انواع روش های حمل در ترخیص کالا

انواع روش های حمل در ترخیص کالا

انواع روش های حمل در ترخیص کالا

25 تیر1399
انواع روش های حمل در ترخیص کالا


از عمده روش های حمل در ترخیص کالا می توان به حمل به روش دریایی، زمینی، ریلی و حمل هوایی اشاره کرد؛ که با در نظر گرفتن تمام جوانب و معیارهایی نظیر حجم، وزن و ارزش کالا و همچنین فوریت و محدودیت زمانی آنها و متناسب با میزان بودجه و مبدا و مقصد آن یکی از روش های فوق برای حمل کالاها انتخاب می شود.

روش حمل دریایی


رایج ترین روش حمل در ترخیص کالا ازگمرک بندرعباس حمل دریایی می باشد. این روش به علت اقتصادی بودن و با صرف حداقل هزینه و عدم نیاز به راه سازی و ایجاد خطوط جاده ای و ریلی از دیر باز مورد توجه و استقبال بازرگانان بوده است. عمده محمولاتی که از طریق این روش جابه جا می شوند با استفاده از کانتینرهای 20 و 40 فوتی کالاها را جابه جا می کنند. البته محموله های بزرگ و حجیمی همچون برنج و گندم توسط کشتی های فله بر که مخصوص حمل این کالاها هستند، جابه جا می شوند، نفت به وسیله ی کشتی های نفت کش و گاز با استفاده از کشتی های مخصوص حمل OPGحمل می شوند. در مواردی که ابعاد و حجم محموله بسیار بزرگ و خارج از محدوده باشد بایستی از کشتی های BREAK BULK و یا کشتی هایی که روی عرشه ی خود فضای باز و مناسب برای قرار دادن کالاها و محموله هایی از این قبیل را دارند، استفاده شود.

مطلب مرتبط : انواع تخلفات گمرکی

حمل زمینی در ترخیص کالا



حمل زمینی از رایج ترین روش های حمل در ترخیص کالا


از جمله روش های حمل در ترخیص کالا از شهریار و گمرک غرب، شیوه حمل زمینی است که در آن محمولات با استفاده از تریلی ها و کامیون های چادری و کفی در ناوگان زمینی و یا حمل با استفاده از ناوگان ریلی جابه جا می شوند، سالیان سال است که بیشتر محمولات وارد شده به کشورمان از مبدا اروپا و ترکیه و صادرات به کشورهای CIS وعراق و افغانستان به این روش حمل می شوند. از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد در بنادر و یا تخلیه و بارگیری با استفاده از جرثقیل های بندر و نتیجتا در معرض خطراتی نظیر باد و باران و طوفان قرار گرفتن که در روش حمل و نقل دریایی بسیار دیده می شود، اشاره کرد. البته در این روش از روش های حمل در ترخیص عموما گذر زمان بسیار مناسب تر و سریع تر از حمل دریایی نیز می باشد. همچنین دسترسی برای حمل و نقل از راه دریا به تمام نقاط مقدور نبوده و بسیاری از کشور ها هیچگونه راهی به مرزهای آبی ندارند و یا مسیری بسیار طولانی بایستی طی شود، که از لحاظ وقت و انرژی اصلا مقرون به صرفه نیست. لذا حمل زمینی را می توان راه حلی ایمن و مناسب برای حمل بیشتر محموله ها دانست . لذا ارزش کالاها در و میزان کرایه در این روش نسبت به حمل دریایی بالاتر است.


حمل‌ و نقل جاده‌ای از جمله قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین راه های حمل‌ و نقل کالا از سرتاسر جهان است که در حال حاضر نیز حجم چشمگیر و قابل توجهی از تجارت جهانی از این طریق انجام می شود. جاده ابریشم و دیگر راه‌های ارتباطی میان کشورها، شاهدی بر قدمت بسیار زیاد این روش است. از آنجایی که ایران با همسایگان خود معاملات تجاری بسیاری داشته، از این رو بخش عظیمی از صادرات کالا از راه جاده‌ای انجام می‌گیرد. روش زمینی را می‌توان از متداول ‌ترین روش های حمل درترخیص کالا دانست. کامیون اصلی‌ترین وسیله در حمل ‌و نقل کالا به روش جاده‌ای بوده و شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل زمینی اصلی‌ترین مهره ی این حوزه محسوب می شوند.

حمل هوایی


از روش های حمل درترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی می توان به این روش اشاره کرد‌ که از آن عمدتا برای محموله های اورژانسی که با فوریت زمان مواجه هستند و یا ارزش کالایی آنها فوق العاده بالاست استفاده می شود. البته حمل هوایی برای حجم و وزن کالا دارای محدودیت هایی می باشد. در این روش از کانتینرهای هوایی با شکل هایی مشابه بدنه هواپیمای باربری طراحی و ساخته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. شایان ذکر است که ارزش فضای هر متر مکعب در داخل این هواپیماها برابر ارزش kg160 می باشد. همچنین روش نرخ دهی برای کالاهای هوایی به واسطه شمار محموله های خرد به صورت پلکانی است. به طور مثال محموله های زیر 40 کیلو همگی 40 کیلو در نظر گرفته می شوند.

حمل هوایی در ترخیص کالا

روش پرطرفدارحمل ‌و نقل هوایی با اختراع وسیله ای به نام هواپیما ایجاد شده و در مقایسه با سایر روش‌ها روشی نوین و جدید محسوب می شود. عمدتا در تمام کشورهای دنیا پایانه‌های هوایی باربری جهت حمل کالاهای منحصر به فرد، وجود دارد که با عنوان فرودگاه‌های باربری شناخته می شوند. درکشور ما ایران هم چندین فرودگاه باربری و واردات و صادرات کالا وجود دارد که از بین آن ها می توان به فرودگاه پیام کرج اشاره کرد. در بین روش های حمل در ترخیص کالا عموما از روش هوایی کمتر استفاده میکنند. این روش هم همچون روش های قبلی مزایا و معایبی به همراه دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

۱.رسیدن محموله به مقصد در سریع‌ترین زمان ممکن
۲. بالا بودن امنیت محموله در برابر حوادث و خطرات
۳. بالاتر بودن هزینه ی روش‌ هوایی نسبت به سایر روش های حمل درترخیص کالا
۴. به حدافل رساندن احتمال فاسد شدن یا خرابی کالاها
۵. کمتر بودن دردسرهای این روش در مقایسه با روش‌های دیگر

البته قابل ذکر است که برای برخی از کالاها امکان حمل‌ونقل هوایی وجود ندارد.

مناسب ترین و بهترین حالت جهت بهره گیری از روش هوایی هنگامی است که شما تصمیم دارید که یک محموله ی یا فاسد شدنی را در کمترین رمان ممکن صادر کنید و یا آنکه بنا به هر دلیلی زمان رسیدن محموله ی مورد نظر به مقصد برای شما حائز اهمیت باشد. در غیر این صورت توصیه می کنیم از دیگر روش های حمل در ترخیص کالا که در بالا به تفصیل به توضیح هر کدام پرداختیم، استفاده نمایید.

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.


مقالات مرتبط
ترخیص کالای دریایی
ترخیص جرثقیل از گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا