ترخیص کالا | گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک | طاها خلیج

ترخیص کالا | گام به گام مراحل ترخیص کالا از گمرک | طاها خلیج

 


یکی از مراحل مهم برای هر شرکتی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می کند،
ترخیص کالا از گمرک است. بساری از مردم به دلیل نداشتن شناخت کافی از پروسه  آزاد سازی کالا از انجام آن واهمه دارند. اما در واقعیت تا این حد ترسناک نیست. به همین دلیل برای اینکه بدانید ترخیص کالا از گمرک چیست و مراحل آن چگونه انجام می شود در این مطلب با ما همراه باشید.


 

ترخیص کالا چیست ؟


به طور کلی می توان گفت
ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن ها انجام می شود.

ترخیص کالا یک فرآیند و مجوز رسمی کاملا الزامی و ضروری در امور صادرات و واردات کالا به صورت بین المللی است که مستلزم ارائه مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک، پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه هایی تحت عنوان هزینه انبارداری، حمل و نقل و … است.


در طی پروسه و مراحل ثبت سفارش و آزاد سازی کالا باید اسناد و مدارک لازم جهت
ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه ، آماده‌سـازی و ثبت شده و هزینه‌های آن که شامل مالـیات ، حقوق گـمرکی، سود بازرگانی و و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان است ارائه یا اظهارشود. از آنجایی که انجام این اقدامات یک کار تخصصی و پیچیده و نیازمند آشنایی کامل با پروسه آن است، معمولا فرآیند ترخیص شدن کالا از گمرک را به فردی به نام ترخیص کار می سپارند.

 
ترخیص کالا؛ خروج و ازادسازی انواع کالا پس از طی مراحل و تشریفات گمرکی است

 

ترخیص کار گمرک با تسلط به فوت و فن های قانونی گمرکی، می تواند پروسه انجام آن کار را با صرف کمترین وقت انجام و کالای شما را ترخیص کند. اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید و خودتان قصد دارید ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کنید این کار در نهایت منجر به اتلاف غير ضروري وقت و پول شما می شود. برای هرچه بهتر شدن انجام کارها میتوانید از یک شرکت واردات و صادرات کمک بگیرید.


برای اینکه کالای خود را از گمرک ترخیص کنید لازم است با توجه به نوع کالایی که در گمرک دارید مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه اخذ کنید. ازجمله این سازمان ها می توان به  سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت برای مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و ... اشاره کرد. سپس به شعب مختلف گمرک مراجعه نموده و برای
ترخیص کالا خود اقدام کنید.


یکی از موارد مهم در آزاد سازی که برای تاجران بسیار اهمیت دارد، ارزش گذاری کالایی است که در گمرک وجود دارد.در تمام دفاتر گمرکی کالای موجود به صورت متفاوتی ارزشگذاری می شود و این تسلط ترخیص کار و سابقه تاجران است که می تواند ارزش کالا را به صورت واقعی اعلام نماید.
( ارزش کالای خود را در
سامانه TSC مشخص می شود)


 

مراحل ترخیص کالا از گمرک (تشریفات گمرکی)


 

1.  ثبت اظهار در سامانه EPL

 
اولین مرحله در ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک، تکمیل اظهارنامه در سامانه EPL و ورود اطلاعات مربوط به کالا در این سیستم و به صورت آنلاین است. انجام این مرحله آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. طبق دستورالعملی که در سایت رسمی گمرک(irica.gov.ir) برای ترخیص انواع کالا بیان شده است، ارائه اظهارنامه گمرکی و کلیه اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص آن لازم و ضروری است.

ثبت اظهارنامه در سامانه EPL از مراحل ابتدایی ترخیص کالا است.

مدارک لازم برای اظهار کالا در گمرک:

 
  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات
  • پروفورما ( پیش فاکتور )
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدلبندی
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوزهای قانونی لازم جهت ترخیص کالا از قبیل؛ گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر ( مجوز های لازم برای ترخیص کالا)
  • وکالتنامه رسمی، کارت حق العملکاری
  • پروانه صادراتی



لازم به ذکر است که برای تکمیل فرم در سامانه الکترونیکی دقت بسیاری لازم است. شما می توانید به عنوان مالک کالا یا نماینده قانونی آن این فرم را تکمیل کنید اما به خاطر داشته باشید،مبلغی که شما برای حقوق ورودی پرداخت می کنید، یکی از اطلاعات ضروری و در عین حال با اهمیت در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه می شود. بنابراین در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را به خرج دهید تا بدون اشتباه پروسه تکمیل آن طی شود و دچار ضرر و زیان مالی نشوید. در انتها این سامانه به شما یک شماره سریال و یک شماره عطف می دهد. از آن پرینت گرفته و برای مراحل بعد آن را نکهدارید.
 

2. احراز هویت و تعیین مسیر


در این مرحله دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک است، اسناد شما را بررسی کرده و در صورتی که تایید کند برای شما یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص می دهد. دریافت کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده است و سپس مهر می شود.


برای کسب اطلاعات درباره
کوتاژ کلیک کنید.


3. کنترل کالا


کالای شما در روند
ترخیص کالا از گمرک لازم است یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالای شما نیاز به کنترل دارد که توسط کارشناسان و بازرسان این امر صورت می گیرد تا با اسنادی که شما ارائه کردهاید مقایسه و مطابقت داده شود.پس از طی کردن این ارزیابی کالای شما  در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و ... بررسی می شود.
 

برای اطلاع از مسیر های سبز و زرد و قرمز گمرک کلیک کنید.

در فرآیند ترخیص کالا پس از دو مرحله؛ ثبت اظهارنامه و احراز هویت نوبت به کنترل کالا می رسد

4. اخذ مجوزهای لازم


در صورتی که کالای شما نیازمند مجوز ها و مدارک لازم جهت آزاد سازی کالا و گواهی نامه های تعیین شده توسط کارشناسان باشد، در این مرحله باید تکمیل شود.گواهی هایی از قبیل  استاندارد، بهداشت، مخابرات ، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، ، وزارت راه، مالیات و … از جمله آن ها هستند.


5. بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس


در این مرحله کارشناسان سرویس
تعرفه گمرکی کالا را بررسی آن را با اسناد کالا مطابقت می دهند. همچنین کارشناسان نظارت دوباره ای به مجوزهای مرحله قبل انداخته و ان را بررسی و مطابقت می دهند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد آن را امضاء و تایید می کنند.



6. صندوق و صدور سند ترخیص


صاحب کالا باید پس از تایید نهایی، هزینه ای که از جانب گمرک تعیین شده است را به صورت نقدی پرداخت کرده و پس از دریافت فیش پروانه سبز گمرک باری وی صادر می شود. و صاحب کالا می تواند اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک را شروع کند.



7. انبارداری و اجازه بارگیری


پس از صدور سند
ترخیص کالا از گمرک، زمانی که با شرکت حمل و نقل تسویه انجام می شود، بعد از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز آن ، مجوز بارگیری از گمرک صادر می شود و باید هزینه انبارداری پرداخت شود. این هزینه در گمرکات مختلف ، متفاوت استو موارد زیر را شامل می شود: هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار و غیره.



8. خروج کالا از گمرک


پس از طی نمودن تمامی مراحل فوق صاحب کالا می تواند بیجک انبار را از انبار دار گمرک دریافت کند. در واقع انباردار پس از کنترل پروانه سبز گمرکی مهر درب خروج، بیجک انبار را صادر می کند و صاحب کالا می تواند برای بارگیری کالا ، وسیله نقلیه مورد نظر خود را را وارد گمرک کند .در این مرحله نیز ، محموله دوباره بررسی شده و سپس اجازه خروج کالا داده خواهد شد.


 

مراحل ترخیص کالا از گمرک به صورت pdf



اعلامیه ورود کالا چیست؟


اولین مرحله در فرآیند ترخیص کالا از گمرک، مراجعه صاحب کالا و یا نماینده وی به شرکت های حمل و نقل و دریافت برگ ترخیص کالا می باشد. شرکت های حمل و نقل موظف هستند که حداکثر پس از 5 روز از مراجعه شما به شرکت و تحویل کالا به انبار گمرک، امور انجام گرفته که شامل تاریخ ورود کالا و زمان مجاز نگهداری کالاهای شما در انبار گمرک است را طی نامه ای به شما اعلام کنند. این نامه، اعلامیه ورود کالا نام دارد.


البته بعضی از شرکت های حمل و نقل معتبر، علاوه بر ارائه نامه اعلامیه ورود کالا، نامه های دیگری از قبیل، نامه ورود کالا به مرز، نامه تخلیه کالا در گمرک، نامه بارگیری و... را نیز صادر و به شخص بازرگان ارائه می دهند. این نوع نامه ها الزام حقوقی نداشته و فقط جهت اطلاع رسانی می باشند. شرکت های حمل و نقل جهت رفاه بیشترِ مشتری و افزایش اعتبار خود اقدام به صدور چنین نامه هایی می کنند.

همانگونه که بیان کردیم، شرکت های حمل و نقل حداکثر تا پنج روز فرصت تحویل اعلامیه ورود کالا به مشتری را دارند. اگر صدور این اعلامیه بیش از پنج روز زمان ببرد و پس از این مدت خسارتی به تحویل دهنده و تحویل گیرنده کالا وارد شود، شرکت حمل و نقل ملزم به جبران خسارت خواهد بود.


 

زمان ترخیص کالا پس از صدور اعلامیه ورود کالا


صدور اعلامیه ورود کالا به منزله آمادگی شرکت حمل و نقل برای ترخیص کالای شما از گمرک نیست. اعلامیه ورود کالا قبل از  تخلیه اولیه آن صادر می شود. بنابراین مدت زمانی صرف تخلیه کالا، ورود به انبار و صدور قبض انبار می شود و به همین دلیل پس از صدور اعلامیه ورود کالا، چند روز طول می کشد تا برگ ترخیص شما صادر گردد.

همچنین ممکن است شرکتی که اقدام به ارسال کالا از مبدا کرده است، شرکت forwarder باشد که در این صورت ابتدا باید قبض انبار از شرکت forwarder به یک شرکت carrier ارسال شود و سپس شرکت carrier اقدام به ترخیص کالا نماید. در چنین شرایطی فرآیند صدور برگ ترخیص چند روز بیشتر طول خواهد کشید.


 


مدت زمان ماندگاری کالا در گمرک


معمولا صاحبان کالاهای وارداتی ترجیح می دهند تا کالای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص کنند اما گاهی اوقات بنا به دلایلی، شخص وارد کننده ترجیح می دهد تا فرآیند ترخیص کالا از گمرک مدتی به تعویق بیفتد. ماندگاری کالا در گمرک، مدت زمان مشخصی دارد و مشمول قوانین خاصی نیز می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.


              
مدت مجاز برای توقف کالا در گمرک از زمان تکمیل اظهارنامه یا مانيفست حساب می شود. حداکثر زمان مجاز برای ماندگاری کالا در گمرک در زمان نوشتن این محتوا 2 ماه است. در صورتی که در مدت این 2 ماه، صاحب کالا و یا نماینده وی، اقدام به ترخیص کالا از گمرک نکند، کالای مذکور جزء کالاهای متروکه به حساب آمده و چنانچه ترخیص کار شما ماهر و با تجربه نباشد، فرآیند ترخیص تقریبا غیر ممکن می شود.



 

تمدید زمان ماندگاری محصولات وارداتی در گمرک تا شروع فرآیند ترخیص کالا


اگر صاحب کالا به هر دلیل بخواهد بیش از دو ماه، کالای خود را در گمرک نگه دارد، باید تقاضای کتبی خود را با ذکر دلیل به گمرک ارائه دهد. در صورتی که گمرک تشخیص دهد که دلیل صاحب کالا موجه است، زمان ماندگاری کالا در گمرک می تواند مجددا تمدید گردد.

پس از گذشت دو ماه اول و یا در صورت تمدید این مدت زمان، برگه ترخیص اجبارا برای کالا صادر می شود. در صورتی که اقدامات لازم برای ترخیص کالا از گمرک پس از این مدت انجام نشود، کالا متروکه به حساب خواهد آمد و امکان صدور اظهارنامه مجدد برای آن وجود نخواهد داشت. در فرودگاه های کشور مدت زمان مجاز برای ترخیص کالا، 2 ماه است و پس از این مدت، کالا متروکه می شود.



 

بیجک انبار چیست؟


پس از انجام تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک و پرداخت هزینه گمرکی، برگه سبز کالاهای وارداتی شما توسط کارشناسان گمرک امضا می شود. با استفاده از این برگ سبز شما می توانید بیجک انبار را دریافت نمایید. بیجک انبار در واقع نوعی سند برای احراز هویت شما و اظهار کالا است. به زبان ساده تر، بیجک ثابت می کند که کالای موجود در انبار گمرک متعلق به شما است و شما می توانید  آن را از انبار خارج نمایید.


 


برگ سبز گمرکی چیست؟


قبل از ورود کالا به هر کشوری، بازرگان باید برگه ای را برای مجوز ورود، از گمرک کشور مقصد دریافت نماید. این مجوز برگ سبز نام دارد. برای دریافت برگ سبز شما باید بارنامه و فاکتور خرید کالاهای وارداتی را به گمرک ارائه دهید تا کارشناسان گمرک پس از بررسی، برگه سبز شما را صادر کنند.

علاوه بر لزوم ارائه برگه سبز برای دریافت اجازه ورود کالا به گمرک، جهت ترخیص کالا نیز ارائه این برگه الزامی است. شما پس از انجام تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک، باید برگه سبز خود را به کارشناسان ارائه دهید تا بیجک انبار برای بارگیری را دریافت نمایید.



اطلاعات موجود در برگ سبز ترخیص کالا از گمرک


اطلاعاتی که در برگ سبز ترخیص کالا باید درج شوند، عبارتند از؛

1- شماره 8 رقمی سفارش ترخیص کالا
2- اطلاعات شرکت ارسال کننده و دریافت کننده کالا
3- لیست اقلام وارداتی
4- تاریخ خروج کالای وارداتی از مبداء و تاریخ ورود آن به مقصد توسط شرکت حمل و نقل بین الملل
5- لیست هزینه های پرداختی به گمرک کشور مبداء و مقصد
6- فاکتور خرید کالاهای های وارداتی
7- وزن خالص و ناخالص محصولات وارداتی
8- کد کوتاژ ( کالا به هر گمرکی که وارد می شود، توسط کدی که کوتاژ نام دارد، شماره گذاری می شود. این شماره گذاری برای بازدید و بررسی کالاهای وارداتی در آینده است)



 

مدارک لازم جهت صدور برگ سبز ترخیص کالا


همانگونه که بیان کردیم، کالای شما تنها زمانی ترخیص می شود که شما برگ سبز ترخیص کالا را ارائه داده و بیجک انبار را دریافت کنید. برای دریافت برگ سبز نیاز است تا شما مدارکی را به گمرک ارائه دهید. یک بازرگان بهتر است تا این مدارک را بشناسد و از قبل آنها را آماده کند تا در زمان ترخیص کالا از گمرک با مشکلی مواجه نشود. این مدارک عبارتند از؛

1- تشکیل پرونده در گمرک جهت ترخیص کالا
2- ارائه بارنامه به گمرک
3- ارائه فاکتور خرید کالاهای وارداتی به گمرک
4- ارائه مجوز های بهداشتی در صورت لزوم
5- ارائه مجوز از صنف یا سازمان مربوط به کالای وارداتی
6- درج اطلاعات شرکت صادر کننده و وارد کننده بر روی برگ سبز

شش مورد بالا، قوانین و اسناد مورد نیاز برای صدور برگ سبز ترخیص کالا هستند. البته به این نکته توجه کنید که این قوانین در کشور های مختلف ممکن است تا حدی متفاوت باشد اما اصول کلی یکسان است.


 

هزینه های لازم برای صدور برگ سبز ترخیص کالا


به منظور صدور برگ سبز ترخیص کالا، شما باید مالیات و هزینه های مختلفی را پرداخت کنید. مالیات ترخیص کالا شامل موارد زیر است؛ مالیات بر ارزش افزوده، مالیات 4 درصد علی الحساب، عوارض ترخیص کالا و هزینه گمرکی.

به غیر از موارد مالیاتی، هزینه های دیگری نیز جهت ترخیص کالا باید پرداخت شود. این هزینه ها عبارتند از؛ هزینه نگهداری کالا در انبار، هزینه دریافت کد بیجک و هزینه تخلیه و بارگیری.

مرحله پرداخت هزینه جهت صدور برگ سبز،  یکی از با اهمیت ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک است. بسته به نوع طی کردن مراحل و نحوه ثبت اسناد، این هزینه می تواند متفاوت باشد. اگر یک فرد خبره و با تجربه این مراحل را انجام دهد، هزینه ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود که مرحله پرداخت گمرکی و مالیات های مربوطه را به یک ترخیص کار حرفه ای و مجرب بسپارید. پرداخت هزینه ای کم جهت استخدام یک ترخیص کار، بسیار به صرفه تر از پرداخت مالیات و گمرکی بالا است.

یکی از شرکت های معتبر در جهت انجام امور ترخیص کالا از گمرک،
بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس نام دارد. این بازرگانی با بکارگیری متخصصین حرفه ای و مجرب، مراحل ترخیص کالای شما را با دقت کامل انجام می دهند. این عامل سبب می شود تا میزان گمرکی و مالیات شما بسیار کاهش یابد. همچنین آگاهی این مرکز از مراحل ترخیص کالا سبب می شود تا این فرآیند در زمانی بسیار کوتاه انجام گیرد.
 

برگ سبز الکترونیکی ترخیص کالا


تا چند سال پیش، برگ سبز ترخیص کالا از گمرک، به صورت کاغذی صادر می گردید اما طی چند مدت گذشته به منظور جلوگیری از جعل این برگه، سازمان گمرک کشور اقدام به صدور برگ سبز الکترونیکی کرده است.
شما میتوانید با مراجعه به سازمان گمرک، رمز دسترسی به برگ سبز و رمز کوتاژ خود را دریافت کنید. شما باید با استفاده از این دو رمز وارد سامانه برگ سبز گمرکی شده و مراحل صدور برگ سبز خود را بگذرانید. برای صدور الکترونیکی برگ سبز شما نیاز به شماره سریال اظهارنامه کالای وارداتی خود نیز دارید.


 

قوانین ترخیص کالا از گمرک


همانگونه که در ابتدا بیان کردیم، مهمترین بخش در فرآیند واردات، ترخیص کالا از گمرک است. ترخیص کالا از گمرک در هر کشور قوانین متفاوتی دارد و این قوانین باید به دقت در هنگام ترخیص رعایت شود. عدم رعایت قوانین ممکن است موجب شود کالای شما قاچاق به حساب آید و عواقب قانونی فراوانی به دنبال داشته باشد.

همچنین ممکن است در صورت ورود اطلاعات اشتباه در فرم های ترخیص کالا، میزان گمرکی شما افزایش یابد. آشنایی با مراحل ترخیص کالا توسط بازرگانان و واردکنندگان می تواند در جلوگیری از اتفاقات فوق بسیار موثر باشد اما این افراد به دلیل مشغله زیاد معمولا فرصت آموزش اصولی فرآیندهای فوق در ندارند. بنابراین در این حالت پیشنهاد می شود تا از یک ترخیص کار مجرب استفاده شود.

یک ترخیص کار حرفه ای نه تنها فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک را دقیق و در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام میرساند، بلکه هزینه گمرکی را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.

              

البته به این نکته مهم باید توجه کنید که اعتماد به تمامی ترخیص کاران نیز ممکن نیست. بعضی از این افراد دارای تجربه کافی در زمینه ترخیص کالا از گمرک نیستند و استفاده از آنها می تواند ضرر های فراوانی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است تا از شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالا کمک بگیرید. بررسی سوابق یک شرکت بسیار راحت از بررسی سوابق یک شخص است. این شرکت ها برای کسب اعتبار در بازار، مجرب ترین ترخیص کاران را استخدام می کنند و شما می توانید با خیال راحت به آنها اعتماد کنید.

یکی از شرکت های معتبر در زمینه ترخیص کالا،
بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس نام دارد. این بازرگانی، با بکارگیری متخصصین خبره، می تواند در زمینه ترخیص سریع و بهینه کالای شما بسیار موثر باشد.

 



 

شرایط ترخیص کالا از گمرک


فرآیند ترخیص کالا دارای مراحلی از پیش تعیین شده است و قوانینی دارد که در بخش قبل به صورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم. علاوه بر قوانین فوق، نکات خاصی نیز وجود دارند که رعایت آنها الزامی می باشد و موجب تسریع در امور ترخیص کالای شما از گمرک می شود. در این بخش در مورد این نکات به شما بیشتر توضیح خواهیم داد.


یکی از نکات کلیدی در نحوه ترخیص کالا از گمرک، اخذ مجوز های لازم است. در واقع شما علاوه بر تکمیل اسناد جهت ترخیص، باید مجوز های خاصی را نیز از سازمان گمرک کشور دریافت نمایید.

از جمله مجوز های بسیار مهم جهت انجام امور ترخیص کالا از گمرک، مجوز حق العمل کاری و کارت بازرگانی است. این دو مجوز در واقع نشان می دهند که تمامی فعالیت های بازرگانی شما قانونی و تحت نظر سازمان های نظارتی است.

از دیگر نکات مهم در نحوه ترخیص کالا از گمرک، ارزش گذاری کالا های ترخیصی است. هر کالایی که شما قصد خروج و یا ورود آن به کشور را داشته باشید، باید ارزش گذاری شوند. دقت نمایید که ارزش کالا در کشور های مختلف، متفاوت است و بنابراین شما باید کالا های خود را یک مرتبه در هنگام خروج از کشور مبداء و یک مرتبه در هنگام ورود به کشور مقصد، ارزش گذاری نمایید.


 

شرایط ترخیص کالا از گمرک در ایران


همانگونه که بیان کردیم، شرایط و اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا در هر کشوری، بسته به قوانین گمرکی آن کشور متفاوت است. تاجران با تجربه در ایران با این قوانین کم و بیش آشنایی دارند، اما اگر شما از تاجران تازه وارد هستید، پیشنهاد می کنیم که این بخش را با دقت مطالعه نمایید.

اسنادی که در گمرک ایران جهت ترخیص کالا باید توسط بازرگان ارائه شوند، عبارتند از: اظهار نامه، بارنامه، گواهی ترخیص، قبض انبار، گواهی شرکت حمل و نقل مبداء و مقصد، فاکتور خرید، گواهی تخصیص ارز، پریفرما، گواهی ثبت سفارش، بیمه نامه، کارت بازرگانی، پروانه شرکت و گواهی مجوز ترخیص کالا.
در بین موارد فوق که باید جهت ترخیص کالا از گمرک ارائه شوند، ثبت اظهارنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل به توضیح بیشتر آن خواهیم پرداخت.


 

نحوه ثبت اظهارنامه جهت ترخیص کالا


ثبت
اظهارنامه شامل دو بخش است؛ اظهار کالا و احراز هویت. در بخش اظهار کالا باید تمامی مشخصات کالاهای ترخیصی ثبت سیستم شوند تا بررسی کارشناس گمرک آغاز گردد. پس از پایان بازرسی گمرک، شماره ای تحت عنوان کوتاژ به بازرگان ارائه می گردد. این شماره در واقع شماره ثبت کالا است.

بخش احراز هویت نیز همانگونه که از اسمش مشخص است، جهت احراز هویت بازرگان می باشد. یک وارد کننده کالا باید ثابت کند که کالا های موجود در گمرک متعلق به او است و تنها زمانی که برای گمرک، مالکیت کالا اثبات شود، این سازمان اقدام به آزاد سازی اجناس خواهد کرد.



 

نحوه اظهار کالا در گمرک


به صورت کلی اظهار کالا بدین معنا است که بازرگان (وارد کننده یا صادر کننده) به گمرک اعلام می کند که قصد بارگیری و خروج کالا های خود از گمرک را دارد. همچنین، این اظهار کالا نشان دهنده طی شدن مراحل قانونی ترخیص کالا از گمرک، مانند پرداخت مالیات و گمرکی نیز می باشد.
اظهار کالا سبب تسریع در روند ترخیص کالا از گمرک می شود. در واقع اظهار کالا مشخص می کند که تمامی مدارک و اسناد جهت ترخیص کالا از گمرک آماده است و محتوای کالا با آنچه در اظهارنامه آورده شده است یکسان می باشد. به همین دلیل فرآیند ترخیص کالا با سرعت بالاتری انجام می گردد.
فرآیند اظهار کالا به صورت غیر حضوری و از طریق
سامانه EPL انجام می گیرد. در حال حاضر در اکثر گمرک های کشور از این سامانه استفاده می شود و تنها در تعداد محدودی از این مراکز، فرآیند اظهار کالا به شکل سنتی انجام می پذیرد.
طبق قانون سازمان گمرک کشوری، تمامی بازرگانان ملزم به طی کردن فرآیند اظهار کالا هستند. اظهار کننده می تواند شخص بازرگان و یا وکیل او باشد. این شخص باید جهت طی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک، مدارک زیر را به کارشناسان گمرک ارائه دهد؛ فاکتور خرید، مجوز های لازم از سازمان های مربوطه و گواهی شرکت های حمل و نقل مبداء و مقصد.



 

دسته بندی کالا ها جهت طی فرآیند اظهار


کالا ها به صورت کلی به سه دسته جهت  طی فرآیند اظهار تقسیم می شوند؛ مجاز، مشروط و ممنوع.

کالاهای مجاز به غیر از طی کردن مراحل عادی و قانونی در گمرک، نیاز به طی کردن مراحل دیگری ندارند و اظهار آنها جهت ترخیص کالا از گمرک در زمانی کوتاه و بدون مشکل انجام می شود.

کالاهای مشروط، طی هر شرایطی نمی توانند فرآیند اظهار را طی کنند و نیاز به کسب مجوز از سازمان های مربوطه دارند. به عنوان مثال، فرض کنید ورود یک کالا به کشور ممنوع است اما به دلیل کمبود همین کالا، به صورت استثنا اجازه ورود محدود برای مدت مشخص به آن داده می شود. در این شرایط علاوه بر طی کردن مراحل عادی ترخیص کالا از گمرک، باید مجوزهایی از سازمان بازرسی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دریافت شود تا امکان طی کردن فرآیند اظهار به وجود آید.

دسته سوم کالاهای ممنوعه هستند. این کالا ها به هیچ عنوان، امکان تکمیل فرآیند اظهار را ندارند و فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای این قبیل محصولات انجام نخواهد شد.

بنابراین هر زمانی که تصمیم به واردات کالایی خاص به کشور گرفتید، ابتدا از ممکن بودن ترخیص کالا از گمرک، اطمینان حاصل نمایید تا کالای شما در انبار های گمرک متروکه نشود.

برای این موضوع نیز می توانید از یک شرکت معتبر بازرگانی کمک بگیرید. این مراکز، اطلاعات دقیقی از لیست اقلام مجاز و غیر مجاز جهت ورود به کشور را دارند و می توانند در این زمینه به شما کمک نمایند.

              

یکی از مراکز معتبر در این زمینه،
بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس نام دارد. این بازرگانی با بکارگیری متخصصین حرفه ای و مجرب می تواند در تمامی امور گمرکی در کنار شما باشد تا کالای خود را در کوتاه ترین زمان و با کمترین گمرکی ترخیص نمایید.

 

مرحله نهایی ترخیص کالا از گمرک


پس از گذراندن تمام مراحل فوق و تکمیل تمامی اسناد، به مرحله صدور سند ترخیص و بارگیری میرسیم. اگر تمامی مراحل فوق را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید، کارشناسان گمرک، سند ترخیص کالای شما را صادر می کنند. با استفاده از این سند شما می توانید به واحد صدور پروانه خروج مراجعه کرده و پروانه خود را دریافت نمایید. در نهایت با استفاده از این پروانه شما می توانید بارگیری کالاهای خود را آغاز کرده و آنها را از گمرک خارج کنید.



ترخیص فوری کالا از گمرک

ترخیص فوری کالا از گمرک به معنای وارد کردن کالاها به کشور در سریع‌ترین زمان ممکن است. این روند ترخیص کالا شامل اقدامات قانونی و مراحل مربوط به تسویه حساب و اخذ مجوزهای لازم است. برای ترخیص فوری کالا از گمرک، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شثبت و ارائه اطلاعات:
  • در ترخیص فوری کالا از گمرک ابتدا باید مراحل ثبت کالا و ارائه اطلاعات مورد نیاز را انجام دهید. این مورد شامل ارائه مدارک مربوط به کالا، مانند فاکتورها، بارنامه‌ها و گواهی‌های مربوطه است. همچنین باید اطلاعات گمرکی مربوط به کالا را نیز ارائه کنید.
  • پرداخت هزینه‌ها:
  •  باید هزینه‌های مربوط به واردات کالا را در ترخیص فوری کالا از گمرک پرداخت کنید. این موارد ممکن است شامل هزینه های گمرکی، مالیاتی، عوارض و هزینه‌های اداری و بیمه باشد. پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند به صورت نقدی یا از طریق حساب بانکی انجام شود.
  • بررسی گمرکی:
  • بعد از پرداخت هزینه‌ها، کالا در محل گمرک به مرحله بررسی می‌رود. این فرایند شامل تأیید اطلاعات و مدارک کالا توسط ماموران گمرک است. بررسی گمرکی ممکن است بسته به نوع و میزان کالاها متفاوت باشد.
  • تسویه حساب و آزادسازی کالا:
  • پس از تأیید و بررسی گمرکی، باید تسویه حساب با گمرک انجام شود. معمولاً این مرحله شامل پرداخت مبلغ مالیات، عوارض و هزینه‌های گمرکی است. پس از تسویه حساب، کالا آزادسازی می‌شود و می‌توانید آن را دریافت کنید.
  • مهم است بدانید که زمان و مراحل دقیق ترخیص فوری کالا ممکن است بسته به قوانین و مقررات گمرکی هر کشور متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و انجام ترخیص فوری کالا، بهتر است با مقامات گمرکی مربوطه تماس بگیرید یا به کارشناسان حقوقی و مشاوران گمرکی مراجعه کنید.
  • برای ترخیص فوری کالا از گمرک، معمولاً شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:
    • فاکتورهای تجاری: این مورد شامل فاکتورهای فروش و خرید است که جزئیات مربوط به کالاها، قیمت، تعداد و سایر اطلاعات مالی را شامل می‌شود.
    • بارنامه: بارنامه یک مدرک حمل و نقل است که جزئیات مربوط به مسیر حمل و نقل کالا را شامل می‌شود.
    • گواهی مبدأ: این مدرک نشان می‌دهد که کالا از کجا تولید شده است. بسته به کشور مبدأ و توافقات تجاری ممکن است نیاز به گواهی‌های مختلفی مانند گواهی کمیته‌های مشترک، گواهی اتحادیه اروپا (EUR.1) و ... باشد.
    • گواهی بهداشتی و فنی: این گواهی‌ها برای کالاهای خاص نیاز است و نشان می‌دهند که کالاها مطابق با مقررات بهداشتی و فنی استاندارد مربوطه هستند.
    • گواهی بیمه: برخی از کشورها ممکن است برای ترخیص کالاها، گواهی بیمه از شرکت بیمه مربوطه را نیز درخواست کنند.
    • مدارک پرداخت: شما باید مدارکی را که نشان دهنده پرداخت هزینه‌های مربوط به واردات کالا مانند مالیات، عوارض و هزینه‌های گمرکی است، را ارائه دهید.



 

ترخیص کار گمرک کیست؟


انجام تشریفات گمرکی فرایندی پیچیده و تخصصی است. شاید فکر کنید طی کردن مراحل 8 گانه ای که در فوق به آن اشاره شد چندان سخت نباشد و خودتان به تنهایی قادر به انجام آن هستید اما در واقع این فرآیند بیشتر نیاز به سابقه و مهارت و تبحر دارد. به همین سابقه کاری فردی که سالها در این زمینه فعالیت نموده است و با پیچیدگی های ترخیص انواع کالا آشنایی دارد، کلید موفقیت شما در خارج کردن کالا از گمرک در زمان مناسب است. این فرد که ترخیص کار گمرک نامیده می شود، به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی با وکالت از جانب شما کلید تشریفات قانونی برای خارج کردن کالا از گمرک را انجام داده و شما را از رفت و آمد های مکرر به گمرک بی نیاز می کند. وظایف این شخص را در مطلب ترخیص کار گمرک به طور کامل شرح داده ایم.

ترخیص کار گمرک در واقع نماینده شما در گمرک است. این نماینده تمامی فرآیند های مربوط به ترخیص کالا از گمرک را برای شما انجام می دهد و شما در هیچ کدام از فرآیند های مربوط به ترخیص کالا وارد نخواهید شد. در واقع تفاوت حق العمل کار گمرک و ترخیص کار گمرک در این است که حق العمل کار گمرک، به شما راهنمایی های لازم جهت تسریع در فرآیند ترخیص کالا را ارائه می دهد و این شما هستید که کالای خود را ترخیص می کنید. در مقابل،
ترخیص کار گمرک نماینده شما در گمرک است و تمام فرآیند های گمرکی را خودِ ترخیص کار انجام می دهد و شما نیازی به ورود ندارید.

ترخیص کالا از گمرک فرآیند پیچیده و حساسی است و در صورت انجام اشتباه در این فرآیند، صاحب کالا متحمل ضرر خواهد شد. ترخیص کار گمرک به واسطه تخصص و تجربه ای که در انجام امور ترخیص کالا دارد، می تواند این فرآیند را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین نرخ گمرکی برای شما انجام دهد. ترخیص کار گمرک در ازای انجام امور مربوط به ترخیص کالا، از شما مبلغی به عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد اما این مبلغ نسبت به ضرر های احتمالی در صورت به وجود آمدن مشکلات در ترخیص کالا، بسیار ناچیز است. بنابراین اگر شما قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید، پیشنهاد می شود که از یک ترخیص کار گمرک با تجربه استفاده کرده و هزینه های خود را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهید.



 

حق العمل کار گمرک کیست؟


حق العمل کار گمرک به واسطه تجربه ای که در انجام این فرآیند به دست آورده است، می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، فرآیند ترخیص کالای شما از گمرک را انجام دهد. این شخص در ازای خدماتی که به شما ارائه می دهد، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد. میزان کارمزد دریافتی به صورت توافقی است. شخصی که حق العمل کار گمرک می شود، باید پروانه رسمی داشته باشد و بدین منظور این افراد باید در آزمون کارگزاری گمرک شرکت کنند. این افراد با داشتن پروانه می توانند در تمامی گمرک ها مشغول به کار شوند.

در هنگام ترخیص کالای خود از گمرک حتما دقت کنید که از حق العمل کار مجرب و حرفه ای استفاده نمایید؛ زیرا یک فرد کم تجربه در این زمینه، نه تنها بازه زمانی ترخیص کالا را کاهش نمی دهد، بلکه مشکلات گمرکی بسیاری نیز ممکن است برای شما به وجود بیاورد.




تفاوت حق العمل کار گمرک با ترخیص کار گمرک


همانگونه که در بخش قبل نیز بیان کردیم، یکی از وقت گیر ترین مراحل صادرات و یا واردات کالا، فرآیند ترخیص کالا از گمرک است. بازرگانان ممکن است از مراحل ترخیص کالا اطلاعات کافی نداشته باشند و این فرآیند، زمان بیشتری نیز ببرد. بدین منظور بسیاری از بازرگانان با استخدام حق العمل کار گمرک و یا ترخیص کار گمرک، این فرآیند را به صورت تخصصی و در مدت زمانی کوتاه تر انجام می دهند. همچنین در صورت اصولی انجام شدن این فرآیند، امکان کاهش هزینه گمرکی تا حد زیادی وجود دارد. در این بخش به شما توضیحاتی در مورد مزیت استفاده از این افراد و همچنین تفاوت بیت حق العمل کار گمرک و ترخیص کار گمرک خواهیم داد.

 


 

لزوم استفاده از ترخیص کار و یا حق العمل کار گمرک در فرآیند ترخیص کالا


هنگامی که شما تصمیم به واردات و یا صادرات کالایی می گیرید، مطمئنا قصدِ انجام معامله ای در آن زمینه را دارید. خوش قول بودن در یک معامله حرف اول را میزند و به مرور سبب ایجاد اعتماد متقابل میان دو طرف می گردد. اگر کالای وارداتی و یا صادراتی شما از گمرک بنا به دلایلی ترخیص نشود، شما در معامله با طرف مقابل خود، بد قول می شوید و مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد.

در فرآیند ترخیص کالا از گمرک، افرادی به عنوان حق العمل کار و ترخیص کار، از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری می کنند. شما با هزینه ای کم می توانید از به وجود آمدن مشکلات بزرگتر جلوگیری نمایید.


 

 

اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص شدن کالا


بازرسی کالا فرآیندی است که باعث اطمینان خاطر خریدار نسبت به تایید کمیت و کیفیت کالای ارسالی می شود. خریدار کالا قبل از دریافت شرکتی را برای بازرسی کالای ارسالی معرفی می کند تا کارشناسان این شرکت کالایی را که قرار است ارسال شود را بررسی و نسبت به کمیت، کیفیت، استاندارد ها و گواهی های لازم به ایشان اطمینان دهد.

شرکت هایی که اقدام به بازرسی قبل از ترخیص شدن کالا از گمرک انجام می دهند اغلب یک قرارداد در این رابطه تهیه و تنظیم می کنند و کلیه اطلاعات لازم را به صورت رسمی و دقیق در آن عنوان می کنند تا برای  
ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه نشوند.

اطلاعاتی که در این قرارداد درج می شود شامل نحوه پرداخت هزینه های بازرسی، کارمزد آن و همچنین کلیه اطلاعات مربوط به صحت کالا از قبیل تعداد، کیفیت و کلیه اطلاعات فیزیکی، تایید استانداردها و گواهی هایی که مشمول ان کالای خاص می باشد، همچنین تاییدیه مرغوبیت کالا و ... می شود. در این صورت شرکت بازرسی می بایست کلیه اطلاعاتی که خریدار در این سند ذکر کرده است را بررسی و صحت آن را با کالایی که در گمرک است مطابقت دهد و در صورت مغایرت، تمامی آن را به طور دقیق به اطلاع خریدار برساند.

 عمدتا حدود بازرسی کالا در سند قراردادی ذکر می شود و در محل تولید، انبار، محل بسته بسته بندی، گمرک و بندر مقصد این بازرسی انجام می شود.


 
بازرسی محصول در مراحل اخر از ترخیص کالا به منظور حصول اطمینان از کیفیت کالا است

 

 

سامانه ترخیص کالا از گمرک

 

هر کالایی برای اینکه از گمرک ترخیص شود، باید در سامانه ترخیص کالا ثبت و مدیریت شود. این سامانه به شما اجازه میدهداطلاعات شخصی خود به عنوان صاحب کالا و همچنین اطلاعات و مشخصات کالا در ثبت و نگهداری کنید.
اگر برای اولین بار به این سامانه مراجعه کنید، باید ثبت نام انجام دهید. ثبت نام در سامانه بسیار راحت است. شما برای ثبت نام در سامانه باید اطلاعت زیر را درج کنید:

  • کدملی صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات هویتی فرد صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات کالا

ثبت کالا در سامانه ترخیص کالا از ملزومات ترخیص کالا است

 

پس از درج اطلاعات فوق لازم است که آن را تایید کنید. برای این منظور اطلاعات ثبت شده برای بار دوم به شما نمایش داده می شود تا آن را بررسی کنید. در این صورت اگر اطلاعات صحت دارد شما آن را تایید می کنید و اگر نیاز به اصلاح اطلاعات است آن را ویرایش کرده و سپس آن را تایید می کنید.

پس از درج این اطلاعات، سامانه یک کد شناسه برایتان ارسال می کند. این کد شناسه در تمام مراحل
ترخیص کالا در گمرک که توسط ترخیص کار گمرک انجام می شود، لازم و ضروری است. پس باید آن را حفظ و در جایی نگهداری کنید.


مطالعه بیشتر:
انواع روش های حمل در ترخیص کالا


 

آشنایی با روند ترخیص انواع کالاها از گمرک

 

جهت آشنایی با فرایند ترخیص انواع کالا های مختلف مجموعه مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

 

 

هزینه ترخیص کالا از گمرک


فرآیند ترخیص کالا از گمرک دارای پیچیدگی های قانونی خاصی است. بسته به نحوه انجام این فرآیند، هزینه گمرکی می تواند متفاوت باشد. در صورتی که این مراحل در بهترین حالت ممکن انجام شود، مقدار گمرکی شما تا حد قابل ملاحظه ای پایین خواهد آمد.
هزینه ترخیص کالا از گمرک به طور معمول مبالغی است که شما در پروسه ترخیص انواع کالا از گمرک و در مراحل مختلف باید پرداخت کنید.این هزینه های شامل مواردی مانند؛ هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی،کارشناسی کالاو...می شود که بایستی به عنوان هزینه ترخیص توسط صاحب کالا پرداخت شود. هزینه های گمرکی فوق به شکل مستقل و مجزا از حقوق ورودی دریافت می شوند.

حقوق ورودی  شامل سود بازرگانی و 4 درصد
ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند. 


 
هزینه ترخیص کالا شامل؛ هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی،کارشناسی کالا و...می شود .
 

چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟


چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟ ین شرکت ها عموما به شرکتی اطلاق می گردد که شخصیت حقوقی دارد و با اخذ مجوز های لازم می تواند به عنوان نماینده ی قانونی صاحب کالا به آزاد سازی کالا اقدام نماید. شرکت های تاسیس شده در زمینه ی بازرگانی، قابلیت ترخیص کالا از ادارات گمرک را هم دارا می باشند. لذا این شرکت ها با دارا بودن قابلیت ترخیص کالا از گمرک به راحتی  می توانند کار تجارت و بازرگانی خود را در این جهت هم پیش ببرند. در اصل ثبت شرکت واردات و صادرات به عنوان زیر مجموعه ای از ثبت شرکت های بازرگانی تلقی می شود.



 

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت واردات و صادرات

 
  • دارا بودن تابعيت کشور جمهورى اسلامى ايران
  • متدین بودن به یکی از اديان رسمى کشور
  • عدم سوء پيشينه
  • عدم اعتياد به مواد مخدر
  • داشتن کارت پایان خدمت يا معافيت دائم از خدمت سربازی
  • داشتن حداقل مدرک ديپلم کامل متوسطه
  • سن حداقل ۲۵ سال تمام
  • دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه کار در حوزه ی حمل و نقل بين‌المللى که به يکى از روش های زير قابل احراز است:
  • ارائه ی تأييدیه نهاد يا وزارتخانه ی مربوطه براى تایید سابقه ی کار دولتی
  • تأييدیه سازمان تأمين اجتماعى  جهت پرداخت حق بيمه


 

انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا

 
شرکت های بازرگانی و صادرات و واردات وظیفه ترخیص محموله های وارداتی و یا صادراتی از گمرک را به عهده دارند. آنها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که این موارد با رعایت کلیه مقررات، قوانین و سایر الزامات قانونی انجام شود. علاوه بر این، آنها باید مطمئن باشند که کلیه اقدامات از جمله مالیات، هزینه ها، اسناد و مدارک و ... انجام شده است. شما باید در انتخاب شرکت
ترخیص کالا حسایت زیادی به خرج بدهید. برای یک انتخاب خوب موارد زیر را بررسی کنید:
 
  • تجربه و قدمت فعالیت شرکت
  • تسلط به تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک
  • آشنایی با مقررات و تخلفات گمرکی
  • شفافیت و پاسخگویی به مشتریان
 شرکت طاها فیدار خلیج فارس؛ از بهترین شرکت های ترخیص کالا از گمرک
 
گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی از جمله حمل و ترخیص کالا، صادرات، واردات، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.



 

ترخیص کالا بدون ثبت سفارش چیست؟


قبل از اینکه به ترخیص کالا بدون ثبت سفارش بپردازیم، بگذارید ابتدا در مورد ثبت سفارش و نحوه انجام آن به شما توضیح دهیم. ثبت سفارش در واقع مجوز شما برای ورود کالا به کشور است. تمامی کالا ها (به جز موارد استثنا) برای ورود به کشور باید در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شوند تا ورود آنها قانونی شود. ثبت سفارش تنها مرحله اولیه از ترخیص کالا است و شما در مراحل بعدی باید از سازمان های مختلف اقدام به دریافت مجوز نمایید.

فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای برخی از محصولات خاص علاوه بر ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیاز به اخذ مجوز از سازمان های مربوطه نیز دارد. به عنوان مثال، کالاهای پزشکی نیاز به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو را دارند و یا برای واردات گندم باید از سازمان جهاد کشاورزی مجوز گرفت.


برخی از کالاها به صورت استثنا می توانند بدون نیاز به ثبت سفارش در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از گمرک ترخیص شوند. در چند سال اخیر به دلیل تحریم های شدید بانکی و مالی میزان واردات برخی از کالاهای  ضروری در کشور کاهش یافته است. به همین دلیل طی جلساتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید، تصمیم بر این شد که به منظور تسریع در امور ترخیص کالاهای اساسی، برخی از کالاهای ضروری از ثبت سفارش معاف شوند. تصویب این بخشنامه سبب گرید تا از انباشته شدن این کالاهای ضروری در گمرک جلوگیری شود و فرآیند ترخیص کالا با سرعت بالاتری انجام گردد.

           
بعضی از کالاها می توانند بدون ثبت سفارش، ترخیص شوند.

 

گروه بندی کالاهایی که بدون ثبت سفارش ترخیص می شوند


همانگونه که بیان کردیم، در چند سال اخیر فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای بعضی از محصولات ضروری بدون ثبت سفارش انجام می شود. این محصولات در گروه های مختلفی طبقه بندی می شوند که به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 
  1. گروه اول کالاهایی هستند که در صنایع نظامی و انرژی هسته ای کاربرد دارند. این قبیل کالا ها با تایید وزارت دفاع کشور و یا سازمان انرژی هسته ای، بدون نیاز به طی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک، در مدت زمانی کوتاه ترخیص می شوند.
  2. گروه دوم مربوط به کالاهای مورد نیاز خانواده های مرز نشین است. تمامی کالا های مورد نیاز این خانواده ها نیز بدون ثبت سفارش از گمرک ترخیص می شوند.
  3. گروه سوم مربوط به مسافرین سفر های خارجی است. فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای مسافرانی که به ایران آمده اند متفاوت است. این قبیل افراد، وسایل همراه خود را می توانند بدون ثبت سفارش وارد کنند.
  4. گروه چهارم مربوط به وسایل مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی است. وسایل مورد نیاز برای برگزاری این نمایشگاه ها نیز از طی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک و ثبت سفارش معاف هستند.
  5. گروهی پنجم مربوط به کالاهایی می شود که با پست بین الملل وارد ایران می شوند. این قبیل وسایل نیازی به ثبت سفارش ندارند؛ چرا که هنگام پست، فرآیند ترخیص کالا از گمرک به صورت خودکار برای این محصولات انجام می گیرد.
  6. در نهایت، گروه ششم مربوط به کالاهای نمونه می شود. به عنوان مثال، یک شرکت قصد خرید تعداد زیادی لامپ کم مصرف از یک کمپانی خارجی را دارد. این کمپانی به عنوان نمونه یک کارتون لامپ کم مصرف را به ایران ارسال می کند. در این صورت نیازی به طی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای این یک کارتون نیست.

 

فرم ها و مدارک گمرکی

 
برای دانلود فرم ها و مدارک گمرکی می توانید فایل pdf زیر را دانلود کنید:

 
 
فایل pdf فرم ها و مدارک گمرکی



 

نمونه قرارداد ترخیص کالا

حتماً برای شما هم در واردات کالا پیش آمده است که قصد داشته باشید ترخیص کالا را به یک شرکت ترخیص کار بسپارید و برای اطمینان از صحت انجام صحیح و اصولی کار طبق تعهدات داده شده بخواهید که قرارداد ترخیص کالا با شرکت ترخیص کالا منعقد کنید.عقد قرارداد ترخیص کالا خالی از لطف نمی باشد ولی مهمترین موضوع برای اعتماد به ترخیص کار، همکاری با شرکت های ترخیص کالا و معتبری می باشد که سالیان زیادی تجربه ترخیص کالا دارند، از طریق همکاری با شرکت های ترخیص کالا معتبر با اطمینان خاطر کامل می توانید ترخیص کالای خود را به آن ها بسپارید و در صورت تمایل نیز درخواست عقد قرارداد ترخیص کالا را ارائه نمایید.نکته حائر اهمیت در قرارداد ترخیص کالا این است که مشخصات کالای وارداتی به صورت کامل در آن نوشته شده باشد که بهتر است بدین منظور شماره بارنامه برای ترخیص کالای وارداتی در قرارداد ترخیص کالا درج گردد.نکته مهم دیگر این است که در قرارداد ترخیص کالا به صورت دقیق وظایف و تعهدات ترخیص کار گمرک، هزینه های ترخیص کالا و مدت زمان ترخیص کالا نیز درج گردد تا در صورت ایجاد مشکلات احتمالی قابل استناد باشد.همچنین اگر به توافق خاصی با ترخیص کار گمرک رسیده اید آن را در قرارداد ترخیص کالا درج نمایید.همچنین می توانید برای عقد قرارداد ترخیص کالا درخواست عقد قرارداد محضری و رسمی به شرکت ترخیص کالا ارائه نمایید. در ادامه یک نمونه قرارداد ترخیص کالا به صورت pdf برای شما عزیزان قرار داده ایم که می توانید قبل از عقد قرارداد ترخیص کالا آن را بررسی فرمایید.

 
 
نمونه قرارداد ترخیص کالا به صورت pdf


 

سوالات متداول ترخیص کالا



 


مشاوره رایگان ترخیص کالا