تعیین مسیرهای گمرکی

تعیین مسیرهای گمرکی

تعیین مسیرهای گمرکی

20 اسفند1398
تعیین مسیرهای گمرکی


تعیین مسیر گمرکی، یکی از مراحل الزامی در ترخیص کالا از گمرک است. به این صورت که پس از اینکه کالای صادراتی یا وارداتی خود را به گمرک اظهار کرده و بعد از کوتاژاظهارنامه درخواست نوبت از سامانه ELP میکنید، کارشناسان گمرک آن را بررسی کرده و مشخص می کنند که بر اساس شرایط و ضوابطی که برای کالای شما وجود دارد، کالای شما باید در کدامیک از سه مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار گیرد.
 

اهمیت مسیرهای گمرکی


مهم ترین اهدافی که در تعیین سه مسیر سبز و زرد و قرمز دنبال می شود، اعمال کنترل‌های گمرکی است تا از این طریق با توجه به اظهارنامه، کالاهادر کوتاه ترین زمان بازرسی شده و به گیرنده تحویل داده شود. از آنجاییکه برای گمرکات امکانپذیر نیست که کلیه کالا ها را بازرسی فیزیکی تنجام دهند، از ماژول selective که برمبنای مدیریت ریسک کار می کند استفاده می کنند.
به این ترتیب طی یک فرآیند سیستمی بر طبق اظهارنامه کالا مقررات و ضوابط لازم برای آن در نظر گرفته شده و در صورتی که ظهارنامه کاملا صحت داشته باشد نیازی به بازرسی کالا ندارد ولی در صورتی که اختمال تقلب در کالا وجود داشته باشد لازم است آن کالا مورد بازرسی قرار بگیرد و در این صورت در زمان ترخیص کالا صرفه جویی می شود.
 

عوامل مؤثر در تعیین مسیر گمرکی


ر تعیین مسیر سبز، زرد یا قرمز عوامل زیر توسط کارشناس گمرک بررسی می شود:
  • کشور مبدأ
  • تعرفه‌های ممنوع و مشروط بودن کالا
  • نوع معامله ( بدون انتقال ارز و ...)
  • نو یا مستعمل بودن کالا
  • ارزش کالا
  • اظهارکننده، ترخیص کار و یا حق‌العمل کار گمرکی
 
مطلب پیشنهادی : کارت بازرگانی چیست؟
 

معرفی مسیر های گمرکی

 

مسیر سبز گمرک


قرار گرفتن کالا در مسیر سبز به معنای این است که در صورت ارائه مدارک، اسناد و مجوز های اجباری، همچنین صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه و رسید های پرداختی کالای شما نیازی به بازدید و یا دریافت مجوز خاصی نیاز ندارد و شماره ارزیابی از سیستم دریافت می شود. به این ترتیب فرایند ترخیص کالای شما به صورت فوق سریع طی یک یا دو روز کاری از گمر ترخیص می شود.
حتی در برخی گمرکات کشور پس از ارائه برخی اظهارنامه ها ( مانند اظهارنامه واحدهای تولیدی) پس از اینکه حق ورودیپرداخت می شود، پروانه الکترونیکی در همان زمان صادر شده و به سمت درب خروج هدایت میشود.

مهم ترین عواملی که باعث می شود کالای شما در مسیر سبز  قرار گیرد عبارتست از :

خوش حسابی مالیاتی
عدم مغارت در درج اطلاعات اظهارنامه
کارت بازرگانی مربوط به شرکت های تولیدی


مطلب پیشنهادی : مشکلات رایج در روند ترخیص کالا


مسیر های گمرکی

 

مسیر زرد گمرک


مسیر زرد به سادگی مسیر سبز نبوده و کمی زمان بر است. در این مسیر کالای شما برای تایید نهایی نیاز به آزمایش داشته و باید استاندارد بودن آن تایید شود.این فرآیند به معنای ارزیابی فیزیکی کالا و بازدید دوباره آن نیست تنها اسناد آن پیش از درب خروج از نظر ارزش و تعداد نیز بررسی می شود و در صورتی که مشکلی مشکلی وجود نداشته باشد به صندوق و سپس درب خروج هدایت می شود.
 

مسیر قرمز گمرک


کالاهایی که پس از ارائه اظهارنامه در مسیر قمز قرار میگیرد نیاز به کسب مجوز برای ورود داشته و موردبازرسی فیزیکی قرار می گیرند. پس از اینکه ارزیابی کامل صورت گرفت باید دنتیجه آن در اظهارنامه درج شود.

عواملی که باعث می شود کالای شما در مسیر قرمز قرار گیرد عبارتست از:
 
  • ارائه اسناد ناقص یا ناخوانا
  • کارت بازرگانی که مدت زمان زیادی از صدور آن نگذشته باشد

مطلب پیشنهادی : اظهارنامه گمرکی چیست؟
 
معرفی مسیرهای سبز، زرد و قرمز در این مطلب نشان می دهد که از یک سو سابقه قبلی و خوش حسابی در این رابطه بسیار تاثیرگذار است و از سوی دیگر تبحر شما در ارائه مدارک و اسناد لازم برای ارائه به گمرک. این موضوع نشان از اهمیت شرکتی است که برای ترخیص کالا انتخاب می کنید. سابقه شرکتی که برای ترخیص کالا اقدام می کند و همچنین مهارت ترخیص کار گمرک در این زمینه بسیار دخیل است.
 

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان  در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.
 

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا