معرفی حمل و نقل دریایی؛ مزایا و معایب آن چیست؟

معرفی حمل و نقل دریایی؛ مزایا و معایب آن چیست؟

معرفی حمل و نقل دریایی؛ مزایا و معایب آن چیست؟

3 دی1402
معرفی حمل و نقل دریایی؛ مزایا و معایب آن چیست؟

از زمان قدیم تا کنون انسان به دنبال روشی بوده تا قادر باشد به راحت ترین شکل ممکن و همچنین با کمترین هزینه، کالا های مورد نظر خود را از جایی به جایی دیگر منتقل کند. در این میان اما روش های زیادی به منظور جابه‌جایی کالا وجود دارد ولی بهترین روش به منظور انتقال محموله های سنگین از طریق کشتی و قایق میباشد. با توجه به آمار های منتشر شده در سال 2023 میلادی حمل بار از طریق دریا یکی از پرسودترین و ساده ترین روش های انتقال بار در دنیا است.


در صورتی که به نقشه کشورمان ایران دقت کنید، متوجه خواهید شد که ایران از نواحی شمالی خود به وسیله دریای خزر محصور شده و در بخش های جنوبی نیز خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار دارد. به همین سبب نیز دسترسی کشور ما از نظر جغرافیایی به دریا و آب های آزاد خوب است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حمل و نقل دریایی ایران دارای بیش از 180 فروند کشتی باربری میباشد. ایران از این حیث رتبه 19 را در جهان دارا است. بر اساس پیشبینی های انجام شده میزان بار جابه‌جا شده توسط کشتی های باربری ایران در سال گذشته 10 میلیون تن بوده است. انتظار میرود که در سال های آینده این رقم افزایش نیز داشته باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی روش ها و انواع حمل و نقل دریایی بپردازیم آن را با هم بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

هزینه حمل بار با کشتی

حمل و نقل دریایی چیست؟


در تعریفی ساده میتوانیم حمل و نقل دریایی را این گونه معرفی کنیم که به عنوان یکی از
روش های حمل در ترخیص کالا، به حمل بار از طریق شناور هایی نظیر کشتی و قایق از طریق راه های اقیانوسی گفته میشود. بر اساس کشفیات جدید دانشمندان قدمت صنعت کشتی سازی به 3500 سال قبل از میلاد باز میگردد. در آن زمان بشر قادر بود تا محموله های کوچکی را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند. از زمان ساخت نخستین کشتی تا امروز که این صنعت شکوفا شده است. حمل و نقل از طریق دریا همیشه به عنوان محبوب ترین روش به شمار رفته است. چراکه بیش از 90 درصد کمپانی های دنیا برای حمل بار های خود از ناوگان حمل بار دریایی استفاده میکنند.

در صورتی که به کشتی های باربری که از آنها برای صادرات و
واردات استفاده میشود دقت کنید، متوجه کانتینر های عظیمی روی آنها خواهید شد. شاید این سوال برای شما دوستان گرامی به وجود آید که چرا نیاز داریم تا محموله های خود را درون کانتینر قرار دهیم؟ در جواب این سوال باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که کانتینر سازی محموله ها پیشینه طولانی در تاریخ انسان دارد. به طوری که انسان ها از سال 1960 میلادی از برای حمل محموله ها با کشتی از کانتینر استفاده میکردند. قرار دادن محموله در کانتینر مزایای زیادی دارد. نخستین مزیت آن راحت تر شدن جابه‌جایی میباشد. بدیهی است بار هایی که قرار است تا با کشتی های باربری حمل شوند، وزن و حجم زیادی دارند. به همین دلیل نیز بهتر است تا آنها را درون کانتینر قرار دهیم.

از دیگر مزایای استفاده از کانتینر به منظور حمل دریایی از دبی به ایران میتوانیم به کاهش هزینه های ذخیره سازی و همچنین کاهش هزینه مصرف سوخت اشاره کنیم. ضمن اینکه با قرار دادن بار درون کانتینر امنیت کالا های مشتری افزایش پیدا کرده و امکان ردیابی آنها نیز وجود دارد.

انواع روش های حمل بار های دریایی


همانطور که در قسمت های بالاتر این مقاله نیز به آن اشاره کردیم امروزه صنعت کشتی سازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در دنیا شناخته میشود. به همین سبب نیز بدیهی است که روش های مختلفی به منظور حمل و نقل بار های دریایی وجود دارد.

1-روش بالک یا فله ای


یکی از اصطلاحاتی که توسط شرکت های تجارت بین المللی حمل و نقل دریایی زیاد استفاده میشود، فله ای است. فله در واقع به محصولاتی گفته میشود که توسط کارخانه ای تولید نشده و فاقد هر گونه بسته بندی میباشند. یکی از روش های حمل بار از طریق دریا فله ای نام دارد. فله‌بر ها قادر هستند تا حجم و وزن زیادی از بار های یک نوع محصول را حمل کنند. برخی از محموله های رایج فله‌بر ها میتوانیم به کود، غلات، سنگ معدن، چوب، ماشین آلات صنعتی، سیمان، ذغال سنگ و... اشاره کنیم.

2-حمل و نقل به روش کانتینری


به طورکلی کانتینر هایی که در این روش مورد استفاده قرار میگیرند به دو دسته تقسیم میشوند. نحوه تقسیم بندی کانتینر ها نیز بر اساس ارتفاع آنها میباشد. نخستین دسته از کانتینر ها به کانتینر های 20 فوت معروف هستند. این مدل از کانتینر به اختصار TEUs نامیده میشوند. کانتینر های 20 فوت دارای ابعادی معادل 5.9 متر در 2.35 بوده و به طور معمول نیز دارای ارتفاعی معادل 2.39 متر میباشند. وزن خود کانتینر 1.8 تن بوده و گنجایش باری آن نیز در حدود 17 الی 18 تن است. کانتینر های 20 فوتی دارای مدل ها و انواع مختلفی میباشند. برخی از معروف ترین مدل های آن نیز میتوانیم به کانتینر های سرباز، یخچالی، عایق دار و... اشاره کنیم.

دومین مدل از کانتینر ها که در حمل بار دریایی استفاده میشود، کانتینر های 40 فوتی میباشند. این مدل از کانتینر ها به اختصار FEUs نامیده شده و دارای ابعادی به مراتب بزرگتر از دیگر کانتینر ها میباشد. طبق نظر کارشناسان وبسایت ما در مقاله های آشنایی با
ترخیص کالا از گمرک بوشهر، کانتینر های 40 فوت دارای طول 13 متری بوده و عرض و ارتفاع آنها نیز به ترتیب 12 و 2.5 متر است. حداکثر وزن مجاز بارگیری برای کانتینر های 40 فوت معادل 30 تن میباشد. بر اساس استاندارد های بین المللی به هیچ عنوان نباید وزن محموله و کانتینر از این حد فراتر برود. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که میزان مجاز بارگیری برای هر کانتینر روی بدنه آن نوشته شده است. به همین سبب نیز شما دوستان گرامی میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر اطلاعات حک شده روی بدنه آن را مشاهده نمایید.

اکنون که با انواع کانتینر های مورد استفاده آشنا شدید بهتر است بدانید که این روش حمل و نقل از طریق دریا هم برای بار های فاسد شدنی و هم برای محموله های فاسد نشدنی مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع روش های حمل بار های دریایی


3- حمل و نقل کالا کمتر از بار کانتینر(LCL)


یکی دیگر از روش های حمل بار دریایی، حمل و نقل محموله کمتر از ظرفیت کانتینر است. فرض کنید که قصد انتقال محموله ای را دارید ولی بار شما ظرفیتی کمتر از یک کانتینر را اشغال میکند. در این صورت شما قادر خواهید بود تا فضای کانتینر را با شرکت های دیگر شریک شوید! یکی از معایب این روش حمل و نقل باز شدن مکرر درب کانتینر به منظور بارگیری محموله است. در این صورت امنیت بار شما کاهش پیدا میکند. البته این نکته نیز شایان توجه است که در این روش هزینه ای که شما بابت حمل و نقل محموله خود پرداخت میکنید، بسیار کم و مقرون به صرفه میباشد. به همین دلیل نیز تعداد زیادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی این روش را به منظور انتقال بار هایی با حجم و وزن کم انتخاب میکنند.

4-حمل و نقل دریایی کالا های خطرناک

به طور کلی حمل و نقل محموله های خطرناک چه از طریق راه های زمینی و چه از طریق راه های دریایی نیازمند توجه ویژه ای میباشد. چرا که در صورت وارد شدن ضربه و یا فشار های ناگهانی به این مواد احتمال آتش سوزی و یا حتی انفجار آنها نیز وجود دارد. برخی از محصولات خطرناک که از طریق راه های دریایی حمل میشوند عبارتند از مواد شیمیایی، مواد قابل اشتعال، مواد سمی و یا رادیواکتیو. البته که وسایل و تجهیزاتی که درون آنها باتری های لیتیوم یونی وجود دارد نیز جزو کالا های خطرناک به شمار میروند. لپ تاپ ها، موبایل ها و... از جمله وسایلی هستند که به دلیل داشتن باتری حمل و نقل آنها بسیار با احتیاط انجام میشود.


5-حمل و نقل تانکری


نفت یکی از محموله هایی است که نیازمند کشتی های مخصوصی به منظور حمل و نقل دریایی میباشد. کشور ها به منظور صادرات نفت از کشتی های نفت کش استفاده میکنند. این کشتی ها دارای مخازن مخصوصی به منظور انبار کردن نفت بوده و اندازه آنها نیز با دیگر کشتی ها متفاوت است. طول برخی از کشتی های نفت کش حتی به بیش از 500 متر میرسد. در صورتی که به قوانین ترخیص کالا مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که کشتی های تانکری تنها برای انتقال نفت نبوده و برای انتقال و جابه‌جایی گاز نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

5-حمل و نقل تانکری


6-حمل بار دریایی به روش کراس استاف



بهتر است تا این روش حمل و نقل دریایی را با مثالی خدمت شما عزیزان توضیح دهیم. فرض کنید شما قصد دارید از کشور ما به کشور آمریکا بروید. به دلیل تحریم های بین المللی، پرواز مستقیمی از کشور ما به آمریکا وجود ندارد. به همین سبب نیز شما نیاز دارید تا برای رسیدن به آمریکا به کشور های دیگری که شامل تحریم نیستند بروید و سپس به مقصد خود برسید.

حمل بار دریایی از طریق روش کراس استاف نیز به همین صورت است. در این روش محموله شما توسط یک کشتی بارکش به مقصد نخست رفته و سپس بار وارد کشتی دیگری شده و به مقصد نهایی و مورد نظر خواهد رسید. این روش از حمل و نقل بیشتر برای مسافت هایی که در مسیر های بین المللی نبوده و یا بندر هایی که تحریم هستند مورد استفاده قرار میگیرد. شما دوستان و همراهان گرامی قادر خواهید بود تا با توجه به نیاز ها و بودجه خود در میان روش های ذکر شده یکی را انتخاب کنید.



مزایا و معایب حمل و نقل دریایی


همانطور که در قسمت های پیشین این مقاله نیز خدمت شما دوستان گرامی عرض کردیم، حمل و نقل دریایی هنوز هم به عنوان یکی از محبوب ترین روش های حمل بار در دنیا به شمار میرود. در ادامه قصد داریم تا این روش حمل و نقل را بیشتر بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را خدمت شما عرض کنیم.



1-قیمت ارزان


احتمالا شما نیز قبل از خرید هر وسیله ای ابتدا به برچسب قیمت آن توجه میکنید. شرکت های حمل و نقل دریایی بین المللی نیز به دنبال ارزان ترین روش حمل و نقل میباشند. هزینه روش های دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی بسیار بیشتر از هزینه حمل و نقل از طریق دریا و اقیانوس است. ضمن اینکه محموله هایی که با استفاده از کشتی های باربر در سراسر جهان حمل میشود وزن بسیار بالایی دارند و حتی در بعضی مواقع شما قادر نخواهید بود تا آنها را از طریق روش های دیگر منتقل کنید. از طرفی دیگر شرکت ها نیز به دنبال راه هایی کم هزینه تر و مقرون به صرفه برای حمل محموله های خود هستند. چرا که رقابت شدیدی در این صنعت وجود دارد و این شرکت ها نیز با صرف هزینه کمتری برای حمل و نقل قادر خواهند بود تا در رقابت با رقبای خود برتری داشته باشند.

2-قیمت ارزان نگهداری


هزینه ساخت و نگهداری کشتی های باربری در مقایسه با وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی بسیار ارزان تر است. به جرات میتوان گفت که یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب قیمت پایین تر حمل و نقل های دریایی میباشد، همین عامل است.

3-قابلیت انتقال محموله های حجیم


شاید در ظاهر مشکل عمده شما به منظور حمل و نقل محموله های خود تنها وزن آنها به نظر برسد. اما این در صورتی است که یکی از مشکلات اساسی شما حین جابه‌جایی بار های بزرگ حجم آنها است. این مدل از محموله ها به سبب شرایط فیزیکی که دارند، شرکت ها قادر به انتقال آنها از طریق راه های هوایی و یا زمینی نمی‌باشند. در ضمن این نکته نیز حائز اهمیت است که حمل و نقل چنین محموله هایی از طرق هوایی و زمینی بسیار هزینه بر خواهد بود.

3-قابلیت انتقال محموله های حجیم


4-امنیت حمل بار دریایی


در کنار موارد ذکر شده در قسمت های بالاتر شاید این مورد از بقیه اهمیت بیشتری داشته باشد. چرا که شما با استفاده از راه های دریایی قادر خواهید بود تا تمامی محموله های خود را بدون توجه به ابعاد و سایز آنها با خیال راحت منتقل کنید. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی میزان صدماتی که کشتی ها در سفر های خود میبینند پیوسته در حال کاهش میباشد. درست است که اکنون راه های هوایی از امنیت بسیار بالایی برخوردار میباشند، اما صنعت کشتی رانی نیز در سال های اخیر از نظر امنیت پیشرفت کرده است. مهندسان به منظور افزایش میزان امنیت کانتینر هایی که روی کشتی قرار میگیرند آنها را به گونه ای طراحی کرده اند که با قرارگیری روی یکدیگر قفل شوند. به همین سبب نیز در اثر برخورد موج با بدنه کشتی کانتینر ها سر جای خود باقی خواهند ماند.



معایب حمل و نقل کالا از طریق دریا


شاید تنها ایرادی که حمل و نقل از طریق دریا دارد، زمان بر بودن آن است. در صورتی که شما قصد حمل دریایی از چین به ایران را داشته باشید، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا محموله به دست شما برسد.



هزینه حمل بار دریایی


هزینه حمل بار با کشتی به طور مستقیم با وزن محموله شما در ارتباط است. نکته مهمی که در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که طبق نظر کارشناسان ترخیص کار گمرک وبسایت ما، بهتر است تا از روش حمل و نقل از طریق دریا تنها برای محموله های حجیم یا سنگین استفاده کنید. به عنوان مثال ممکن است شرکت برای حمل یک بار 50 کیلویی مبلغ 100 دلار از شما دریافت کند. اما این در صورتی است که همان شرکت برای انتقال یک محموله 150 کیلویی مبلغ 130 دلار دریافت خواهد کرد. به همین دلیل نیز بهتر است تا اگر وزن و حجم محموله شما زیاد نیست از روش های دیگر استفاده کنید.

شما عزیزان به منظور اطلاع از هزینه حمل بار دریایی میتوانید با تیم پشتیبانی ما تماس حاصل کنید. کارشناسان ما در بخش پشتیبانی قیمت دقیق را به شما اعلام خواهند کرد.



مراحل حمل بار از طریق کشتی


در ابتدا کارشناسان باید ابعاد و وضعیت محموله شما را طبق پکینگ و اینویس محموله بررسی کنند. پس از بررسی محموله توسط کارشناس قیمت حمل اعلام خواهد شد. در مرحله بعدی پس از اینکه قیمت از جانب صاحب کالا تایید شد و مدارک در اختیار شرکت بازرگانی قرار گرفت امور اداری آن طی خواهد شد. هنگامی که امور اداری انجام شد، کانتینر شما سوار کشتی می شود و به سوی یکی از بنادر ایران که از قبل تعیین شده است حرکت می کند.




بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس؛ بهترین شرکت ترخیص کالا ایران!


بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس با بیش از 20 سال سابقه در زمینه ترخیص کالا، واردات و صادرات توانسته تا خود را به عنوان یکی از بهترین شرکت های تجاری بین المللی ایران معرفی کند. مجموعه ما دارای نمایندگی فعال در بندرعباس، چین و دبی می باشد و همچنین دارای نمایندگی های کشتیرانی ایرانی و خارجی میباشد. دفتر مرکزی بازرگانی در شهر بوشهر واقع است و دارای یک شعبه در تهران نیز می باشد. جالب است بدانید شرکت ترخیص کالای
بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس، صفر تا صد امور مربوط به واردات و ترخیص کالای شما را (از مرحله بارگیری محموله در مبدا تا لحظه تخلیه و تحویل محموله در انبار مقصد ایران) به صورت متعدانه و دلسوزانه بر عهده می گیرد و شما دیگر نیاز نیست دغدغه های بزرگ واردات و ترخیص کالای خود را داشته باشید و با خیالی راحت بار خود را در انبار مقصد تحویل می گیرید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان و همراهان گرامی را بیشتر با انواع روش های حمل و نقل دریایی آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.



مقالات مرتبط:
ترخیص کالای دریایی
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی
کشتی های تجاری؛ انواع کشتی های حمل و نقل و کاربرد هریک از آنها
هزینه حمل بار از چین به ایران
مدت زمان حمل بار از چین به ایران
شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی
محاسبه سود بازرگانی کالاهای وارداتی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا