تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی

تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی

تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی

11 دی1402
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی



سود بازرگانی و حقوق گمرکی دو ابزار مهم در سیاست تجاری کشورها هستند که تأثیر مستقیمی بر قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی دارند. این دو مفهوم اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما تفاوت‌های اساسی بین آنها وجود دارد.





تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی


سود بازرگانی و حقوق گمرکی دو نوع عوارض گمرکی هستند که بر کالاهای وارداتی اعمال می‌شوند. سود بازرگانی یک نوع مالیات بر ارزش کالای وارداتی است، در حالی که حقوق گمرکی یک نوع تعرفه است که بر اساس ارزش گمرکی کالا محاسبه می‌شود.
در ادامه مقاله، به بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های بین سود بازرگانی و حقوق گمرکی و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد خواهیم پرداخت.



نحوه محاسبه

نخستین و اصلی ترین تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی در نحوه محاسبه آنها است. به طور کلی نحوه محاسبه سود بازرگانی پیچیده بوده و افراد به منظور محاسبه آن نیاز دارند تا از کارشناسان متخصص در این زمینه استفاده کنند. اما این در صورتی است که حقوق گمرکی دارای فرمولی مشخص بوده و شما با قرار دادن فاکتور های مورد نیاز میتوانید حقوق گمرکی را محاسبه نمایید.

مفهوم


علاوه بر تفاوت در نحوه محاسبه آنها مفهوم سود بازرگانی و تعریف حقوق گمرکی دارای معنی و مفهوم بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.
سود بازرگانی به سودی گفته میشود که تاجران و یا شرکت های تجاری از انجام معاملات خود میکنند. اما حقوق گمرکی در واقع هزینه هایی است که این افراد باید آنها را پرداخت کنند تا مجوز ورود کالا به کشور را دریافت کنند. در واقع حقوق گمرکی به صورت درصدی از ارزش گمرکی کالا تعیین می‌شود، در حالی که سود بازرگانی مبلغی ثابت است.

ارگان ها و اشخاص دریافت کننده


تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی ارگان ها و اشخاص دریافت کننده پول هستند. سود بازرگانی و حقوق گمرکی از بازرگانان و تاجران گرفته شده و در اختیار ارگان های مختلف دولت قرار میگیرد. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که هر دو در جهت شکوفایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور عمل میکنند. چرا که سود بازرگانی عاملی است که سبب میشود تا تاجران نسبت به واردات و صادرات کالا های مختلف به درون کشور اقدام کنند. از سوی دیگر حقوق گمرکی که از بازرگانان اخذ میشود یکی از منابع درآمد کشور به شمار میرود. دولت نیز درآمدی که از دریافت حقوق گمرکی دارد را صرف بهبود اوضاع کشور میکند.


هدف


آخرین تفاوت بین سود بازرگانی و حقوق گمرکی، هدف از وضع آن‌ها است. حقوق گمرکی معمولاً برای تامین درآمد دولت و کنترل واردات کالاها وضع می‌شود، در حالی که سود بازرگانی معمولاً برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن واردات کالاها وضع می‌شود.


سود بازرگانی چیست؟


هیئت وزیران و دولت با توجه به سیاست های خود،شرایط اقتصادی روز،میزان تولید داخلی و عوامل دیگری درصدی را تحت عنوان سود بازرگانی از صاحب کالا هنگام واردات کالا دریافت می کند که این درصد برای کالاهای مختلف متفاوت است و ممکن است در سال های مختلف درصد آن برای هر کالا نیز تغییر کند.برخی از کالاها نیز از پرداخت سود بازرگانی معاف می باشند.برای اطلاع از سود بازرگانی حتماً با کارشناسان با تجربه ای که در زمینه ترخیص کالا و واردات فعالیت می کنند در ارتباط باشید.



نحوه محاسبه سود بازرگانی


تا اینجای مقاله با تعریف سود بازرگانی آشنا شدیم. اما شاید این سوال برای شما عزیزان به وجود آید که نحوه محاسبه آن به چه صورت است؟ در جواب این سوال باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که محاسبه آن کمی پیچیده بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما حین محاسبه سود بازرگانی نیاز دارید تا نوع کالا، وزن آنها، مقدار آنها و... را در نظر بگیرید.
طبق نظر متخصصان
ترخیص کار گمرک، اولین و مهمترین عاملی که در گمرک کشور ما به آن توجه میشود، وزن محموله است. شما قبل از ترخیص کالا های خود از گمرک نیاز دارید تا علاوه بر در نظر گرفتن وزن آنها موارد دیگری نظیر ارزش خالص، هزینه بیمه، حمل و نقل و... را هم در نظر داشته باشید. به همین سبب نیز محاسبه سود بازرگانی قبل از ترخیص کاری سخت و پیچیده است. تعداد زیادی از تاجران که قصد محاسبه سود خود قبل از ورود محموله به گمرک را دارند از کارشناسان و متخصصان این زمینه استفاده میکنند.
سود بازرگانی تنها شامل کالا هایی میشود که به عنوان نیاز اصلی کشور بوده و تحت عنوان واردات قطعی هستند. دیگر کالا هایی که به عنوان واردات موقت وارد کشور میشوند شامل این هزینه نمیشوند. واحد ارزی رسمی در گمرک ایران نیز ریال است.


تعریف حقوق گمرکی


تعریف حقوق گمرکی اما با سود بازرگان کاملا تفاوت دارد. حقوق گمرکی به مجموعه هزینه های شما به منظور ترخیص کالا گفته میشود. میزان حقوق گمرکی در هر کشور متفاوت بوده و بر اساس قوانین و مقررات گمرک هر کشور تنظیم شده است. حقوق گمرکی دریافت شده از تاجران به منظور واردات و یا
صادرات کالا های آنها به حساب دولت میرود. در بسیاری از کشور ها حقوق گمرکی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین خرج و مخارج کشور میباشند.
البته کشور ها تنها به منظور کسب درآمد از شرکت های تجاری حقوق گمرکی نمیگیرند. دریافت حقوق گمرکی میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. یکی از دلایل آن حفظ عدالت تجاری است. وجود حقوق گمرکی در مرز کشور ها سبب شده تا کنترل روی کالا های ورودی و خروجی از کشور افزایش پیدا کند.




نحوه محاسبه حقوق گمرکی چگونه است؟


اکنون که با تعریف حقوق گمرکی نیز آشنا شدید بهتر است تا با نحوه محاسبه آن نیز آشنا شوید. محاسبه حقوق گمرکی بسیار راحت تر از سود بازرگانی است. چرا که شما به منظور محاسبه حقوق گمرکی فرمولی از پیش تعیین شده خواهید داشت. شما برای محاسبه حقوق گمرکی نیاز دارید تا برخی فاکتور ها مانند هزینه بیمه، حمل و نقل، ارزش خالص محموله و... را در داشته باشید.

در این صورت شما قادر خواهید بود تا با توجه به فرمول، حقوق گمرکی را محاسبه نمایید. شرکت های تجاری بین المللی پس از
ثبت سفارش کالا و دریافت آنها در گمرک به منظور ترخیص محموله خود باید مبلغی معادل حقوق گمرکی به کشور پرداخت کنند تا کالا های آنها مجوز ورود به درون کشور را دریافت کند.


سخن آخر


در پایان این مقاله، می‌توان گفت که سود بازرگانی و حقوق گمرکی دو مفهوم متفاوت هستند که هر یک از آنها در اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کنند. سود بازرگانی، تفاوت قیمت کالا در داخل و خارج از کشور است که به دلیل تفاوت در هزینه‌های تولید، نرخ بهره و سایر عوامل ایجاد می‌شود. حقوق گمرکی، مالیاتی است که دولت‌ها بر واردات و صادرات کالاها و خدمات وضع می‌کنند.
تفاوت اصلی بین سود بازرگانی و حقوق گمرکی در این است که سود بازرگانی یک پدیده طبیعی است که ناشی از عوامل اقتصادی است، در حالی که حقوق گمرکی یک پدیده مصنوعی است که توسط دولت‌ها ایجاد می‌شود. سود بازرگانی می‌تواند به افزایش رفاه اقتصادی منجر شود، زیرا باعث می‌شود که کالاها و خدمات با قیمت‌های پایین‌تری در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرند. حقوق گمرکی نیز می‌تواند به افزایش رفاه اقتصادی منجر شود، زیرا می‌تواند از صنایع داخلی در برابر رقابت خارجی محافظت کند.



مقالات مرتبط
کالای متروکه چیست

تعرفه گمرکی
پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه
پرسودترین کالاهای وارداتی از دبی
حمل و نقل دریایی
حق العمل کار گمرک
حمل یک سره در گمرک چیست
واحد CBM چیست
HS code چیست
کسر تخلیه در گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا