قبض انبار چیست؟چه مواردی باید در آن درج شود؟

قبض انبار چیست؟چه مواردی باید در آن درج شود؟

قبض انبار چیست؟چه مواردی باید در آن درج شود؟

15 شهریور1400
قبض انبار چیست؟چه مواردی باید در آن درج شود؟

انباردار گمرک بعد از تحویل کالا جهت نگهداری، رسیدی صادر می کند که به آن قبض انبار گمرک (Warehouse Receipt) گفته می شود. این نوع قبض ها در تمام دنیا دارای ارزش هستند و قواعد مشخصی دارند. در مرحله اول به محض ورود کالا به انبار صورت برداری می شود و با سندهای مربوط به حمل و نقل تطبیق داده می شود. قبض انبار گمرک بعد از بررسی ها تنظیم و صادر می شود.
قبض انبار گمرک اصلا نیاز نیست در فرمی واحد و یا یک شکل باشند بلکه برخی از موارد مانند تاریخ و نوع کالا جزو بخش های اصلی قبض انبار گمرک هستند. به مانند تمامی سندهای رسمی قبض انبار نیز باید دارای استانداردهایی باشد و بر اساس قوانین مربوطه تنظیم شده باشد.


مواردی که باید در قبض انبار گمرک درج شود


قبض انبار گمرک در حوزه حسابداری انبار دارای اهمیت است و جزو اسناد اصلی محسوب می شود. اما آن چیزی که باید در این گونه قبض ها درج شود به شرح زیر است.
• محل انبار: محل دقیق انباری که کالا تحویل آن داده می شود باید در قبض انبار گمرک درج شود. انبار گمرکی یا انبار عادی فرقی ندارد درج آدرس دقیق که از اصول مشترکی هم هست باید رعایت شود.
• تاریخ رسید: ذکر تاریخ مشخص می کند که در چه زمانی کالا به انبار تحویل داده شده است که برای حسابرسی های دوره ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
• درج تعداد متوالی رسیدها: تحویل دهنده برای پیگیری کردن کالاهای خود در انبار و احیانا موارد قانونی به این شماره ردیف نیاز دارد.
• نوع ذخیره سازی در انبارها:
• هزینه های رسیدگی:
• امضای انباردار یا نماینده او: این امضا دارای رسمیت و اهمیت زیادی است. اگر این امضا بر روی قبض وجود نداشته باشد قبض انبار فاقد اعتبار می باشد. این امضا مسئول مربوطه را نیز مشخص می کند که هنگام رخداد اشتباه مسئول آن مشخص است.
• هزینه های مرتبط: در اظهارنامه های مالیاتی ردیفی برای هزینه های مرتبط با انبار در نظر گرفته شده است پس درج این مورد نیز در انجام امورات حسابداری بسیار مهم است.
• نوع بسته بندی، تعداد بسته ها، نوع کالا و علامت های مرتبط به کالا از جمله موارد دیگری هستند که درج آنها در قبض انبار گمرک لازم است.


دریافت قبض انبار الکترونیکی

راه اندازی «سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی» برای افرادی که در حوزه صادرات و واردات فعال هستند بسیار دارای اهمیت است. افراد با مراجعه به سامانه مذکور از قسمت حساب کاربری وارد پروفایل مربوط به خود می شوند و از طریق منوی پرینت قبض انبار اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی می کنند. در این سامانه باید مواردی همچون شناسه ملی شرکت حمل، شماره بارنامه، نام گمرک مورد نظر و شماره مانیفست انتخاب و از طریق جستجو، قبض خود را انتخاب و پرینت بگیرید.

ممکن است در هنگام دریافت قبض انبار گمرک با خطاهایی در سیستم مواجه شوید که شامل موارد زیر می باشد.
اولین خطایی که ممکن است با آن مواجه شوید عدم ثبت شرکت یا فرد مورد نظر در سیستم است که برای رفع آن باید با مراجعه به واحد آی تی گمرک مشخصات صاحب ترخیصیه را ثبت کنید. این اطلاعات در سامانه انبار توسط واحد IT درج و ثبت می شود.
دومین خطای احتمالی به عدم دسترسی جهت چاپ قبض انبار مربوط می شود. در صورت مواجه شدن با چنین پیغامی باید از صاحب ترخیصیه وکالت الکترونیکی بگیرید.
عدم بارگذاری بارنامه معادل در سیستم خطای دیگری است که احتمالا با آن مواجه می شوید برای رفع این خطا، کد شرکت و شماره بارنامه را از لحاظ کوچک و بزرگ بودن حروف بررسی و بصورت درست وارد کنید.


انواع قبض انبار گمرک چیست؟


قبض های گمرکی انواع مختلفی از جمله «قبض انواع اولیه» که این نوع قبض ها توسط انبارداران بعد از ثبت مشخصات کالا صادر می شود. نوع دیگر، قبض های تفکیکی هستند در این نوع قبض ها کالاهای که به دلایل گوناگون ترخیص نمی شوند از کالاهای قابل ترخیص جدا می شوند و قبض تفکیکی برای آنها صادر می شود.
قبض قابل معامله نوع دیگری از قبض انبار گمرک است که قابلیت معامله را دارا است و به زبانی ساده تر باید گفت این نوع قبض ها قابل خرید و فروش هستند.

بیشتر بخوانید: انواع روش های حمل در ترخیص کالا


مدت زمان نگهداری کالا در انبار


انبار گمرک ها به شکل مسقف، محوطه و روباز هستند که برای نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد. مدت زمان نگهداری تمامی کالاها در انبارهای گمرک 90 روز است که به درخواست مالک کالا یا شرکت حمل و نقل تا 60 روز دیگر نیز قابل تمدید است اگر در زمان های تعیین شده اقدامی نشود کالاها متروکه خواهند شد. از لحظه ای که کالا به اولین انبار گمرکی برسد زمان محاسبه می شود.
همچنین کالاهای فاسد شدنی باید به انبار گمرکی متناسب با این نوع کالاها منتقل یا باید سریعا تشریفات ترخیص آن انجام شود. اگر کالا در گمرک فاسد شود آن را متروکه اعلام می کنند. برای تمامی کالاهای موجود در انبار گمرک اگر سند ترخیص صادر شود باید کمتر از 30 روز نسبت به خارج کردن آنها اقدام شود اگر چنین اتفاقی نیفتد بر اساس قانون، کالا مشمول مقررات متروکه می باشد.
انبارها کالاهایی را پذیرش خواهند کرد که از لحاظ اسنادی برای آنها اظهارنامه کوتاه پروانه صادراتی، عبور داخلی، عبور خارجی، ورود موقت، مرجوعی و کران بری تنظیم شده باشد.

بیشتر بخوانید: دلالیل توقف کالا در گمرک

وظیفه گمرک در قبال خسارات کالا در انبار


مرجع تحویل گیرنده وظیفه دارد کالای موجود در انبار گمرک را در برابر حوادثی همچون اشتعال، آتش سوزی و انفجار بیمه کند و در هنگام ترخیص کالا حق بیمه را از مالک کالا یا ترخیص کار مربوطه دریافت نماید. شرکت طاها فیدار خلیج فارس به صورت تخصصی در زمینه ترخیص کالا و ثبت سفارش کالا فعالیت می کند یک ترخیص کار با تجربه می تواند امور مربوط به گمرک را به نحو احسن انجام دهد.
گمرک در برابر تعدادی از خسارات مسئول جبران آنها نخواهد بود این خسارات شامل مواردی که بیمه شده اند، حوادث مربوط به قوه قهریه، خسارات ناشی از کیفیت نامناسب کالا یا بسته بندی آن می شود. در هنگام ارزیابی ملموس اگر ذکر نکاتی حفاظتی و رعایت سلامت لازم است حتما به عنوان صاحب کالا با عوامل گمرک در میان بگذارید که خساراتی به کالا وارد نشود.
اگر مامور گمرک به مواردی متذکر شده و قوانین توجه نکند و بر اساس بی احتیاطی به کالا خسارات وارد کند مسئول جبران خسارات خواهد بود. در چنین مواردی از طریق کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و تقدیم دادخواست به مراجع قانونی اقدام می شود.


مقالات مرتبط
قاعده FOB
تشریفات گمرکی
هزینه ترخیص کالا از گمرک
صفر تا صد ترخیص ابزار آلات
ترخیص اسباب بازی از گمرک
انواع بیمه باربری

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا