چقدر طول می کشد تا یک بسته از گمرک خارج شود؟

چقدر طول می کشد تا یک بسته از گمرک خارج شود؟

چقدر طول می کشد تا یک بسته از گمرک خارج شود؟

13 تیر1401
چقدر طول می کشد تا یک بسته از گمرک خارج شود؟

زمان لازم برای ترخیص بار از گمرک چقدر است؟

اگر از افرادی هستید که در تجارت بین المللی فعالیت دارید، قطعاً یکی از سوالات اصلی شما این است که مدت زمان لازم برای ترخیص کالا چقدر می‌باشد. طبیعتاً زمانی که شما با یک شخص خارجی قرارداد امضا می‌کنید و قصد معامله دارید، باید شرایط لازم برای انتقال محموله را فراهم کنید. در چنین شرایطی شما باید اطمینان حاصل کنید که محموله را با حمل و نقلی مناسب در زمان تعیین شده انتقال دهید. البته ذکر این نکته هم لازم و ضروری است که حمل و نقل بین المللی همواره چالش‌های بسیار زیادی را برای افراد ایجاد کرده است اما کماکان بهترین گزینه برای فعالیت شرکت‌های تجاری می‌باشد. در اینجا قصد داریم در مورد مدت زمانی که طول می‌کشد تا خروج کالا از گمرک اتفاق بیفتد نکاتی را خدمت شما بیان کنیم.
 

مدت زمان ترخیص کالا به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت زمان لازم برای ترخیص کالا از گمرک به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این عوامل عبارتند از:
  • اولین عامل مهم در ترخیص کالا از گمرک، کشور مقصد است.
  • نوع محموله شما نیز در اینکه مدت زمان ترخیص کالا چقدر باشد، اثرگذار است. طبیعتاً هرچه محموله ارزشمندتر باشد و انتقال آن پیچیده‌تر انجام شود و نیاز به مجوزهای بیشتری داشته باشد، زمان بیشتری باید برای ترخیص آن در نظر بگیرید.
  • تعداد محموله‌هایی که قرار است به صورت همزمان با محموله شما از گمرک عبور کنند نیز در مدت زمانی که باید منتظر بمانید موثر هستند. هرچه آنها بیشتر باشند، طبیعی است که شما هم باید بیشتر منتظر بمانید.
در برنامه ریزی خودتان، برای‌ تاریخ و ساعتی که برای ترخیص کالا قرار است به طرف مقابل خودتان در معامله اعلام کنید، حداکثر زمان تاخیر را مد نظر قرار دهید. این موضوع کمک می‌کند تا شما در مورد زمان ترخیص کالا حتی با وجود تاخیر، بدقول نشوید و مشتریان خود را همواره راضی نگه دارید.
 
عوامل مختلف تاثیر گذار در مدت زمان ترخیص کالا
 

چه مواردی سبب تاخیر می‌شوند؟

تاخیر در ترخیص کالا از گمرک به این راحتی‌ها اتفاق نمی‌افتد و معمولاً فرآیند انتقال کالا طبق زمان بندی مرسوم انجام می‌شود. اما گاهی اوقات شرایط اضطراری به وجود می‌آیند که در این فرآیند اختلال ایجاد می‌کنند. رایج‌ترین مواردی که منجر به تاخیر در فرایند انتقال کالا می‌شوند عبارتند از:
  • تکمیل نادرست مدارک: حتی کوچکترین اشتباهات در تکمیل یک فرم می‌تواند تاخیر قابل توجهی در انتقال کالا ایجاد کند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که گمرک شلوغ باشد و افسر گمرک به دلیل ترافیک کاری ، برخی فرم‌ها را به اشتباه پر کرده باشد.
  • مجوزهای اشتباه: بسیاری از محموله‌ها به مجوزهای واردات/صادرات خیلی خاص و گواهی مبدا احتیاج دارند تا این اطمینان به دست بیاید که اجازه ورود به کشور مقصد به آنها داده می‌شود. معمولاً شرکت‌های حمل و نقل به این موضوعات رسیدگی می‌کنند.
  • اظهارنامه‌های گمرکی: یکی از اشتباهات رایجی که منجر به تاخیر در فرایند ترخیص کالا می‌شود، تکمیل اشتباه اظهارنامه گمرکی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که محصولات به درستی در اظهارنامه توضیح داده شده‌اند و تمام مقادیر با اطلاعات صحیح درج شده است. اگر در این زمینه اشتباهی رخ دهد، معمولاً دلیل آن عدم تجربه می‌باشد. به همین دلیل بهتر است در این مورد هم از شرکت‌های باتجربه و متخصص حمل و نقل کمک بگیرید.
  • صحت علامت گذاری: اگر قصد ارسال محموله‌هایی را دارید که در طبقه بندی محموله‌های خطرناک قرار می‌گیرند، باید از صحت علامت گذاری آنها اطمینان حاصل نمایید. اگر می‌خواهید محموله شما به سلامت و سرعت از گمرک ترخیص شود، حتماً باید اطلاعاتی دقیق و واضح در اختیار گمرک قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: لیست مجوز های لازم برای ترخیص کالا از گمرک شامل چه مواردی می شود؟
عواملی تاخیر در ترخیص کالا از گمرک
 

فرآیند ترخیص کالا از گمرک

برای اینکه ترخیص کالا از گمرک سریع انجام شود، خوب است با فرایند ترخیص آشنا شوید. مهمترین مراحلی که در این فرایند طی می‌شوند عبارتند از:
  • ورود اطلاعات به پنجره واحد تجارت فرامرزی یا EPL: در این مرحله شما باید تمامی ‌اطلاعات مورد نیاز را به صورت دور اظهاری در سامانه EPL بارگذاری نمایید. برای این کار می‌توانید از اظهارنامه آماده هم استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله نحوه کار با سامانه epl و ثبت دور اظهاری مراجعه کنید.
  • بررسی کارشناس: در مرحله بعدی یکی از کارشناسان گمرک اسناد بارگذاری شما را بررسی کرده و هویت آنها را تایید می‌نماید. دقت داشته باشید که اگر از قبل بدهی به گمرک دارید، در این مرحله ممکن است به مشکل بخورید.
  • راستی آزمایی: در مرحله راستی‌ آزمایی معمولاً یکی از کارکنان قسمت فنی گمرک توسط کارشناس تعیین می‌شود و وظیفه دارد کالاهای وارداتی و صادراتی را بر اساس اظهارنامه راستی آزمایی نماید.
  • کوتاژ: اگر در تمام مراحل قبلی به مشکلی بر نخورید و مورد تایید قرار بگیرید، در این مرحله به شما یک کد به نام شماره کوتاژ داده می‌شود.
  • صندوق: شما باید مبالغی را تحت عنوان عوارض به بانک واریز کنید و فیش بانکی آن را در اختیار ارزیاب و صندوق قرار دهید. عملیات حسابداری ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحل این فرایند است.
  • پروانه: بعد از اینکه مراحل قبلی را طی کردید و پرداخت صندوق را هم با موفقیت پشت سر گذاشتید، پروانه سبز شما صادر می‌شود. در حال حاضر این پروانه به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • خروج: در مرحله آخر نیز شما با اسنادی که در اختیار دارید،  فرآیند را در دفتر درب خروج ثبت کرده و ترخیص کالا را انجام می‌دهید.

مطلب پیشنهادی: هزینه ترخیص کالا از گمرک 
 
فرآیند ترخیص کالا از گمرک
 

پیشگیری در تاخیر در گمرک

همانگونه که در این مطلب با هم بررسی کردیم، فرآیند ترخیص کالا از گمرک به این آسانی‌ها هم که فکر می‌کردیم نیست. اگر هر کدام از مراحل ترخیص کالا را اشتباه انجام دهید یا در ارائه مدارک و اظهارنامه ایراداتی داشته باشید، برای ترخیص کالا با مشکل مواجه می‌شوید. بهترین کار در چنین شرایطی همکاری با یک شرکت ترخیص کالای قابل اعتماد و معتبر است. شرکت حمل و نقل، بهترین راهکارها برای جلوگیری از تأخیر در زمان ترخیص کالا از گمرک را در نظر می‌گیرد و تمامی‌ فرایند ترخیص را به صورت دقیق و کامل انجام می‌دهد. شرکت‌های حمل و نقل تمام اسناد لازم را با اطلاعات صحیح و کامل تکمیل می‌کنند و اطمینان حاصل می‌نمایند اطلاعات درج شده ایرادی نداشته باشند. طبیعتاً این شرکت‌ها تخصص و تجربه بیشتری نسبت به شما در انتقال کالا دارند و بهتر است با کمک آنها این فرایند را سریعتر و با خیالی آسوده‌تر انجام دهید.
 

مدت زمان ترخیص کالا در شرکت بازرگانی طاها خلیج  

شرکت طاها فیدار خلیج فارس با یک تیم متخصص از ترخیص کار گمرک به شما کمک می کند که مراحل ترخیص کالا را با کمترین خطا و مشکلات احتمالی انجام دهد. در نظر داشته باشید که با در نظر داشتن دلایل توقف کالا در گمرک می توان احتمال تاخیر در ترخیص یا توقف کالا و مدت زمان ترخیص کالا را کاهش داد. 


مقالات مرتبط:
واردات و ترخیص پوشاک از ترکیه
سریع ترین راه تخصیص ارز وارداتی
ترخیص اسباب بازی از گمرک 
 

 

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا