سود بازرگانی چیست - محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی

سود بازرگانی چیست - محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی

سود بازرگانی چیست - محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی

3 آبان1402
سود بازرگانی چیست - محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی


کالاهای وارداتی و هزینه های گمرک


برخلاف آنچه که برخی از ما فکر می‌کنیم، قیمت خرید یک کالا تنها قیمت تمام شده آن نیست! کالاهای وارداتی از جمله کالاهایی هستند که هزینه های جانبی مانند؛ هزینه گمرک، هزینه انبارداری، هزینه حمل، هزینه حقوق ورودی، سود بازرگانی و ... دارند. برای این که تاجران بین المللی بتوانند از واردات کالای خود سود کافی ببرند، نیاز است که همه هزینه های جانبی را بشناسند. برای استارت آپ ها و شرکت های کوچک و متوسط که به راه اندازی یک تجارت با دنیای خارج فکر می کنند، فهمیدن مقدار سود که کسب می کنند، به سادگی انتخاب فرم لباس کارکنان شرکت نیست!

مطالعه بیشتر:
هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل چه مواردی می شود؟


اگر می خواهید بدانید از یک تجارت صادرات و واردات کالا چه میزان سود کسب خواهید کرد؛ باید با عملیات ریاضی و حسابداری هزینه های جانبی را محاسبه کنید. فعالیت در تجارت جهانی، به معنای مواجهه با مفاهیمی مانند هزینه حمل، کارمزد، هزینه های اضافی مرتبط با واردات محصولات و... است. سود بازرگانی از جمله هزینه های جانبی است که در هنگام ورود کالا به کشور و ترخیص آن تاجران با آن روبرو هستند. از آن جایی که سود بازرگانی کالاهای وارداتی یک نرخ ثابتی نیست، نیاز است تا تاجران با محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی آشنا شوند.
بعد از آشنایی با محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی، مدیران و صاحبان موسسات بین المللی، اطلاعات کافی برای تصمیم گیری ها و راهبردهای اساسی شرکت در اختیار دارند. به همین خاطر لازم است تا صاحبان تجارت جهانی، هزینه های نهایی واقعی محصولات وارداتی و میزان سود بازرگانی کالاهای وارداتی را درک کنند تا بتوانند تصمیمات هوشمندانه ای برای بقا و رشد تجارت خود بگیرند. در این مقاله به بررسی محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی و موارد پیرامون آن پرداخته شده است.

سود بازرگانی یکی از هزینه های ترخیص کالاهای وارداتی

سود بازرگانی چیست؟


برای درک بهتر محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی، بهتر است ابتدا با مفهوم حقوق ورودی آشنا شویم. از جمله هزینه های ابتدایی که تاجران بین المللی متحمل می شوند، حقوق ورودی است که حول محور ترخیص و ورود کالاهای وارداتی این هزینه گرفته می شود. زمانی که تاجران برای دریافت مجوز ورود کالای وارداتی خود به داخل کشور، به گمرک مراجعه می کنند؛ باید حقوق ورودی واردات کالا را پرداخت کنند. به عبارتی میزان حقوق ورودی می تواند ارزش کالای وارداتی را مشخص کند. لازم به ذکر است که مالیات ها و عوارض شامل حقوق ورودی کالای وارداتی نمی شوند.

سوال اصلی این است که حقوق ورودی با سود بازرگانی چه ارتباطی دارد؟ جواب دقیقا جلوی چشمان شماست! حقوق ورودی متشکل از سود بازرگانی،حقوق گمرکی و سایر عوارض متحمل شده از ورود کالاهای وارداتی است. طبق بند د ماده یک قانون گمرک که در سال 1390 تصویب شد؛ سود بازرگانی توسط هیئت وزیران تعیین می شود. همچنین لازم به ذکر است که بهای سود بازرگانی هر کالای وارداتی متفاوت است. از طرفی هر ساله مطابق با سیاست گذاری دولت‌مردان این تعرفه می تواند توسط هیئت وزیران در قالب بخشنامه تغییر کند. این کار در راستای تعادل کالاهای وارداتی و صادراتی در کشور انجام می شود و شرایط اقتصادی جامعه نقش به سزایی در میزان نرخ سود بازرگانی دارد.

بعد از درک مفاهیم سود بازرگانی و حقوق ورودی می توان به سوال "سود بازرگانی چیست؟" پاسخ داد. به عبارتی سود بازرگانی نوعی مالیات غیر مستقیم تلقی می شود که تاجران بین المللی باید در قالب حقوق ورودی بر اساس پول رایج کشور به ازای هر بار واردات کالاها به گمرک کشور پرداخت کنند.

سود بازرگانی در هنگام ترخیص کالا پرداخت می شود

نحوه محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی


بعد از درک مفاهیم سود بازرگانی و حقوق ورودی می توان با جمع چند پارامتر به محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی بپردازیم. از آنجایی که نرخ سود بازرگانی به صورت سالیانه توسط هیات وزیران تغییر می کند، نمی توان یک مقدار مشخصی را برای آن در نظر گرفت. برای محاسبه نرخ سود بازرگانی میزان وزن، حجم کالای وارداتی و حتی تعداد کالاهای وارداتی بسیار مهم هستند. در کشور ایران، وزن کالای وارداتی در اولویت اول قرار دارد. برای تعیین مبلغ نرخ سود بازرگانی کالاهای وارداتی، کالاها را برحسب کیفیت، استوک بودن یا نو بودن مورد بررسی قرار نمی دهند. می توان گفت محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی در ایران، بر اساس وزن کالای وارداتی است.
سود بازرگانی کالاهای وارداتی با حمل دریایی متفاوت است. سود بازرگانی کالاهای وارداتی با حمل دریایی بر اساس تحویل کالا بر روی عرشه (CIF) محاسبه می شود. در نهایت محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی به این صورت است که از حاصل جمع ارزش خالص کالای وارداتی و کرایه محل سفارش و حق ثبت سفارش می توان سود بازرگانی را محاسبه کرد. باید بدانید که همه هزینه های ذکر شده به صورت سالیانه متفاوت است. با توجه به این که نرخ سود بازرگانی سالیانه تغییر می کند، نمی توان مقدار مشخصی را برای آن تعیین کرد. سود بازرگانی واردات خودرو از جمله مواردی است که هر بار بخشنامه ها و اصلاحیه های متعددی برای آن صادر می شود!

چه کسانی از پرداخت سود بازرگانی معاف هستند؟


در جریان محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی متوجه شده اید که این سود را دولت از تاجران می گیرد و یکی از منبع های درآمد دولت لحاظ می شود. به همین خاطر خیلی از تصمیمات از جمله معافیت از پرداخت سود بازرگانی با توجه به شرایط اقتصادی و درآمد دولت، می تواند متفاوت باشد. تعدادی از شرکت ها و موسسات به طور کلی از سود بازرگانی معاف هستند؛ موسسه تجاری شما برای معافیت از پرداخت سود بازرگانی، باید یکی از موارد زیر باشد:
  • شرکت ها و استارت آپ های ثبت اختراع معاف از پرداخت سود بازرگانی کالای وارداتی هستند.
  • استارت آپ ها و شرکت های نوآور و موسسات تولیدی محصولات اشتغال‌زا معاف از پرداخت سود بازرگانی کالای وارداتی هستند.
  • موسات فناوری اطلاعات و شرکت های دانش بنیان معاف از پرداخت سود بازرگانی کالای وارداتی هستند.موس

به عبارت دیگر زمانی که تاجران، کالای وارداتی خود را در راستای فعالیت هر کدام از موسسات و استارت آپ های بالا وارد کشور کنند، دولت تاجر را از پرداخت سود بازرگانی کالای وارداتی معاف خواهد کرد. چرا که شرکت های دانش بنیان، نوآور و موسسات تولیدی در راستای تولید داخلی و اشتغال زایی در کشور نقش به سزایی دارند. علاوه بر موارد بالا؛ دولتمردان با توجه به سیاست های اقتصادی، برخی از موسسات و محموله های تجاری را در لیست شرکت ها و موسسات معاف از پرداخت سود بازرگانی قرار می دهند. هر چند این شرکت ها و موسسات باید عوارض گمرک و حقوق گمرکی را به صورت کامل بپردازند تا موفق به ترخیص کالای وارداتی خود شوند. هزینه های گمرکی شامل چهار درصد ارزش افزوده کالای وارداتی است.

معافیت از سود بازرگانی



چند نکته پیرامون سود بازرگانی کالای وارداتی

  • سود بازرگانی کالاهای وارداتی توسط دولت اخذ می شود و به عنوان یکی از منبع های درآمدی دولت محسوب می شود. به همین خاطر این هزینه در سازمان های نظیر شهرداری، تعاون، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و... جهت بازسازی جاده ها و راه ها و بهبود خدمات عمرانی استفاده می شود.
  • سود بازرگانی در ایران به صورت ریال اخذ می شود و تنها مرجعی که می تواند این هزینه را از صاحبان کالاهای وارداتی بگیرد، گمرک ایران است.
  • برای اینکه بتوانید به محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی بپردازید، باید جدول تعرفه گمرکی را سالانه چک کنید؛ چرا که سود بازرگانی هر ساله در جدول تعرفه گمرکی لحاظ می شود. هر سال تاجران باید جدول تعرفه گمرکی را چک کنند؛ چرا که به صورت سالیانه تعرفه ها عوض می شوند و در بعضی موارد برخی از کالاهای وارداتی معاف از پرداخت سود بازرگانی می شوند.
  • سود بازرگانی برای هر کالایی وضع می شود. میزان تعرفه سود بازرگانی در گمرک ایران برای کالای بی کیفیت و کالای با کیفیت یا کالای وارداتی دست دوم و کالای نو تفاوتی ندارد. در گمرک ایران بر اساس وزن کالای وارداتی می توان به محاسبه سود بازرگانی کالای وارداتی بپردازیم.

چند نکته پیرامون سود بازرگانی کالای وارداتی

نتیجه گیری


واردات و
صادرات کالا یکی از رکن های اقتصادی یک کشور است که دولت‌مردان برای پیش بردن اهداف سیاسی و برنامه های اقتصادی خود قوانین و تعرفه هایی را وضع می کنند. سود بازرگانی از جمله تعرفه هایی است که دولتمردان با وضع آن شرایط کالاهای وارداتی و صادراتی را در کشور کنترل می کنند. آشنایی تاجران با محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی و بررسی جدول تعرفه های گمرکی به صورت سالیانه، آن ها را در تصمیم گیری بهتر یاری می کند. سود بازرگانی در گمرک ایران بر اساس وزن کالای وارداتی و برحسب ریال ایران محاسبه می شود. همچنین دولتمردان کشور، موسسات دانش بنیان و استارت آپ های نوآور را در لیست موسسات معاف از پرداخت سود بازرگانی قرار داده اند.
لازم به ذکر است که بعضی از گمرک های کشور در راستای حمایت شرکت های جوان و نوپا و جذب این موسسات برای واردات کالاها، تخفیف هایی برای سود بازرگانی لحاظ می کنند. گمرک های خرمشهر، بوشهر، آبادان و ... از جمله گمرک هایی هستند که این نوع طرح ها را اجرا می کنند. اگر به دنبال یک منبع جامع و معتبر برای درک بهتر محاسبه سود بازرگانی کالای وارداتی هستید، کتاب تعرفه گمرک بهترین منبع است. در بخش حقوق ورودی این کتاب درباره سود بازرگانی و شرایط آن صحبت شده است.




مقالات پیشنهادی
تفاوت سودبازرگانی و حقوق گمرکی
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک
واردات لوازم جانبی موبایل از چین و دبی
پرسودترین کالاهای وارداتی از دبی
HS code چیست

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا