ترخیصیه یا سند دستور تحویل چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

ترخیصیه یا سند دستور تحویل چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

ترخیصیه یا سند دستور تحویل چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

ترخیصیه یا سند دستور تحویل چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

24 مهر1401
ترخیصیه یا سند دستور تحویل چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

ترخیصیه چیست؟


ترخیصیه یا Delivery Order در واقع سند یا حواله ای است که صاحب کالا وظیفه دارد جهت عبور کالاهای خود به گمرک اعلام دارد و این کار از طریق شرکت حمل و نقل تعیین شده توسط صاحب کالا یا نماینده آن که همان ترخیص کار است انجام می شود.در واقع شرکت کشتیرانی با صدور ترخیصیه به گمرک اعلام می کند که صاحب کالا تمام پرداخت های قانونی خود را به کشتیرانی پرداخت کرده است و از نظر کشتیرامی اجازه دارد محموله خود را ترخیص کند و منعی برای این کار نمی بیند. بدین ترتیب با تایید کالاهای مورد نظر توسط گمرک، صاحب کالا می تواند ترخیص کالاهای خود را انجام دهد.

ترخیصیه از جمله مدارکی می باشد که ارائه آن به گمرک جهت ترخیص کالا الزامی می باشد و بدون آن امکان ترخیص کالا وجود ندارد و شرکت حمل و نقل وظیفه دارد در خصوص صدور ترخیصیه همکاری لازم را داشته باشد و آن را به صاحب کالا یا نماینده آن که ترخیص کار گمرک می باشد ارائه دهد. بنابراین ترخیصیه و اخذ آن را جدی بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این سند ترخیص کالا و اطلاعات مربوط به آن آشنا شویم.

در ترخیصیه چه اطلاعاتی درج می شود؟


  • مشخصات گیرنده
  • نام کشتی
  • شماره بارنامه و تاریخ صدور
  • بندر بارگیری
  • بندرتخلیه
  • تعداد و نوع بسته بندی
  • شرح کالا
  • وزن خالص
  • نام شرکت کشتیرانی با موسسه حمل ونقل
  • مشخصات وسیله حمل
  • شماره فهرست کل بار

نحوه اخذ یا واگذاری ترخیصیه چگونه است؟


اخذ ترخیصیه به شکل الکترونیکی است. شرکت های حمل و نقل کالا مشخصات صاحب کالا را در سامانه جامع امور گمرکی ثبت می کنند و مالکیت کالاهای صاحب کالا را به نام او ثبت می کنند و یک کپی از تایید این ثبت نام و امور گمرکی در وب سایت گمرک در اختیار صاحب کالا قرار می دهند. همچنین گرفتن ترخیصیه شامل هزینه هایی است که برای اطلاع دقیق از این هزینه ها می توانید از وب سایت (انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران) مشاهده نمایید.پس از صدور ترخیصیه صاحب کالا یا نماینده آن(ترخیص کار) می تواند به سامانه الکترونیکی مراجعه و از این طریق قبض انبار را دریافت کند

دقت داشته باشید که ترخیصیه را با قبض انبار اشتباه نگیرید. تفاوت ترخیصیه و قبض انبار در این است که قبض انبار در واقع حواله ای است که توسط انبارهای عمومی که مسئول نگهداری کالاهای وارد شده از صاحب کالا است و تحت نظر سازمان امور گمرکی ایران می باشد صادر می شود. اما در ترخیصیه شرکت حمل و نقل بین المللی به سازمان امور گمرکی کشور اعلام می دارد که هزینه حمل کالاها توسط صاحب کالا با این شرکت پرداخت شده است.

مراحل واگذاری ترخیصیه

  1. در مرحله اول اگر شما صاحب کالا هستید و یا شرکت های حمل و نقل واسطه هستید با استفاده از EPI خود می توانید به سامانه Epl.irica.ir وارد شوید و از طریق منوی ترخیصیه وارد صفحه مربوطه شوید
  2. در فرم ترخیصیه اطلاعات لازم از جمله کد ملی شرکت حمل، شماره بارنامه و سایر اطلاعات درخواستی را وارد کنید و بر روی دکمه انتقال کلیک کنید.
  3. در این مرحله صحت مورد درخواستی را از شما سوال می کند و در صورت تایید و انتخاب دکمه کاملا مطمئن هستم ترخیصیه به شرکت حمل موردنظر انتقال می یابد. در این مرحله اطلاعات با موفقیت انتقال یافته و پیام موفقیت آمیز واگذاری ترخیصیه به شرکت یا شخص مورد تاییدتان نمایش داده می شود.
پس از طی این مراحل صاحب کالای جدیدی که معرفی کردید می تواند مراحل اظهار کالا را شروع کند.

چگونه از ثبت صحیح ترخیصیه مطمئن شویم؟


برای اطلاع از ثبت ترخیصیه باید از طریق سامانه امور گمرکی اقدام نمایید و با کلیک بر روی گزینه ی "بررسی وضعیت ثبت‌ ترخیصیه" از ثبت آن مطمئن شوید.پس از کلیک بر روی این گزینه رسید ثبت ترخیصیه به صورت الکترونیکی به شما نمایش داده می شود که شامل موارد زیر می باشد:
  • کد ملی و مشخصات شرکت حمل و نقل
  • شماره مانفیست
  • شماره بارنامه
  • مشخصات صاحب‌ترخیصیه
  • نام و مشخصات کشتی و سفر
  • لیست کانتینرها و شماره آن ها

واگذاری ترخیصیه


ممکن است صاحب کالا بخواهد در هر مرحله ای از واردات حتی پس از ترخیص کالای خود،امتیاز محموله وارداتی خود را به شخص حقوقی یا حقیقی دیگری واگذار کند،در این زمان لازم است ترخیصیه از طریق صاحب کالا به شرکت و یا اشخاص حقیقی دیگر واگذار شود و این سند به نام شخص جدید صادر شود.شرکت های حمل و نقل که از طریق صاحب کالا مسئول دریافت ترخیصیه و تایید آن توسط اداره گمرک می باشند در زیر آمده است. طبق اسنادی که این شرکت ها از اداره گمرک دریافت می کنند صاحب کالا می تواند به راحتی کالاهای خود را از اداره گمرک ترخیص نموده و به کشور مقصد منتقل کند.

فورواردر

فورواردر شرکت حمل و نقلی است که از طریق حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و یا ریلی، کالاها را از کشور مبدا به کشور مقصد انتقال می دهد. این انتقال باید مطابق با قرارداد امضا شده با صاحب کالا و رعایت قوانین گمرکی و ترخیص کالا باشد. فورواردرها الزاما در همه ی کشورها نمایندگی ندارند و یک نماینده می تواند همزمان چندین فورواردر را ساپورت کند.در واقع فوروادرها واسطه ای بین کریر و صاحب کالا می باشد

کریر

به شرکت هایی که خود مالک وسایل جابه جایی کالا همچون کشتی و یا کامیون های حمل بار هستند، کریر گفته می شود. شرکت های کریر دارای نمایندگی در بسیاری از کشورها هستند و ضوابط آنها مطابق با قوانین بین الملل و آشنا در بسیاری از کشورها است. این شرکت کالاها را طبق قرارداد تنظیم شده با صاحب کالا به کشور مقصد منتقل می کنند.تمام مسئولیت های قانونی و حمل و نقل کالا حتی در صورت وجود فورواردرها با کریر می باشد


مقالات مرتبط
ترخیص لاستیک از گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا