ترخیص کالا از گمرک بازرگان: مدارک، مراحل و هزینه آن

ترخیص کالا از گمرک بازرگان: مدارک، مراحل و هزینه آن

ترخیص کالا از گمرک بازرگان: مدارک، مراحل و هزینه آن

2 اسفند1402
ترخیص کالا از گمرک بازرگان: مدارک، مراحل و هزینه آن


گمرک بازرگان به عنوان یکی از قدیمی ترین مرز های ایران به شمار میرود. مدت زمان فعالیت این مرز به بیش از 100 سال میرسد! مرز بازرگان فعالیت خود را در سال 1305 شروع کرد و امروزه به یکی از اصلی ترین مرز های تجاری ایران تبدیل شده است. این گمرک در شهر کوچک بازرگان قرار گرفته و با شهرستان ماکو 15 کیلومتر فاصله دارد. یکی از عواملی که باعث شده تا این مرز مورد توجه تجار قرار بگیرد، فاصله کم آن با مرز ترکیه است. فاصله گمرک بازرگان تا مرز ترکیه تنها یک کیلومتر میباشد.


چرا باید واردات یا صادرات کالا های خود را از گمرک بازرگان انجام دهیم؟


با مطالعه مطالب بالا دریافته اید که ترخیص کالا از گمرک بازرگان انتخاب تاجران به منظور واردات کالا به درون کشور میباشد. اما شاید این سوال برای شما به وجود آید که چرا مرز بازرگان تا این حد مورد توجه بازرگانان قرار دارد؟

نخستین مزیت ترخیص کالا از گمرک بازرگان، هم‌مرز بودن آن با کشور ترکیه میباشد. همانطور که میدانید بخش کوچکی از این کشور در قاره اروپا قرار دارد و به همین دلیل هم بازرگانان راحت تر میتوانند محصولات کشور ترکیه و یا اروپایی را وارد کشور کنند.

از طرفی دیگر این مرز قابلیت رفت و آمد انواع وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین اعم از تریلی، کامیون، ماشین های سواری و... را فراهم کرده است. ضمن اینکه شما قادر خواهید بود تا با ارائه ضمانت نامه های بانکی کالا های خود را دریافت کنید.

یکی دیگر از مزایای گمرک بازرگان آب و هوای آن میباشد. در صورتی که به آب و هوای دیگر مرز های ایران مانند مهران دقت کنید، متوجه خواهید شد که در فصول گرم سال، دمای هوا در این مناطق بسیار گرم است. اما این در صورتی است که آب و هوای مرز بازرگان مطبوع تر میباشد.

همچنین این نکته نیز شایان توجه است که گمرک بازرگان در منطقه آزاد ایران قرار گرفته است. به همین دلیل کشور های زیادی از طریق مرز بازرگان واردات و صادرات کالا انجام میدهند. برخی از کشور هایی که در سال های اخیر از این مرز به منظور واردات و یا صادرات کالا های مختلف استفاده کرده اند میتوانیم به ارمنستان، تاجیکستان، روسیه، عراق و... اشاره کنیم.


چه کالا هایی از گمرک بازرگان وارد کشور میشود؟


همانطور که اشاره کردیم گمرک بازرگان گزینه ایده آلی برای تجار به شمار میرود. به همین سبب نیز روزانه حجم بالایی از محموله های مختلف از طریق این مرز وارد کشور میشوند. انواع پارچه، مواد پلاستیکی، در های اتوماتیک مانند در آسانسور، لوازم یدکی، محصولات صنعتی مانند موتور، سنگ های زینتی و قیمتی مانند سنگ مرمر و....
لازم به ذکر است که گمرک بازرگان مسئول مبارزه با کالا های نیز قاچاق میباشد و به دلیل مراودات بالایی که در این مرز صورت میگیرد، قوانین بسیار سخت گیرانه ای دارد. این مرز با کمک ارگان های ذی‌ربط روی عدم واردات کالا های قاچاق و غیرقانونی به کشور نظارت میکنند.



چه مدارکی برای ترخیص محموله از مرز بازرگان نیاز داریم؟


بدیهی است که شما به منظور دریافت محموله خود و وارد کردن آن به کشور نیاز به ارائه برخی از مدارک حقوقی و هویتی دارید. دقت داشته باشید که اگر هر یک از مدارکی که در ادامه خدمتتان معرفی خواهیم کرد را حین مراجعه به گمرک نداشته باشید، محموله به دلیل نقص مدارک لازم به شما تحویل داده نخواهد شد.

نخستین مدرکی که باید حین ترخیص بار از گمرک بازرگان در اختیار داشته باشید، کارت بازرگانی است. این کارت در واقع هم کارت شناسایی شما و هم مجوز شما به منظور صادرات و واردات کالا به شمار میرود.

از دیگر مدارک لازم برای ترخیص از گمرک بازرگان، مجوز های مورد نیاز از وزارت بهداشت میباشد. البته دریافت مجوز از وزارت بهداشت تنها برای کالا های خاصی بوده و تمامی محموله ها نیاز به دریافت مجوز نخواهند داشت.

بارنامه، فاکتور خرید کالا، گواهی نامه های مورد نیاز برای واردات و صادرات، بیمه نامه محموله، قبض انبار، پکینگ لیست و... از دیگر مدارکی هستند که شما به منظور انجام و تکمیل مراحل اداری ترخیص کالا های خود از گمرک بازرگان نیاز خواهید داشت.



مراحل ترخیص از مرز بازرگان


تا به اینجای مقاله با مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان آشنا شدید. اکنون قصد داریم تا به معرفی مراحل ترخیص محموله از مرز بازرگان بپردازیم.
قبل از اینکه به منظور طی کردن مراحل ترخیص محموله در گمرک بازرگان به صورت حضوری به مرز مراجعه کنید، دقت کنید که تمامی مدارک و اسناد مورد نیاز که در بخش بالاتر ذکر کردیم را به همراه داشته باشید. ضمن اینکه اگر تا کنون تجربه انجام ترخیص محموله از گمرک را نداشته اید، پیشنهاد میشود تا حتما فردی که تجربه بیشتری در این زمینه دارد را همراه خود داشته باشید.
البته بسیاری از تاجران و بازرگانان از شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالا از گمرک استفاده میکنند. این شرکت ها که آشنایی کاملی با قانون و مقررات گمرکی کشور دارند، با دریافت هزینه میتوانند در مدت زمان کوتاهی کالا های شما را از گمرک کشور ترخیص کنند.


با این وجود در ادامه به معرفی مراحل معمول ترخیص کالا از گمرک بازرگان خواهیم پرداخت.
نخستین مرحله از مراحل ترخیص محموله در گمرک بازرگان، ثبت اطلاعات کالا ها در
سامانه EPL است. این سامانه زیر نظر سازمان گمرک قرار دارد و افراد از طریق این سامانه قادر هستند تا عملیات هایی نظیر انجام امور گمرکی صادرات و واردات، ارسال اظهارنامه های گمرکی، ارزش گذاری محصولات گمرکی و... را انجام دهند.

در مرحله بعدی شما نیاز دارید تا فرم های مربوط به اظهارنامه های وارداتی را تکمیل کنید. این فرم ها شامل اطلاعاتی مانند جنس و نوع محموله، ارزش کالا، وزن، تعداد و.... میباشد. در پر کردن این فرم ها دقت بالایی داشته باشید. چرا که وارد کردن اطلاعات نادرست در این فرم ها میتواند عواقب سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد.

دریافت کوتاژ های وارداتی و تعیین مسیر مناسب وارداتی نیز به عنوان مرحله بعدی واردات و ترخیص کالا از گمرک به شمار میرود. پس از آنکه مسیر وارداتی خود را تعیین کردید، ماموران گمرک محموله شما را بازرسی میکنند. در این مرحله اگر بین اطلاعات نوشته شده در فرم و محموله مغایرتی وجود داشته باشد، مشخص میشود. پس از تایید ماموران گمرکی، شما نیاز دارید تا هزینه های جانبی و عوارض را پرداخت نمایید. پس از تسویه حساب با گمرک نیز شما قادر خواهید بود تا کالا های خود را از گمرک ترخیص کنید.



هزینه ترخیص محموله از مرز بازرگان چه قدر است؟


احتمالا با مطالعه مطالب بالا این سوال برای شما دوستان و همراهان عزیز به وجود آمده است که هزینه ترخیص کالا از گمرک بازرگان چه قدر است؟ در پاسخ به این سوال باید خدمت شما عرض کنیم که طی کردن تمامی مراحل ذکر شده در بخش های پیشین، نیازمند پرداخت عوارض و هزینه های گمرکی میباشد. به عنوان مثال شما تنها در صورتی قادر خواهید بود کالا های خود را از گمرک ترخیص کنید که هزینه انبارداری محموله را پرداخت کرده باشید.

مقدار هزینه ترخیص کالا از گمرک بازرگان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورتی که حجم بار شما زیاد باشد و یا مدت زمانی که محموله در گمرک مانده طولانی شود، هزینه های نهایی شما به منظور ترخیص کالا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین سبب پیشنهاد میشود تا پس از رسیدن محموله به گمرک هر چه زودتر نسبت به ترخیص آنها از گمرک اقدام کنید. چرا که با افزایش مدت زمانی که محموله در انبار های گمرک باقی میمانند، هزینه های پرداختی شما افزایش خواهد یافت.

برخی از هزینه های رایجی که شما به منظور ترخیص محموله خود از گمرک بازرگان باید بپردازید شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، بارگیری، مالیات و... میباشد.


با قوانین ترخیص کالا از گمرک بازرگان آشنا شوید!


قبل از مراجعه به هر یک از گمرک های کشور بهتر است تا با قوانین آنها آشنا شوید. البته گمرک بازرگان مطابق قوانین ملی واردات و صادرات کالا عمل میکند و قانون خاصی ندارد. شما عزیزان میتوانید برای فهمیدن کالا های ممنوعه و محدودیت هایی که در مرز بازرگان وجود دارد، به قانون گمرک های کشور مراجعه کنید. تمامی بند ها و ماده هایی که در آن قانون بیان شده است، در گمرک بازرگان اجرا میشود. همچنین این نکته نیز شایان توجه است که کول‌بران میتوانند با دریافت کارتی به نام کارت پیله وری، به صورت قانونی بار به شهر های مرزی جابه‌جا کنند.



سخن آخر


در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان را با مراحل و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.



مقاالت مرتبط:
قاعده FOB
ترخیص کالا در امارات
واردات و ترخیص ام دی اف (MDF) از گمرک
کالای متروکه چیست
واردات کالا
بدون کارت بازرگانی
ترخیص الکتروموتور از گمرک بوشهر

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا