سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی - بازرگانی طاها خلیج

سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی - بازرگانی طاها خلیج

سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی - بازرگانی طاها خلیج

19 آبان1400
سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی - بازرگانی طاها خلیج

سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی


امروزه مهمترین قدم برای تجار و بازرگانان یافتن سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی است تا بتوانند تجارت خود را رونق بخشند و فعالیت اقتصادی خود را با سرعت بیشتری به انجام رسانند. از زمانی که تحریم ایران شدت گرفت و دلار قیمت قابل توجهی پیدا کرد دولت برای پیشبرد فعالیت‌ های اقتصادی در کشور شروع به تخصیص ارز وارداتی کرد تا تجار و بازرگانان بتوانند کالا های خود را با قیمت مناسب ‌تری به کشور وارد کنند. دستگاه های دولتی با انجام این کار توانستند شرایط کار را برای تجار و بازرگانان بهتر کنند و فشاری که روی اقتصاد کشور است را کمتر نمایند.

بالا رفتن ارزش دلار و دلیل تخصیص ارز وارداتی


با بالا رفتن قیمت کالا های وارداتی بسیاری از تجار و بازرگانان از خرید اجناس وارداتی امتناع کردند زیرا با توجه به نوسانات بازار و قیمت رو به رشد دلار خرید کالا های وارداتی نه تنها ریسک بالایی داشت بلکه سرمایه و هزینه بیشتری را در بر می گرفت. برای تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان نهاد های دولتی اقدام به تخصیص ارز وارداتی کردند تا بتوانند از هزینه‌ های خرید این نوع کالا ها بکاهند. بنابراین در حال حاضر مهم ترین و اولین قدم برای خرید کالا های وارداتی توسط تجار و بازرگانان یافتن سریع ترین راه دریافت ارز وارداتی می باشد.
در خرید کالاهای وارداتی مهم ترین قدم، تخصیص ارز وارداتی است

به طور معمول تجار در ابتدا با فروشنده کالا های وارداتی مذاکره و صحبت می‌کنند، مبلغ قابل پرداخت و نوع ارز پرداختی را با هم هماهنگ می کنند، سپس این بازرگانان اقدام به تهیه ی ارز واردتی خواهند کرد؛ این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که اگر بازرگانان نتوانند ارز مورد نیاز را به موقع تهیه کنند معامله به هم می خورد و اگر معامله را به هزینه ی خودشان پرداخت کنند و از ارز رایج به قیمت روز استفاده نمایند این امکان وجود دارد که در نهایت موفق به دریافت ارز کالا های وارداتی نشوند در نتیجه متحمل ضرر هنگفتی خواهند شد.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: انواع ارز در ترخیص کالا

تخصیص ارز وارداتی چه مراحلی دارد؟


در پاسخ به این سوال که تخصیص ارز چیست و چه مراحلی دارد؟!! باید بگوییم تخصیص ارز برای واردات مراحل مختلفی دارد، شناخت کافی شما از این مراحل می ‌تواند روند آن را تسریع ببخشد. برای تهیه ارز وارداتی شما می توانید به روش حضوری یعنی از طریق صرافی ها و بانک ها اقدام کنید در مقابل با روش غیر حضوری یعنی مراجعه به وب سایت ارز نیمایی فقط کافیست مقابل سیستم خود قرار بگیرید و این مراحل را به اتمام رسانید.

در حال حاضر مراجعه به وب سایت نیما نه تنها زحمت شما را برای مراجعه به صرافی یا بانک ها کم می کند بلکه مراحل دریافت ارز توسط خودتان دنبال می‌شود و سرعت بالاتری خواهد داشت. برای تخصیص ارز وارداتی شما نیاز به گواهی و مجوز های قانونی دارید تا بتوانید هزینه و ارز مورد نیاز برای معامله و خرید خود را دریافت کنید. سامانه هایی مثل وب سایت نیما می توانند به صورت الکترونیک گواهی و مجوز های قانونی شما را دانلود یا آپلود کنند و امکان ارسال و دریافت مدارک لازم را برای نهاد های مربوطه آسان می نمایند و روند تخصیص ارز کالا های وارداتی را برای شما تسریع می بخشند.
مراحل تخصیص ارز وارداتی هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی قابل انجام است.

شفاف سازی اقتصادی و افشای اسامی در روند تخصیص ارز وارداتی


شفاف سازی اقتصادی بهترین راه برای مقابله با بزهکاران اقتصادی است، شفاف سازی موجب می ‌شود تا افراد سودجو نتوانند اقتصاد کشور را متزلزل کنند. یکی از راه های حمایتی که نهاد های دولتی برای در جریان بودن فعالیت های اقتصادی در کشور انجام دادند تخصیص ارز وارداتی بود در این میان هستند کسانی که به دنبال سودجویی و دریافت ارز وارداتی سپس فروش آن به قیمت جاری هستند؛ این افراد نه تنها سرمایه جامعه را به یغما می برند بلکه اقتصاد کشور را فلج خواهند کرد.

برای مقابله با چنین افرادی سیاست شفاف سازی در نظر گرفته شد به طوری که تمامی افراد جامعه می ‌توانند با مراجعه به وب سایت اطلاع رسانی بانک مرکزی از اسامی دریافت کنندگان ارز کالاهای وارداتی اطلاع پیدا کنند. با ایجاد وب سایت نیما فرایند تخصیص ارز بانک مرکزی کاملاً الکترونیک شده است، این روند موجب می‌شود تا امکان هرگونه سوء استفاده های فراقانونی به وسیله افراد سودجو متوقف شود و روند تخصیص ارز وارداتی توسط سامانه رفع تعهدات ارزی بانک مرکزی مورد بررسی قرار بگیرد قانون دیگری که در حمایت از اقتصاد کشور در نظر گرفته شده این است که چنانچه دریافت کنندگان ارز وارداتی تخلفی انجام بدهند، نهاد های عامل امکان برخورد قانونی با این افراد را دارند سپس می توانند آن ها را در فهرست سیاه قرار دهند تا از تخصیص ارز کالا های وارداتی به آن ها جلوگیری شود.

شفاف سازی اقتصادی باعث کاهش تخلف در خرید ارز وارداتی و فروش آن به قیمت جاری می شود.

در روند تخصیص ارز وارداتی اولویت با چه کالاهایی است؟


در حال حاضر نهاد تصمیم‌گیرنده برای اولویت بندی تخصیص ارز کالاهای وارداتی وزارت صمت می باشد هر چند که بانک مرکزی اقدام به تخصیص ارز کالا های وارداتی می کند اما فرایند اولویت بندی کالا های وارداتی و توجه به ماهیت این کالاها توسط این سازمان صورت نمی‌گیرد؛ در واقع اینکه ارز دولتی به چه شخص و چه شرکتی داده می شود جزو فرایندهایی است که در چارچوب امور تجارت خارجی کشور قرار دارد و از وظایف بانک مرکزی خارج می باشد.

اولویت بندی تخصیص ارز وارداتی از طریق فهرستی که بانک مرکزی از وزارت صمت دریافت می کند صورت خواهد گرفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اولویت بندی کردن کالا های اساسی وارداتی بر حسب نیاز جامعه و تشخیص میزان اعتبار وارد کنندگان این کالا ها، اقدام به اولویت بندی تخصیص ارز خواهد کرد. دریافت مشاوره جهت خرید کالاها یی که در اولویت تخصیص ارز دولتی قرار دارند می ‌تواند برای شما تجار و بازرگانان گرامی، بسیار راهبردی باشد. شما می توانید با اعتماد به مجموعه های معتبری که در زمینه تخصیص ارز از بانک مرکزی و ترخیص کالا فعالیت دارند روند معامله و تجارت خود را در مسیر صحیحی قرار دهید که کمترین خطا را خواهد داشت. بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس دارنده ی مجوز ثبت سفارش انواع کالا می باشد و آمادگی خود را جهت اخذ تخصیص ارز از بانک مرکزی در کمترین زمان و ترخیص کالا با کمترین هزینه اعلام می دارد.


مقالات مرتبط:
ارزش گمرکی کالای وارداتی چیست؟
شرایط و نحوه دریافت ارز وارداتی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا