ترخیص کالا در امارات؛ مدارک و مراحل آن

ترخیص کالا در امارات؛ مدارک و مراحل آن

ترخیص کالا در امارات؛ مدارک و مراحل آن

9 اسفند1402
ترخیص کالا در امارات؛ مدارک و مراحل آن



افرادی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت دارند، میدانند که شما به منظور کسب درآمد و سود بیشتر از تجارت نیاز دارید تا هزینه های خود را به کمترین حد ممکن برسانید. به همین سبب نیز باید به دنبال تامین کالا های مورد نیاز خود از نزدیک ترین کشور ها باشید. کشور امارات یکی از کشور های حوزه خلیج فارس است که از طریق دریا با بنادر ایران در ارتباط است. بسیاری از تاجران ترجیح میدهند تا محصولات مدنظر خود را از طریق بنادر این کشور وارد ایران کنند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با مراحل و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا در امارات آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.



چرا باید کالا های مورد نیاز خود را از کشور امارات وارد کنیم؟



1.هزینه مقرون به صرفه حمل و نقل


همانطور که در قسمت بالا نیز خدمت شما عرض کردیم، شما به منظور کسب سود بیشتر از انجام معاملات خود نیاز دارید تا تمامی هزینه های جانبی را در نظر بگیرید. ضمن اینکه محصولاتی که مدنظر شما هستند باید در کشور مبدا، قیمت پایین تری نسبت به بازار های کشور خودمان داشته باشند.


2.فاصله نزدیک تا ایران


کشور امارات به این دلیل که مساحت زیادی از خاکش ساحلی است، درآمد زیادی از حمل و نقل کالا به وسیله کشتی کسب میکند. همچنین این نکته نیز حائز توجه است که مسافت بنادر این کشور با مرز های ایران بسیار کم بوده و همین عامل نیز سبب شده تا هزینه حمل و نقل محموله از امارات به ایران بسیار مقرون به صرفه و ارزان باشد.


3.وجود کالا های برند


از دیگر مزایایی که ترخیص کالا در امارات برای تاجران و بازرگانان دارد، کالا های متنوع و با کیفیتی است که در بازار های این کشور وجود دارد. در سال های اخیر کشور ایران با تحریم های بین المللی زیادی مواجه شده است. به همین علت نیز بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی از انجام معامله با ایران خودداری میکنند. از طرفی اما کشور امارات روابط خوبی با کشور های اروپایی و آمریکایی دارد و محصولات این کشور ها به امارات وارد میشوند. بسیاری از بازرگانانی که قصد خرید کالا های برند را دارند، میتوانند محصولات خود را از طریق این کشور وارد ایران کنند.

4.قوانین خوب ترخیص کالا در امارات


قوانین کشور امارات نیز به منظور ترخیص کالا سخت گیرانه نیست. به طوری که شما میتوانید با ارائه مدارک مورد نیاز به راحتی نسبت به واردات کالا های مورد نظر خود به کشور های دیگر اقدام کنید. این در صورتی است که بسیاری از کشور های دیگر قوانین بسیار سخت گیرانه ای برای بازرگانان خارجی قرار میدهند.


5.ظرفیت بالای بنادر


یکی دیگر از مزایای ترخیص کالا در امارات ظرفیت بالای بنادر این کشور است. در بخش های پیشین این مقاله نیز بیان کردیم که مساحت زیادی از این کشور ساحلی میباشد. به همین سبب نیز بنادر تجاری زیادی در امارات وجود دارد و این عامل سبب شده تا فرایند صادرات به کشور های دیگر تسریع شود.

مراحل ترخیص کالا در گمرک


چه مدارکی برای ترخیص کالا در امارات نیاز داریم؟


در صورتی که تا اینجای مقاله همراه ما بوده باشید، احتمالا این سوال برای شما عزیزان به وجود آمده است که چه مدارکی برای ترخیص کالا از امارات نیاز خواهیم داشت؟ در ادامه این مقاله مدارک مورد نیاز برای تکمیل مراحل ترخیص کالا را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. نکته مهمی که در این بخش شایان توجه میباشد آن است که حتما تمامی مدارکی که معرفی خواهیم کرد را همراه خود داشته باشید. چرا که در غیر این صورت ممکن است فرایند ترخیص کالا های شما در گمرک کشور امارات با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.


1. بارنامه؛ اصلی ترین مدرک برای ترخیص کالا از امارات.


مهمترین مدرکی که شما به منظور ترخیص کالا از امارات نیاز خواهید داشت، بارنامه محموله است. بارنامه در واقع سندی است که در آن تمامی جزئیات محموله مانند شماره تجاری، نام حمل کننده کالا، مشخصات گیرنده، هزینه های پرداخت شده و... ذکر شده است.

2. مجوز های رسمی


علاوه بر بارنامه شما قبل از طی کردن مراحل ترخیص کالا در امارات نیاز به دریافت مجوز های رسمی نیز خواهید داشت. البته مجوز تنها برای برخی از کالا ها نیاز است اما به هر حال قبل از وارد کردن یک محصول به کشور بهتر است تا از قوانین ورود آن اطلاع دقیقی داشته باشید. به طور معمول محموله های فاسد شدنی و یا غذا ها نیاز به دریافت مجوز های بهداشتی خواهند داشت.


3. فاکتور های پرداخت هزینه های جانبی برای ترخیص کالا در امارات


فاکتور و فیش های پرداختی نیز از دیگر مواردی هستند که شما تاجران عزیز برای ترخیص کالا های خود از گمرک امارات نیاز خواهید داشت. به طور معمول و بر اساس قوانین کشور امارات تمامی بازرگانان چه قصد واردات و چه قصد صادرات کالا های مورد نظر خود را داشته باشند باید هزینه های جانبی محموله خود را پرداخت کنند. این هزینه ها شامل هزینه حمل و نقل، انبارداری و... میباشد.

مدارکی که در قسمت های بالاتر ذکر شد جزو مهمترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از امارات به شمار میروند. البته که شما به منظور تکمیل فرایند ترخیص کالا نیاز به مدارک دیگری همچون گواهی مبدا، گواهی واردات، گواهی مبدا و... نیاز خواهید داشت.
ضمن اینکه تمام مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از امارات که در قسمت بالا بیان کردیم باید اصل بوده و کپی آنها فاقد هرگونه اعتبار و ارزشی برای اداره گمرک کشور امارات میباشد.


مدارک لازم برای ترخیص کالا در گمرک

چگونه کالا های خود را از گمرک امارات ترخیص کنیم؟


به طور کلی با وجود اینکه قوانین کشور امارات در جهت حمایت از تاجران وضع شده است، باز هم شما مراحل قانونی طولانی را باید طی کنید تا قادر باشید کالا های خود را ترخیص کنید. در مرحله نخست شما نیاز دارید تا فاکتور فروش محموله خود را دریافت نمایید. این فاکتور شامل تمام جزئیات محموله شما مانند نوع، تعداد، مشخصات و... میباشد. پس از آن نیاز دارید تا بارنامه خود را دریافت کنید. بارنامه را در بخش های بالاتر توضیح دادیم.

سپس باید بارنامه و فاکتور فروش کالا های خود را به شرکت حمل و نقل مورد نظر خود ارسال نمایید. پس از آنکه شرکت مدنظر شما با حمل و نقل محموله موافقت کرد، باید هزینه ارسال کالا را پرداخت کنید. معمولا هزینه ارسال محصولات مختلف به عواملی مانند حجم، وزن و مسافت تا مقصد بستگی دارد. دقت داشته باشید که حین ارائه مدارک خود به شرکت حمل و نقل باید گمرک مورد نظر خود که قصد تحویل محموله در آنجا را دارید نیز مشخص کنید.

در صورتی که مراحل بیان شده را با موفقیت پشت سر گذاشتید، اکنون باید مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از امارات را در اختیار اداره گمرک قرار دهید. پس از تایید مدارک و محموله، میتوانید کالا های خود را در گمرک ایران تحویل بگیرید. دقت کنید که برای ترخیص کالا های خود از گمرک ایران نیز شما مراحلی تقریبا مشابه کشور امارات طی خواهید کرد.


کلام پایانی


همانطور که مشاهده کردید فرایند ترخیص کالا در امارات و یا گمرک ایران میتواند پیچیده و زمان بر باشد. به همین سبب نیز بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه برای انجام امور گمرکی خود از شرکت های ثالث در این زمینه استفاده میکنند. این شرکت ها با قوانین اداره گمرک کاملا آشنایی دارند و قادر هستند تا در زمان کوتاه تری محموله شما را از گمرک ترخیص کنند. در صورتی که شما نیز تجربه کافی در این زمینه ندارید و یا وقت طی کردن امور گمرکی را ندارید، بهتر است از شرکت های فعال در این زمینه استفاده نمایید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان و همراهان عزیز را بیشتر با اسناد، مدارک و همچنین مراحل ترخیص کالا در امارات آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.



مقالات مرتبط:
قاعده FOB
ترخیص کالا از چین
ترخیص کالا از دبی
ترخیص کالا از گمرک بازرگان
ترخیص الکتروموتور از گمرک بوشهر

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا