با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات آشنا شوید!

با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات آشنا شوید!

با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات آشنا شوید!

1 آذر1402
با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات آشنا شوید!

احتمالا در چند سال اخیر کلمه ارز و به دنبال آن کلمه دلار را زیاد در اخبار و شبکه های اجتماعی دیده اید. امروزه به این دلیل که دلار به عنوان یک واحد پولی جا افتاده و با ارزش در دنیا به شمار میرود، بسیاری از کشور ها نیز تبادلات و معاملات خود را بر اساس دلار انجام میدهند. اما در صورتی که به قیمت دلار و نوسانات آن در چند ماه گذشته نگاه کنید، متوجه خواهید شد که به دلیل تورم و نوسانات بازار ارز انجام واردات کالا های مختلف با مشکل مواجه خواهد شد. به همین سبب نیز دولت شرایطی خاص را برای وارد کنندگان تدارک دیده است تا این افراد قادر باشند راحت تر کالا های مورد نظر خود به کشور وارد کنند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی و معرفی شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات بپردازیم. پس تا انتهای این سری از مقالات ترخیص کار گمرک همراه ما باشید.

 ارز نیمایی ارزی است که توسط بانک مرکزی ایران در سامانه نیما با نرخ ترجیحی به واردکنندگان کالاهای مجاز ارائه می‌شود.

سامانه نیما چیست و ارز های نیمایی چه ویژگی هایی دارند؟


در سال 1397 بود که دولت وقت سامانه نیما را راه اندازی کرد. نیما در واقع مخفف نظام یکپارچه معاملات ارزی میباشد و به عنوان بستری برای انجام تمام فعالیت های مربوط به صادرات و واردات کالا های مختلف در کشور به شمار میرود. پس از راه اندازی این سامانه شاهد ثبات و پایداری در بازار ارز بودیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که طبق آمار های منتشر شده در سال 1396 حدود 27 میلیارد دلار از کشور خارج شد. دلیل خروج این حجم از سرمایه نیز علاوه بر قاچاق کالا، عدم وجود نظارت کافی روی صادرکنندگان و واردکنندگان بود.

یکی از نخستین ویژگی های ارز نیمایی آن است که تنها به تجار و بازرگانان تعلق میگیرد. بدین صورت دلالان بازار ارز دیگر قادر نبودند تا باعث افزایش نرخ ارز شوند. همین عامل به عنوان یکی از هدف های اصلی دولت از راه اندازی سامانه نیما به شمار میرفت.

برقراری امنیت در معاملات نیز از دیگر مزایای استفاده از سامانه نیما و ارز نیمایی است. بسیاری از تجار حین و یا پس از انجام معاملات خود نگران امنیت کالا های خود یا و پول پرداخت شده بودند. اما با راه اندازی سامانه نیما و اهدای ارز نیمایی به تاجران، صرافی ها تنها نقش واسطه را دارند و در خرید و فروش ارز دخالتی نخواهند داشت.

نرخ ارز نیمایی چقدر است؟


قبل از دانستن شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات، بهتر است از نرخ ارز در سامانه نیما آگاه شوید. قیمت ارز نیمایی به طور معمول و در اکثر مواقع پایین تر از نرخ ارز آزاد میباشد اما از طرفی دیگر قیمت این ارز نسبت به ارز های دولتی بیشتر خواهد بود. نرخ ارز های نیمایی به طور مستقیم توسط بانک مرکزی و وزارت صمت تعیین میشود. این ارگان دولتی با توجه به شرایط فعلی کشور و همچنین بازار ارز اقدام به قیمت گذاری ارز نیمایی میکنند.

بر اساس نظر اقتصاددانان در مقالات نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات، عوامل مختلفی میتواند روی قیمت ارز نیمایی تاثیرگذار باشد. برخی از عوامل موثر روی قیمت این ارز شامل میزان عرضه و تقاضا در بازار، نرخ تورم کشور، میزان صادرات و واردات و... میشود.


مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز نیمایی برای واردات


شما عزیزان به منظور دریافت ارز نیمایی برای واردات نیاز دارید تا برخی مدارک را ارائه کنید. نخستین مدرک قابل ارائه اصل و کپی پاسپورت میباشد. نکته مهمی که در این مورد
باید به آن توجه کنید مدت اعتبار آن میباشد. طبق قوانین و مقررات پاسپورت شما حداقل باید 6 ماه اعتبار داشته باشد. اصل و کپی بلیط سفر نیز باید به مسئولان کشوری ارائه شود. در صورتی که شما خرید خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام داده اید، نیاز دارید تا فاکتور خرید و کد رهگیری را ارائه دهید.
از دیگر مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ارز نیمایی برای واردات، شماره موبایل و حساب بانکی میباشد. لازم به ذکر است که شماره موبایل وارد شده و همچنین حساب بانکی باید به نام شخص واردکننده باشد. در غیر این صورت ممکن است این دو مورد برای دریافت ارز قابل قبول نباشد.
ضمن اینکه از دیگر مدارکی که به منظور دریافت ارز نیمایی نیاز دارید میتوانیم به اصل و کپی کارت ملی، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور، اصل و کپی ویزا، تکمیل فرم درخواست سهمیه ارز نیمایی و... اشاره کنیم.


شرایط دریافت ارز نیمایی برای واردات


تا بدین جای این مقاله آشنایی با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات، سعی کردیم شما عزیزان را بیشتر با ارز نیمایی و همچنین مدارک مورد برای دریافت این ارز آشنا کنیم. اکنون قصد داریم تا شرایط دریافت ارز نیمایی را خدمت دوستان بیان کنیم.
در ابتدا و قبل از ثبت سفارش کالا شما نیاز دارید تا با فروشنده خود در خارج کشور در مورد نحوه پرداخت هزینه به توافق برسید. بدیهی است که شما به منظور انجام معاملات در سطح بین المللی نیاز خواهید داشت تا ارز مورد نیاز را تامین کنید. تامین ارز مورد نیاز شما به روش های مختلفی صورت میگیرد. نکته قابل توجه در مورد ارز های نیمایی آن است که تنها به کالا های اساسی و ضروری کشور تعلق میگیرند.

بر اساس قوانین دریافت ارز نیمایی برای واردات شما تنها در صورتی اجازه ترخیص کالا های خود از گمرک را دریافت خواهید کرد که کالا های وارداتی شما در لیست کالا های ضروری کشور وجود داشته باشد. شما به دو روش قادر خواهید بود تا ارز نیمایی را دریافت کنید.

جدیدترین و مدرن ترین روش دریافت ارز نیمایی از طریق سامانه نیما میباشد. شما پس از ورود به این وبسایت به منظور دریافت این ارز نیاز دارید تا برخی از مجوز ها و گواهی نامه ها را آپلود کنید. پس از تایید اسناد و مدارک، شما قادر خواهید بود تا ارز نیمایی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

از طرفی دیگر شما میتوانید به بانک ها و صرافی ها نیز برای دریافت ارز مراجعه نمایید. مراجعه حضوری به منظور دریافت ارز میتواند بسیار وقت گیر و زمان بر باشد. ضمن اینکه اگر شما تا کنون ارز نیمایی دریافت نکرده باشید، آشنایی با روند دریافت آن و آگاهی از اصول اداری میتواند آزاردهنده باشد. به همین سبب نیز بسیاری از بازرگانان قبل از ترخیص کالا از گمرک بوشهر اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه نیما می کنند.



با ارز نیمایی چه کالا هایی را میتوانید وارد کنید؟


همانطور که در قسمت های بالاتر مقاله شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات نیز اشاره کردیم، شما با استفاده از این ارز تنها قادر خواهید بود تا برخی کالا های مهم و اساسی را وارد کنید. به طور کلی کالا هایی که شما با استفاده از این ارز میتوانید وارد کنید، به 3 گروه تقسیم میشوند. گروه نخست مربوط به کالا هایی میباشد که ارز آنها از طریق فروش نفت به دست می‌آید. این کالا ها در دسته کالا های اساسی طبقه بندی میشوند.
گروه بعدی که مشمول شرایط دریافت ارز نیمایی برای واردات میشوند مواد اولیه و کالا های واسطه ای هستند. ارز مورد نیاز برای خرید این کالا ها نیز از طریق صادرات پتروشیمی و مواد معدنی به دست می‌آید. دسته سوم نیز مربوط به کالا های مصرفی میباشد.
طبق لیست منتشر شده از سوی وزارت صمت در مورد شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات کالا هایی نظیر دانه های روغنی، گندم و سایر غلات، دارو، پنبه، تجهیزات پزشکی، خوراک دام و طیور و... شامل دریافت ارز نیمایی میباشند.


با ارز نیمایی چه کالا هایی را میتوانید وارد کنید؟

سقف دریافت ارز نیمایی برای واردات چقدر است؟


سقف دریافت این ارز برای هر شخص متفاوت میباشد. به زبان ساده تر این گونه میتوان گفت که بسته به میزان فعالیت و شرایط، شما قادر خواهید بود تا میزان ارز بیشتری دریافت کنید. معمولا پس از ثبت اطلاعات در سامانه نیما سقف دریافت ارز نیمایی نیز برای شما مشخص خواهد شد.


کلام پایانی


در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان گرامی را بیشتر با شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.



سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی
انواع ارز در ترخیص کالا
انواع حواله ارزی
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا