چگونه یک شرکت ترخیص کالا بزنیم؟
چگونه یک شرکت ترخیص کالا بزنیم؟
28 شهریور1401
چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟ این سوال یکی از مهم ترین سوالاتی است که کاربران از ما پرسیده اند. بی شک انتخاب شغل ترخیص کاری می تواند شما را با یک سری چالش های خاص مواجه سازد. اگر شما هم با سوال هایی همچون چگونه ترخیص کار گمرک شویم یا اینکه چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم مواجه شده اید، باید به یک سری نکات خاص در مورد مراحل این پروسه توجه داشته باشید تا با هیچ مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید. امروز ما قصد داریم تا به سوال چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم پاسخ دهیم و مراحل اصلی این پروسه را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.
چگونه ترخیص کار گمرک شویم؟
قبل از هر چیز و پاسخ به سوال چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم بیایید تابا هم بررسی کنیم وظایف شرکت ترخیص کالا چیست؟ به صورت کلی شرکت هایی که در زمینه بازرگانی فعالیت کرده و کالا های مختلف را از گمرک ترخیص می کنند، شرکت ترخیص کالا نام دارند. این شرکت ها زیر مجموعه شرکت های بازرگانی به حساب می آیند و کاربرد های زیادی خواهند داشت. جالب است بدانید که این شرکت ها همواره با بازرگانان مختلف در ارتباط بوده و پروسه مربوط به ترخیص کالا را برای آنها انجام می دهند. البته که آنها در زمینه صادرات و واردات هم فعالیت خواهند کرد.
برای فعالیت در شغل ترخیص کاری شما باید یک شرکت راه اندازی کنید. شما باید شرایط اولیه این پروسه را داشته باشید و مدارک مورد نیاز را در اختیار سازمان ثبت شرکت ها قرار دهید. در ضمن، شما باید تعهد رسمی ترخیص کالا را در اختیار سازمان قرار دهید. نداشتن شرایط یا کامل نبودن مدارک می تواند باعث شود تا شما در پروسه ثبت شرکت ترخیص کالا موفق نشوید. هنگامی که شما همه موارد و پیش نیاز ها را در اختیار سازمان های مربوطه قرار دادید، به راحتی می توانید با کارت بازرگانی خود ثبت سفارش کالا در هنگام واردات را اخذ کنید و به عنوان یک ترخیص کار گمرکی فعالیت نمایید. توجه داشته باشید که شهر فعالیتی شما هم در پاسخ به سوال چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم تاثیر دارد. مثلا ترخیص کالا از گمرک بوشهر می تواند پروسه ای متفاوت در مقایسه با دیگر شهر ها داشته باشد.
مدارک مورد نیاز برای فعالیت در شغل ترخیص کاری
حال که با پاسخ به سوال چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم آشنا شدیم، بیایید تا به سراغ مدارک مورد نیاز برویم. در لیست زیر شما می توانید مهم ترین موارد مورد نیاز در جهت راه اندازی یک شرکت فعال در زمینه ترخیص کالا را مشاهده نمایید.
- داشتن تعهد رسمی برای انجام فعالیت های مربوطه نداشتن فعالیت در سایر شرکت های فعال در این زمینه
- مدیر عامل شرکت نمی تواند در دیگر شرکت ها مدیر عامل باشد
- داشتن حداقل دو سال سابقه کار مرتبط
- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی در زمینه های حمل و نقل، مدیریت بازرگانی، مدیریت اداری، بیمه و غیره
- عضویت در اتاق بازرگانی و وزارت صمت
- نوشتن نام شرکت بر روی وسیله نقلیه انتخاب شده
- انتخاب یک نام فارسی که مشابه نام شرکت های دیگر نباشد
- دفتر کار شرکت باید حتماً تجاری باشد
- موارد گفته شده را می توان به عنوان مهم ترین مدارک مورد نیاز در جهت فعالیت در شغل ترخیص کاری گمرک شناسایی کرد. توجه داشته باشید که به همراه داشتن مدارک شخصی همچون کارت ملی و شناسنامه همراه با کارت بازرگانی در کنار موارد گفته شد اهمیت زیادی دارد.
شرایط ثبت شرکت ترخیص کالا
دیگر مسئله ای که برای فعالیت در شغل ترخیص کاری شما باید به آن توجه داشته باشید شرایط کلی این پروسه است. بی شک طبق قوانین کشور عزیز ما یعنی ایران، برای فعالیت در زمینه ترخیص کالا شما باید یک سری شرایط خاص داشته باشید. متدین به یکی از ادیان اصلی ایران و داشتن تابعیت جمهوری اسلامی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین شرایط این پروسه شناسایی کرد. نداشتن سوء پیشینه و اعتیاد به مواد مخدر دومین شرط راه اندازی شرکت ترخیص کالا است. فرد متقاضی ثبت شرکت ترخیص کالا باید اظهارات خود را همراه با امضا تنظیم کند و آن را توسط دفتر اسناد رسمی تایید کند.
از آنجایی که با راه اندازی شرکت ترخیص کالا شما به دنبال فعالیت در بازار کار هستید، باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم به همراه داشته باشید. داشتن 25 سال تمام و 5 سال سابقه کار را می توان به عنوان آخرین شرایط مورد نیاز در جهت فعالیت در شغل ترخیص کاری شناسایی کرد. بالاخره شما باید 5 سال در این زمینه کار کرده باشید و با دشواری های این پروسه به صورت کامل آشنایی داشته باشید.
دریافت پروانه شغل ترخیص کاری
حال که پاسخ به سوال چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم و موارد مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به یک مسئله مهم بپردازیم: دریافت پروانه ترخیص کاری. به صورت کلی با ارائه درخواست به صورت کتبی به گمرک شما مجوزی با نام پروانه ترخیص کاری را دریافت می کنید. این پروانه به شما اجازه می دهد تا به صورت رسمی در این زمینه فعالیت نمایید. در لیست زیر شما می توانید مهم ترین مدارک مورد نیاز در جهت دریافت پروانه ترخیص کاری را مشاهده کنید.
- نداشتن سابقه کیفری و سابقه مربوط به قاچاق کالا های مختلف
- اعلام درخواست به صورت رسمی و تایید دفتر اسناد رسمی
- ثبت درخواست فعالیت در گمرک. اگر شخصی به دنبال فعالیت در خود گمرک باشد باید درخواستش را به صورت مستقیم ثبت کند تا با مشکل خاصی مواجه نشد.
- ارائه درخواست کتبی به اداره گمرک
هنگامی که این پروسه به اتمام رسید، برای دریافت پروانه شغل ترخیص کاری شما می توانید به سامانه EPL گمرک مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز همچون بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار،گواهی مبدا و غیره را ثبت نمایید.
مقالات مرتبط:
راهنمای سامانه جامع تجارت ایران
نظرات
ارسال نظر