اجاره کارت بازرگانی چیست؟ بررسی نکات مهم برای دنبال کردن این روند!

اجاره کارت بازرگانی چیست؟ بررسی نکات مهم برای دنبال کردن این روند!

اجاره کارت بازرگانی چیست؟ بررسی نکات مهم برای دنبال کردن این روند!

اجاره کارت بازرگانی چیست؟ بررسی نکات مهم برای دنبال کردن این روند!

24 دی1402
اجاره کارت بازرگانی چیست؟ بررسی نکات مهم برای دنبال کردن این روند!

تا امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که به صورت دقیق، اجاره کارت بازرگانی چیست و کاربران برای دنبال کردن این پروسه باید چه نکاتی را مد نظر خود قرار دهند. به صورت کلی، اجاره دادن یک کارت بازرگانی شگردی است که برخی از افراد آن را برای کسب درآمد مورد استفاده قرار می دهند. درآمد اجاره کارت بازرگانی می تواند زیاد باشد و همین مسئله هم علاقه مردم به دنبال کردن این پروسه را افزایش داده است. جالب است بدانید که کارت های بازرگانی اجاره ای، یک سری ویژگی های خاص را در خود جای داده اند. توجه به این ویژگی ها باعث تصمیم گیری صحیح در این زمینه خواهد شد. امروز ما قصد داریم تا چیستی کارت های بازرگانی و نکات مهم برای استفاده از این ابزار را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

ضرورت استفاده از کارت بازرگانی


قبل از پرداختن به چیستی روند اجاره کارت بازرگانی، بیایید ضرورت استفاده از آن را زیر ذره بین قرار دهیم. پروسه واردات و صادرات کالا های مختلف، مراحل گسترده و پیچیده ای دارد. شما برای اینکه بتوانید یک محصول خاص را از مرز های ایران خارج کنید، باید یک سری مدارک خاص را در اختیار داشته باشید. این مسئله برای ورود کالا های مختلف به مرز ایران هم صادق است. یکی از همین مدارک مهم و پر اهمیت، به کارت بازرگانی اشاره دارد.


یک
کارت بازرگانی ابزاری مهم به حساب می آید که با استفاده از آن شما می توانید چالش های قانونی موجود بر سر راه خود را کاهش دهید. کارت های بازرگانی به گونه ای طراحی شده اند تا مجوز صادرات و واردات کالا های مختلف را در اختیار متقاضیان قرار دهند. به خاطر داشته باشید که بدون استفاده از ابزار های ویژه ای همچون انواع کارت بازرگانی، امکان تجارت بین المللی با سایر کشور ها برای شما وجود ندارد.


پس اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت و فعالیت در این زمینه، به دریافت کارت بازرگانی اشاره دارد. به خاطر داشته باشید که پروسه دریافت کارت بازرگانی نسبتا پیچیده بوده و در اکثر مواقع، وقت زیادی می گیرد. همین مسئله هم باعث شده تا برخی از افراد به اجاره کارت بازرگانی علاقه نشان دهند. این پروسه هم خطرناک است و هم می تواند مشکلات قانونی زیادی را برای شما ایجاد نماید. پس از نظر فنی و قانونی، به شما توصیه می شود تا هیچگاه از ابزار های خاصی همچون کارت های بازرگانی اجاره ای استفاده نکنید. عدم توجه به این مسئله، می تواند جزای نقدی یا حتی زندان را برای متخلفان به همراه داشته باشد.


ضرورت استفاده از کارت بازرگانی


کارت بازرگانی اجاره ای چیست؟


با پشت سر گذاشتن مباحث اولیه، می توانیم به سوال کارت بازرگانی اجاره ای چیست، پاسخ دهیم. در دنیای تجارت، افراد همواره باید یک سری مدارک خاص را در اختیار دولت ها قرار دهند. این مدارک می توانند روند تجارت و صادرات کالا را به صورت مستقیم متحول سازند. یکی از همین مدارک پر اهمیت به کارت بازرگانی اشاره دارد. کسانی که کارت بازرگانی دارند، باید بر اساس نوع و ویژگی های کالای مد نظر خود مالیات پرداخت نمایند. این مسئله باعث شده تا افراد به جای استفاده از کارت بازرگانی خود، به اجاره آن علاقه نشان دهند.


پس کارت بازرگانی اجاره ای، به کارتی گفته می شود که صاحب آن شخص دیگری است ولی شما آن را برای صادرات یا واردات کالا های مختلف مورد استفاده قرار می دهید. اکثر افراد علاقه مند به استفاده از کارت های اجاره ای ترجیح می دهند تا این ابزار را برای فرار از مالیات و هزینه های گمرکی سنگین مورد استفاده قرار دهند. این مسئله در طولانی مدت چالش های گسترده ای را سر راه ایران و سازمان های خاصی همچون گمرک ایجاد خواهد کرد. طی چند سال اخیر قوانین گسترده ای در سراسر ایران با هدف جلوگیری از اجاره کارت بازرگانی تدوین شد.


قانون گذاران در قوانین مختلف خود نسبت به جرم انگاری اجاره کارت بازرگانی اقدام نموده اند. به خاطر داشته باشید که در برخی از مواقع، افرادی که این پروسه را دنبال نموده اند با مجازات های فوق العاده سنگین مواجه می شوند! شاید برای یک فرد عادی این مسئله مهم و پر اهمیت به نظر نرسد ولی در واقعیت، اجاره یک کارت بازرگانی چالش های گسترده ای را برای دولت و قوانین گمرکی ایجاد می کند. به افراد توصیه می شود تا به جای اجاره کارت بازرگانی، نسبت به استفاده از کارت خود اقدام نمایند. پروسه دریافت کارت های بازرگانی خیلی پیچیده و وقتگیر نمی باشد! در نتیجه، شما با خیال راحت می توانید آن را دنبال کنید.


کارت بازرگانی اجاره ای چیست؟


آیا اجاره کارت بازرگانی جرم است؟


حتما شما هم از خود می پرسید که آیا اجاره کارت بازرگانی جرم است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم قطعا! قانون گذاران ایران با هدف جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی سازمان های بزرگ، نسبت به جرم انگاری فعالیت های خاصی همچون اجاره کردن کارت بازرگانی اقدام نموده اند. یعنی اگر یک نفر نسبت به اجاره کارت بازرگانی سایر افراد اقدام کند، احتمال اینکه با مجازات های سنگین مواجه شود، بالا می رود. به خاطر داشته باشید که خیلی از وارد کنندگان و صادر کنندگان با هدف فرار مالیاتی این پروسه را دنبال می کردند.


با جرم شدن اجاره کارت بازرگانی، حجم فرار مالیاتی از این طریق تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که برای صادرات یا واردات کالا های مختلف، شما لزوما باید مدارک هویتی و تجاری خود را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهید. عدم توجه به این مسئله نه تنها می تواند روند صادرات را مختل کند، بلکه در برخی از مواقع منجر به حبس شما هم می شود. پس جهت جلوگیری از ایجاد مشکل، بهتر است هم اکنون نسبت به دریافت کارت بازرگانی مخصوص خود اقدام نمایید. این مسئله روی پروسه تجارت شما به صورت مستقیم تاثیر گذار خواهد بود.




آیا اجاره کارت بازرگانی جرم است؟

نحوه اجاره کارت بازرگانی


اگر با وجود همه این موارد شما همچنان به دنبال اجاره کارت بازرگانی هستید، باید یک سری مراحل خاص را طی کنید. قبلا افراد با ارسال آگهی های مختلف نسبت به اجاره انواع کارت بازرگانی اقدام می نمودند. در چنین شرایطی افراد معمولا در روزنامه یا سایت های مختلف نسبت به ارسال آگهی و تعیین قیمت اقدام می کنند. اخیرا افراد سودجو یک راه دیگر را برای اجاره انواع کارت بازرگانی در نظر گرفته اند. آنها در ابتدا یک دفتر اجاره کرده و فردی را انتخاب می نمایند که وضعیت مالی خوبی ندارد ولی به دنبال تغییر شرایط است.


آنها با دادن وعده های خاص همچون پول و ثروت زیاد، فرد را متقاعد می کنند تا کارت بازرگانی دریافت نماید. آنها آدرس دفتر اجاره شده را به عنوان محل فعالیت فرد در اختیار ارگان ها و نهاد های مربوطه قرار می دهند. در مرحله بعد هر دو طرف معامله وارد یک دفترخانه اسناد رسمی شده و یک وکالت نامه را تنظیم می کنند. این وکالت نامه به فرد اجاره کننده اجازه می دهد تا نسبت به استفاده از کارت بازرگانی فرد اجاره دهنده اقدام نماید. به خاطر داشته باشید که در این پروسه، قیمت کارت بازرگانی در دفترخانه به صاحب اصلی پرداخت می گردد.

زمانی که فرد اجاره کننده کارت بازرگانی فعالیت خود را شروع می کند، نهاد های قانونی مالیات را برای فرد اجاره دهنده که وضع مالی خوبی ندارد در نظر می گیرند. زمانی که فرد اجاره دهنده توانایی پرداخت مالیات را نداشته باشد، آنها متوجه می شوند که کارت بازرگانی اجاره داده شده است. در چنین شرایطی مراجع قانونی با فردی مواجه هستند که توانایی پرداخت حقوق گمرکی را ندارد و دفترش هم صوری است. به خاطر داشته باشید که طی چند سال اخیر روند گمرک برای واردات و صادرات کالا های مختلف تغییری پیدا کرده و همین مسئله هم باعث شده تا نیاز تجار به کارت بازرگانی، کمتر شود.


نحوه اجاره کارت بازرگانی


هزینه اجاره کارت بازرگانی


در حال حاضر نمی توان درآمد یا هزینه اجاره کارت بازرگانی را به صورت عمومی مشخص نمود. یک سری عوامل و فاکتور های خاص وجود دارند که روی هزینه های مربوط به اجاره این کارت به صورت مستقیم تاثیر می گذارند. به خاطر داشته باشید که متقاضیان اجاره این کارت معمولا هزینه های متنوعی را باید پرداخت کنند. از هزینه های مربوط به اجاره دفتر گرفته تا هزینه های مربوط به پردازش اطلاعات، همگی بر عهده کسی است که قصد اجاره این کارت را دارد.


به صورت کلی، درآمد اجاره کارت بازرگانی برای افراد ساده و کم بضاعت چیزی در حدود 1 تا 6 میلیون تومان می باشد. به خاطر داشته باشید که اگر فردی با بازار کارت های بازرگانی آشنایی داشته باشد و به درستی نسبت به اجاره آن اقدام کند، می تواند درآمد خود را تا 100 میلیون تومان افزایش دهد. تعداد واسطه های فعال در این زمینه و نحوه اجاره از جمله متغیر های مهم و کلیدی به حساب می آیند که روند اجاره و هزینه های مورد نیاز برای دریافت انواع کارت بازرگانی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. پس اگر شما هم به دنبال اجاره انواع کارت بازرگانی هستید، بهتر است روش مناسبی را برای این پروسه انتخاب نمایید.

صادرات و واردات با کارت های اجاره ای


همانطور که در قسمت های قبل تر هم به این مسئله مهم اشاره کردیم، اجاره کارت بازرگانی با هدف صادرات یا واردات یک کالای خاص دنبال می شود. در حالت عادی، متقاضیان فعالیت در دنیای تجارت هم باید هزینه های گمرکی را پرداخت نمایند و هم باید بر اساس میزان سود خود نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. این در حالی است که برخی از آنان با هدف دریافت سود بیشتر تکنیک های خاصی را برای واردات کالا های مختلف مورد استفاده قرار می دهند.


مطالعه بیشتر: سود بازرگانی


صادرات و واردات با کارت های اجاره ای

صادرات و واردات کارت های بازرگانی


اجاره کارت بازرگانی پروسه ای حساس است که با استفاده از آن، یک نفر به صورت قانونی و در دفاتر ثبت اسناد رسمی نسبت به دریافت وکالت از شخص دارنده کارت اقدام می کند. با دنبال کردن این پروسه، افراد می توانند نسبت به صادرات یا واردات کالا های مختلف در چارچوب قوانین ایران اقدام نمایند. این مسئله مشکلات جدی را برای شخص اجاره دهنده ایجاد خواهد کرد. پس به شما توصیه می شود تا تحت هیچ شرایطی نسبت به اجاره دادن یا اجاره کردن انواع کارت بازرگانی اقدام نکنید.


اجاره کردن کارت بازرگانی چه مجازاتی دارد؟


البته که قانون گذاران در چند مرحله مختلف نسبت به جرم انگاری روند اجاره کارت بازرگانی اقدام نموده اند. از آنجایی که این پروسه روی درآمد دولت به صورت مستقیم تاثیر می گذارد، پروتکل های مراقبتی برای جلوگیری از آن باید به درستی تنظیم شوند. بر اساس ماده 33 قانون اصلاح مبارزه با قاچاق در سال 1401، اجاره کارت های بازرگانی می تواند منجر به جزای نقدی، ابطال کارت، پرداخت خسارت به دولت، ممنوعیت صدور مجدد کالا و حبس شود.
بسته به ماده قانونی که در محاکمه اجاره دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد، جزای نقدی می تواند تا دو برابر حق مالیات باشد. به خاطر داشته باشید که فرار از مالیات در قوانین جمهوری اسلامی هم جرم بوده و دنبال کردن این پروسه می تواند چالش های گسترده ای را از این نظر ایجاد نماید. پس بهتر است تحت هیچ شرایطی نسبت به اجاره کردن یا اجاره دادن کارت بازرگانی اقدام نکنید.

سوالات متداول


1. آیا اجاره کارت بازرگانی کار درستی است؟


مسلما نه! همانطور که در قسمت های قبل تر هم گفته شد، اجاره این کارت با هدف فرار مالیاتی صورت گرفته و این روند می تواند برای اقتصاد ایران چالش های گسترده ای را ایجاد نماید. پس اجاره کردن یک کارت بازرگانی از نظر قانون و شرع، کارت درستی نیست.

2. برای واردات یک کالا می توانیم چه کاری انجام دهیم؟


اگر شما هم به دنبال واردات یا صادرات کالا های مختلف هستید، می توانید از خدمات تیم های سوم شخص فعال در زمینه ترخیص کالا از گمرک استفاده نمایید. با استفاده از چنین تیم هایی نیاز شما به استفاده از کارت های بازرگانی تا حد قابل توجهی کمتر می شود.

3. آیا درآمد اجاره کارت دادن کارت بازرگانی خوب است؟


همانطور که گفته شد، اخیرا با تغییر قوانین گمرکی بازار افراد فعال در زمینه اجاره انواع کارت بازرگانی هم کساد شده است. یعنی هزینه های مربوط به اجاره کارت پایین آمده و افراد نمی توانند به درآمد مطلوبی در این زمینه دسترسی پیدا نمایند. پس به صورت عمومی، اجاره این کارت بازدهی مطلوبی را به همراه ندارد.


کلام آخر


همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، روند اجاره کارت بازرگانی، پروسه ای چالش برانگیز به حساب می آید که همواره چالش های گسترده ای را سر راه شما قرار می دهد. اگر شما به مباحث قانونی این روند توجهی نداشته باشید، با خطر زندان و مجازات های سنگین مالی مواجه خواهید شد. پس به صورت عمومی، برای
ترخیص کالا از گمرک بوشهر یا سایر گمرک های فعال در ایران به شما توصیه می شود تا خدمات ترخیص کار های حرفه ای را به کار گیرید.


استفاده از بهترین
ترخیص کار گمرک به جای اجاره کارت بازرگانی، می تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس، یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین مجموعه های فعال در زمینه ترخیص کالا و ثبت سفارش کالا های مختلف به حساب می آید. پس اگر شما هم به دنبال استفاده از خدمات گمرکی در بهترین حالت ممکن هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان مجموعه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم در اختیارتان قرار داده شوند.



مقالات مرتبط:
کالای متروکه
واردات کالا بدون کارت بازرگانی
کسر تخلیه در گمرک
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی
خدمات Door to Door چیست
نحوه دریافت مجوز صادرات
حمل و نقل دریایی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا