شرایط اظهارنامه گمرکی تلفن همراه مسافری

شرایط اظهارنامه گمرکی تلفن همراه مسافری

شرایط اظهارنامه گمرکی تلفن همراه مسافری

29 خرداد1403
شرایط اظهارنامه گمرکی تلفن همراه مسافری



شرایط اظهارنامه گمرکی تلفن همراه مسافری چگونه است؟ گوشی مسافری از دسته کالاهایی است که وارد کردن آن در حال افزایش است. واردات گوشی مسافری همانند کالاهای دیگری قوانین خود را دارد که هر وارد کننده‌ای ملزم به رعایت آن‌هاست.

مسافران موظف اند در صورتی که با خود تلفن همراه وارد کشور می کنند، ظرف مدت یک ماه، اظهارنامه گمرکی تلفن همراه را در سامانه مربوطه به ثبت برسانند. مدارک لازم برای ثبت نام اظهارنامه و پرداخت عوارض گمرکی گوشی عبارتند از شماره گذرنامه، کدملی و شماره همراه می باشد.

گوشی مسافری چیست؟

گوشی مسافری در واقع گوشی هوشمندی است که مسافر آن را از کشور دیگری به ایران وارد می‌کند. برای اینکه بتوانید از این گوشی در ایران استفاده کنید، باید نسبت به رجیستری کردن آن در سامانه همتا اقدام کنید. اگر این کار را انجام ندهید، گوشی بعد از یک ماه از کار می‌افتد.

شرایط واردات گوشی مسافری چیست؟

شرایط واردات گوشی مسافری به این صورت است که هیچ محدودیتی توسط افراد در مورد تعداد گوشی همراه مسافر و واردات کالا وجود ندارد و تنها موردی که باید به آن توجه شود، ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه است.

قوانین واردات این نوع گوشی‌ها طی چند سال اخیر تغییراتی را به همراه داشته است، اما از سمت گمرک هیچ محدودیتی برای وارد کردن آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین امکان وارد کردن انواع متنوعی از این گوشی‌ها فراهم شده است. اگر مسافری هنگام عبور از گمرک اطلاعات رجیستری را ثبت نکند، یک روز فرصت دارد برای ثبت اطلاعات به گمرک برود.

یکی دیگر از موارد مهم در واردات موبایل مسافرتی، تعرفه واردات، تعرفه رجیستری و هزینه ترخیص کالا از گمرک می باشد. گوشی‌های مسافرتی بعد از اینکه وارد گمرک می شوند پس از ثبت اطلاعاتشان ، با توجه به ارزشی که دارند، هزینه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.


شرایط واردات گوشی مسافری چیست؟


راهنمای ورود به سامانه گمرک گوشی

برای ورود به سامانه گمرک گوشی پس از بازگشت به ایران و تهیه دستگاه تلفن همراه در کشور دیگر، مسافران باید اطلاعات مربوط به دستگاه سیم کارت خود را در مبادی ورودی ثبت و تایید کنند. این اطلاعات شامل شناسه دستگاه، نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی (برای ایرانی‌ها) یا شناسه فراگیر اتباع خارجی و شماره تماس مسافر است.

پس از ثبت دستگاه سیم کارت خور در مبادی ورودی گمرک، می‌توانید به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه گمرکی گوشی، وارد این سامانه شوید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

افراد برای ورود به سامانه گمرک گوشی می بایست در مرورگر خود نشانی اینترنتی epl.irica.gov.ir را سرچ کرده تا وارد سامانه گمرک گوشی شوند.

افراد پس از وارد شدن به سایت گمرک گوشی، می بایست نام کاربری، رمز عبور، کد شناسایی و کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه ورود کلیک کنند.

و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور باید در یکی از گمرک های اجرایی حاضر شده و اطلاعات کالای خود را ثبت و کد فعال سازی را دریافت کنند.

کد ملی اشخاص حقیقی به عنوان نام کاربری افراد تعیین شده و اشخاص حقوقی باید کد ملی مدیرعامل شرکت را به عنوان نام کاربری در سامانه گمرک ثبت کنند. افراد پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می توانند وارد سایت ثبت اظهارنامه تلفن همراه شوند و امورات گمرکی خود را مشاهده کنند.

سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه

اظهارنامه گمرکی یک اسناد مهم در مراحل واردات و صادرات کالا است که به منظور معرفی و تعریف کالای وارد شده به کشور استفاده می‌شود. این اظهارنامه به وسیله صاحب کالا یا نماینده او تهیه می‌شود تا اطلاعات لازم درباره کالا، مانند نوع، مقدار، ارزش و مشخصات فنی آن، به گمرک ارائه شود. این اطلاعات برای اجازه ورود کالا به کشور و همچنین برای محاسبه مالیات‌ها، عوارض و مقررات گمرکی لازم است.

این اظهارنامه یکی از مهمترین مدارک برای ترخیص کالا از گمرک به شمار می آید. این اظهارنامه شامل کالاهای گوناگون می شود، یکی از کالاها که لازم است، اطلاعات آن با اظهارنامه گمرکی به ثبت برسد، تلفن همراه است، البته در این خصوص باید قائل به تفکیک شد.

برخی مواقع شرکتی تعداد قابل توجهی تلفن همراه وارد کشور می کند که لازم است پیش از ترخیص کالا اطلاعات تلفن همراه را در سامانه تجارت ثبت کرده و شناسه کالا دریافت کند. گاهی شخصی در یک مسافرت یک گوشی برای مصرف شخصی، با خود به همراه می آورد.

در این حالت مسافر باید با ورود به سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه، اطلاعات تلفن همراه را در آن ثبت کند. دولت به منظور سهولت کار افراد سامانه ای تحت عنوان سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه را تعبیه کرده که مسافرین می توانند وارد این سایت شده و به راحتی نسبت به درج اطلاعات تلفن همراه در آن اقدام کنند.


مراحل ثبت اظهارنامه گمرکی تلفن همراه

مراحل ثبت اظهارنامه گمرکی تلفن همراه

ثبت اظهارنامه گمرکی تلفن همراه دارای چندین مرحله است که در ادامه همه مراحل می پردازیم .
ابتدا باید از طریق مرورگر وارد سامانه ثبت اظهارنامه به نشانی irica.ir/ImeiRegister شوید و مشخصات خود را وارد کنید.

در مرحله بعد با شماره گیری کد #۰۶#* کد IMEI مختص تلفن همراه خود را دریافت کنید و در صفحه سامانه ثبت کنید. در این مرحله باید دقت کنید که کد های IMEI را به صورت یکسان ثبت کنید. و در ادامه پاسخ استعلام سامانه همتا را با مشخصات تلفن همراه خود مطابقت دهید.

در این مرحله باید مشخصات فنی و ظاهری گوشی را به طور دقیق و کامل ثبت کنید.دقت کنید درصورتی که مشخصات ثبت شده با تلفن همراه تطابق نداشته باشد، با وجود پرداخت عوارض دستگاه ثبت نخواهد شد.

پس از انتخاب مدل و برند دستگاه می بایست اطلاعات هویتی مسافر را ثبت کنید. در این مرحله، افراد می بایستی شماره سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه مسافر را وارد کرده و منتظر دریافت کد امنیتی بمانند تا به مرحله بعدی بروند.

در مرحله بعد، پس از تایید مشخصات و اطلاعات هویتی، با انتخاب گزینه پرداخت، وارد درگاه پرداخت اینترنتی می‌شوند و سپس عوارض گمرکی را پرداخت می‌نمایند.

در آخر اطلاعات ثبت شده به سامانه همتا فرستاده می شود و یک کد فعال سازی برای مسافر ارسال می گردد.

هزینه رجیستری گوشی مسافری با پاسپورت

هزینه رجیستری گوشی مسافری با پاسپورت بستگی به مقررات و قوانین ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند نوع دستگاه، ارزش آن، تعداد دستگاه‌ها، و شرایط وارداتی بستگی دارد. این هزینه شامل عوارض گمرکی و هر گونه مالیات ممکن است.

برای دقیق‌تر دانستن هزینه رجیستری گوشی مسافری خود، بهتر است با مراجع مربوطه گمرکی یا مشاوران و کارشناسان مربوطه در این زمینه تماس بگیرید یا به سامانه‌های گمرکی مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تری دریافت کنید.


هزینه رجیستری گوشی مسافری با پاسپورت


رشد واردات گوشی‌های مسافری به ایران

رشد واردات گوشی‌های مسافری به ایران در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات در بازار تلفن‌های همراه و نوسانات قیمتی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این واردات به دلیل نوع و تنوع محصولات و همچنین توجه به تکنولوژی‌های جدید، در دسترسی به دستگاه‌های پیشرفته تر برای مصرف کنندگان ایرانی تأثیرگذار بوده است.

نتیجه گیری

شرایط اظهارنامه گمرکی برای واردات گوشی‌های مسافری به ایران، به عنوان یک مرحله مهم در فرآیند واردات، نقش اساسی دارند. این اظهارنامه‌ها اطلاعات دقیق و مربوط به دستگاه‌های تلفن همراه را شامل می‌شوند که مسافران باید آنها را در مبادی ورودی گمرکی ثبت و تایید کنند.

پس از تایید اطلاعات، مسافران می‌توانند اقدام به پرداخت عوارض گمرکی نمایند و از این طریق به واردات کالای خود ادامه دهند. این فرآیند به عنوان یکی از مراحل اصلی در اجازه ورود و استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خارجی در ایران، اهمیت زیادی دارد و مسافران باید از راهنمایی‌های مرتبط با گمرک و استفاده از سامانه‌های مربوطه بهره مند شوند تا مراحل واردات به طور سریع و مؤثر انجام شود.

مطالعه بیشتر :
ترخیص کالای دریایی
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی
پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه
حمل و نقل دریایی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا