ترانزیت داخلی چیست و چگونه انجام می گیرد؟

ترانزیت داخلی چیست و چگونه انجام می گیرد؟

ترانزیت داخلی چیست و چگونه انجام می گیرد؟

6 تیر1401
ترانزیت داخلی چیست و چگونه انجام می گیرد؟

همانطور که می‌دانید، یکی از مهم ترین ارکان های اصلی حمل و نقل، ترانزیت می‌باشد. حال این ترانزیت ممکن است به صورت ترانزیت داخلی باشد یا خارجی. ما در این مقاله سعی داریم تا ترانزیت داخلی را بیشتر توضیح دهیم. همچنین به انواع آن اشاره خواهیم کرد.
 

ترانزیت داخلی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کلمه ترانزیت، با بحث واردات و صادرات گره خورده است. اگر بخواهیم این کلمه را توضیح دهیم، می‌توانیم تفاسیر و مفاهیم زیادی را ارائه دهیم. اما با یک توضیح کلی می‌توانیم بگوییم که ترانزیت داخلی، عامل اصلی رساندن یک کالای خریداری شده از سوی فروشنده به شهر دیگر در داخل کشور می‌باشد. در صورتی که یک شخص در زمینه تولیدی و یا صادرات و واردات فعالیت داشته باشید، ترانزیت کالا برای او از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در حالت کلی، ترانزیت به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
 

 

انواع ترانزیت

زمانی که بحثمان در مورد ترانزیت داخلی است، منظور این است که در این نوع جابجایی در سیستم حمل نقل، بار و کالای زیادی با تناژ بالا در مرز های داخلی کشور جا به جا می‌شود. این نوع جابجایی توسط راه های زمینی انجام می‌پذیرد. در این نوع ترانزیت، بیشترین وسایل نقلیه ای که استفاده می‌شوند، کامیون های مسقف، تریلی های چادر دار و قطار می‌باشند. جالب است بدانید که تمام قوانینی که در گمرک برای ترانزیت خارجی اعمال شده است، برای ترانزیت داخلی نیز اعمال می‌شوند. برای مثال، برگ اظهارنامه باید چک شود. در صورتی که اظهارنامه پر شده ولی بار به مقصد نرسد، می‌توان گفت که کالا قاچاق می‌باشد.
 

انواع ترانزیت داخلی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ترانزیت داخلی یا خارجی فقط با راه زمینی و انواع تریلی و کامیون انجام می‌شود. اما فقط به این صورت نیست. این عمل هم از طریق راه های آبی و هم از طریق مسیر های هوایی امکان پذیر می‌باشد. در ترانزیت زمینی، مواد اولیه کارخانه ها و تولیدی ها از مبدا تا مقصد با تناژ بالا ارسال می‌شوند. از طریق مسیر های هوایی نیز بسیاری از بار ها که باید با سرعت زیادی ارسال شوند جا به جا می‌شوند. نوع دیگر این حمل و نقل ها حمل و نقل دریایی می‌باشد که ریسک بسیار کمتری به سایر روش ها دارد. اما این روش، بیشتر در مبادلات و حمل و نقل های بین المللی کاربرد دارد. در حالت کلی، این نوع از حمل و نقل برای جابجایی کالاهایی است که از سایر کشور ها وارد شده است.
 

مراحل محقق سازی ترانزیت داخلی

برای این که ترانزیت داخلی محقق شود باید یک سری مراحل را پشت سر بگذاریم. در این مراحل باید تمام مدارک موجود بررسی شوند و مجوز های لازم صادر شوند. در ابتدا باید اظهارنامه گمرکی و سایر مدارک از سوی گمرک مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که مدارک موجود با بار موجود در ترانزیت همخوانی داشته باشند، مجوز تردد یا عبور توسط گمرک صادر می‌شود. در حالت کلی، در صورت وجود نواقصات در مدارک ترانزیت، حق خروج و ارسال به گمرک دیگری صادر نمی‌شود. همان طور که گفتیم، در این نوع جابجایی، کالاها از گمرک مبدا در داخل یک کشور به گمرک مقصد در همان کشور ارسال می‌شود. امروزه نیز با اتوماسیون سازی سیستم حمل و نقل و گمرک کالا، سرعت ترخیص و قبول کالا ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. 
 
 

عوامل موثر بر قیمت حمل و نقل بار در بین گمرک ها

همان طور که می‌دانید، یکی از مهم ترین فاکتور های حمل و نقل، کیفیت حمل و قیمت آن می‌باشد. عواملی که بر قیمت تمام شده ترانزیت داخلی تاثیر گذار هستند شامل وزن بار، نوع بار، تعداد بار و مدت زمان رسیدن به مقصد می‌باشد. در صورتی که محصول ما نیاز به تریلی یخچال دار باشد، طبیعتا قیمت حمل آن نیز افزایش خواهد یافت. به این دلیل که این محصول از دسته محصولاتی است که باید هم سریع و هم به صورت یخ زده به مقصد یا گمرک بعدی برسد. البته در این گونه شرایط، توصیه می‌شود که از ترانزیت هوایی استفاده شود. زیرا هم سریع است و هم به راحتی به مقصد می‌رسد. در حالت کلی، قیمت حمل و نقل کالاهای شما بستگی به نوع روش انتخابی شما دارد. زیرا قیمت هر کدام از آنها متفاوت است. البته فاکتور های قیمت گذاری در هر کدام از این روش های حمل نقل متفاوت می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل چه مواردی می شود؟
 

تاثیر تکمیل بودن مدارک در امور ترخیص کالا از گمرک

همان طور که می‌دانید، در بحث ترانزیت، به دلیل جلوگیری از انواع تخلفات و مبارزه با قاچاق کالا، مرسوله باید دارای فاکتور سفارش باشد. منظور از فاکتور سفارش این است که کالا باید توسط یک مشتری سفارش داده شده باشد و توسط گمرک از طریق ترانزیت، به مقصد مورد نظر ارسال شود. در صورتی که این مدارک تکمیل نباشند ممکن است که کالا از گمرک ترخیص نشده و دچار مشکلات دیگری شود. البته همانطور که گفتیم، امروزه به دلیل الکترونیکی شدن تمام روند های اداری گمرکی، کمتر پیش می‌آید که در ترخیص کالا تاخیر به وجود آید. اما باز هم باید دقت کافی را داشت تا هیچ گونه کم و کسری در برگ ترانزیت وجود نداشته باشد. بسیاری از بار هایی که در گمرک به دلایل مختلفی ترخیص نمی‌شوند، به دلیل عدم کفایت مدارک و ناقص بودن آن ها است.

مطلب پیشنهادی: دلایل توقف کالا در گمرک
.
 سخن آخر
همان طور که گفتیم، یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل تاثیر گذار و محرک بر اقتصاد کشور، ترانزیت داخلی و بین المللی می‌باشد. به طور کلی اگر در یک کشور، صادرات و واردات دارای حجم قابل قبولی باشد، ترانزیت می‌تواند به رشد و پیشرفت اقتصاد آن کشور کمک کند. زیرا از طریق این راه می‌توان درآمد قابل توجهی برای کشور کسب نمود. علاوه بر آن، تسهیل در روند جابجایی کالا نیز یکی از مهم ترین مزایای این امکان می‌باشد. زمانی که یک کشور، توانایی کافی در جابجایی کالا های وارد شده و صادر شده خود نداشته باشد، به نوعی دچار فلج اقتصادی خواهد شد. همان طور که می‌دانید یکی از مهم ترین ارکان رشد اقتصاد کشور، صادرات می‌باشد. در صورتی که یک کشور حجم صادراتی زیادی داشته باشد و ترانزیت آن قوی نباشد، ممکن است دچار مشکلات زیادی شود..

 

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا