهیل و تسریع این فرآیند


چنانچه تاجران با قواعد و اصول آزادسازی کالا از گمرک آشنایی نداشته باشند، به طور حتم با چالش‌های ترخیص کالا مواجه خواهند شد. همانطور که می دانید، کلیه بارها بعد از ورود به کشور در سوله های بزرگ گمرک نگهداری می شوند تا نوبت ترخیص آنها فرا برسد. بازرگانان می توانند با در اختیار داشتن کارت بازرگانی برای ترخیص کالاهایشان از گمرک اقدام کنند. این موضوع هنگامی میسر خواهد شد که آنها با نکات ریز و درشت قوانین ترخیص آشنا باشند. در غیر این صورت باید یک راه حل مطمئن برای مشکلات خود پیدا کنند. در این متن قرار است درباره مشکلات و چالش های متعددی که بر سر راه تجار و بازرگانان ایرانی قرار می گیرد، گفتگو کنیم. این متن کمک می کند تا شما به خوبی با موانع و مشکلات موجود در پروسه ترخیص کالا آشنا شوید.

ترخیص کالا با کمک کارشناسان حرفه ای


اگر می خواهید چالش‌های ترخیص کالا را به صفر برسانید، حتما از یک کارشناس حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. حتی تاجران کهنه کار نیز برای طی کردن فرایند ترخیص کالا از کارشناسان زبده ای به نام ترخیص کار کمک می گیرند. ترخیص کار، با تسلط بر قواعد و قوانین گمرک ایران و سایر کشورها تمامی چالش ها را پیش بینی کرده و در اسرع وقت کالا را از گمرک آزاد می کند. چنانچه با این قوانین و قواعد آشنا نباشید، به طور حتم برای تاخیر در فرایند ترخیص کالا جریمه خواهید شد. حتی این امکان وجود دارد که فرایند آزادسازی کالا سخت و پیچیده تر شود. ترخیص کار می تواند طبق دستورالعمل های قانونی کلیه قوانین را به درستی اجرا کرده و کالاها را بدون فوت وقت از گمرک آزاد نماید. تاجر هر چه آگاهی کمتری درباره شرایط و دستورالعمل های قانونی در اختیار داشته باشد، کالا و بارهای او بیشتر در انبارها باقی خواهند ماند.


متداول ترین چالش‌های ترخیص کالا از گمرک را بشناسیم!


در ادامه به معرفی رایج ترین چالش‌های ترخیص کالا از گمرک می پردازیم. همانطور که می دانید، تعداد دستورالعمل ها و قوانین خاص گمرک به یک یا ده تا قانون محدود نمی شود. قوانین سختگیرانه بسیاری وجود دارند که هر ساله مورد بازبینی و تغییر قرار می گیرند. طی کردن این مسیر بدون کمک ترخیص کار گمرک امری محال است. چنانچه از مشاوره و کمک کارشناسان حرفه ای در این زمینه برخوردار نباشید، با موانع بسیاری دچار خواهید شد. تعرفه ها و عوارض گوناگون، وجود اسناد و مدارک متعدد و تاخیر در گمرک از جمله این چالش ها می باشند. عدم تسلط به زبان های بین المللی مانند عربی و انگلیسی، عدم آشنایی با کالاهای قاچاق و ... نیز از دیگر مشکلاتی هستند که بر سر راه ترخیص کالاها از گمرک قرار می گیرند. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.



وجود عوارض و تعرفه های مختلف


متاسفانه تاجر برای ترخیص کالا از گمرک، باید عوارض و هزینه های زیادی بپردازد. این هزینه ها گاه سنگین ارزیابی می شوند و هر تاجری ملزم به پرداخت آن ها می باشد. این تعرفه ها به وسیله نهادهای قانونی در هر کشوری تعریف می شوند و هدف اصلی آنها تامین منابع مالی برای صنایع داخلی است. اگر تاجر بتواند از قبل هزینه ها و تعرفه های هر محصولی را پیش بینی کند، تا حدودی می تواند هزینه ها را کم نماید. به عنوان مثال، وقتی شما از هزینه های ترخیص پارچه اطلاعات دقیقی داشته باشید، درباره ترخیص این محصول دچار مشکل نخواهید شد.


وجود مدارک و اسناد متعدد یکی از چالش‌های ترخیص کالا


یکی دیگر از چالش‌های ترخیص کالا، وجود مدارک و اسناد بسیار در این حوزه است. متاسفانه برای هر مرحله از ترخیص کالا باید یک مدرک جداگانه در دست داشته باشید. انواع فاکتورها، ترابری، بارنامه، فهرست بسته بندی، گواهی مبداء و غیره از جمله مدارک و اسنادی هستند که یک ترخیص کار یا یک تاجر باید از آنها برخوردار باشد. وجود هر یک از این مدارک معتبر الزامی بوده و می تواند شما را یک گام به مرحله نهایی ترخیص محصول نزدیک تر نماید.


وجود تاخیر در گمرک و عدم آشنایی با یک زبان خارجی


به وجود آمدن تاخیر در گمرک یکی از گران ترین و خسته کننده ترین چالش‌های ترخیص کالا از گمرک می باشد. این مرحله برای هر تاجری ممکن است اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، باید ترخیص کار یا تاجر بتواند با آگاهی و تجربه و مهارت زیاد آن را پشت سر بگذارد و مدت زمان ترخیص کالا را تا حد ممکن کاهش دهد. همچنین، عدم تسلط به زبان های خارجی مانند انگلیسی و عربی می تواند یک مانع بزرگ بر سر راه واردات یا صادرات کالا به شمار رود. هر تاجری لازم است نحوه رفتار با همکاران خارجی و دیگر مسئولان گمرک را بلد باشد. داشتن تسلط به یکی از زبان های انگلیسی، عربی یا فرانسه ترخیص کالای شما را به جلو خواهد انداخت و شما را از بسیاری از دردسرها نجات خواهد داد.
یکی دیگر از چالش‌های ترخیص کالا عدم آشنایی صاحبان کالا با محصولات قاچاق و ممنوعه است. ورود هرگونه کالای قاچاق و عبور آن از مرز توسط بازرگانان عملی غیر قانونی و جرم تلقی می شود. فردی که به ورود این نوع کالاها مبادرت کند، طبق قوانین گمرکی با او برخورد می شود.


چگونه می توان برای چالش‌های ترخیص کالا یک راه حل مناسب ارائه داد؟


قطعاً برای هر یک از چالش‌های ترخیص کالا یک راه حل مناسب وجود دارد. تنها آشنایی با تمامی قواعد و دستورالعمل های گمرک داخلی و خارجی چاره ی این مشکلات نمی باشد و بایستی مهارت،تجربه و ارتباطات بروز در حوزه ترخیص کالا داشته باشید. هر چند که این مسیر بسیار پیچیده و سخت توصیف شده است اما پشت سر گذاشتن این مراحل کار برای فرد ترخیص کاری که با تجربه است دشوار و امری محال نیست. پس از ثبت سفارش کالا، اگر مراحل را به درستی پشت سر بگذارید و از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید، به سلامت این مراحل را طی خواهید کرد. از نوع هزینه ها، شرایط و مدیریت اسناد اطلاعات کاملی به دست آورید. دریافت مشاوره از افراد با تجربه ای که در این حرفه فعالیت می کنند نیز بسیار سودمند است و به راحتی می توان تمامی این مراحل را طی کرد و به زنجیره تبادل کالای جهانی و صادرات کالا پیوند خورد.




مجوز ثبت سفارش کالا،یکی از بزرگترین چالش‌های ترخیص کالا


یکی از مهم ترین و دشوارترین مراحل ترخیص کالا، اخذ مجوز ثبت سفارش کالا،کد ساتا،تخصیص ارز و سایر مجوزات لازم می باشد.اگر این مجوز به درستی و در زمان مناسبی اخذ نشود باعث ایجاد مشکلات و ضررهای مالی بسیار زیادی برای صاحب کالا می باشد.بنابر این پیشنهاد می شود حتماً قبل از اینکه کالایی را برای واردات به ایران خریداری نمایید،حتماً در خصوص ترخیص کالا با ترخیص کاری معتبر و با تجربه مشورت نمایید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمایید.



در انتها خوب است اشاره کنیم، شناخت انجمن های تجاری، وب سایت های گمرک دولتی و آگاهی داشتن از قوانین دقیق و جاری می تواند شما را از بسیاری از مشکلات ترخیص کالا دور نگه دارند. برای سرعت دادن به ترخیص کالا و نپرداختن هزینه های اضافی حتما از ترخیص کاران مجرب کمک بگیرید. به عنوان حسن ختام خوب است یادآوری کنیم، برای ترخیص کالا می توان از چند پایانه مرزی اقدام کرد. ترخیص کالا از گمرک بوشهر، بازرگان، بندر انزلی، مهران و ... امکان پذیر است.

مقالات مرتبط

کسر تخلیه در گمرک
کالای متروکه

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا