همه چیز درباره ترخیص کالا از هند

همه چیز درباره ترخیص کالا از هند

همه چیز درباره ترخیص کالا از هند

16 تیر1399
همه چیز درباره ترخیص کالا از هند

آنچنان که تصور می شود اقتصاد هند تا سال 2025 جایگاه سوم در دنیا را به خود اختصاص می دهد. بنابراین می توان انتظار داشت که روند صادرات کالا در هند روند صعودی داشته باشد.
ترخیص کالا از هند یک امر کاملا تخصصی بوده و نیازمند دانش و تجربه کافی می باشد. شرکت ها و موسسات بسیاری وجود دارند که با داشتن ترخیص کار گمرک حرفه ای می توانند در کمترین زمان ممکن محموله ی وارداتی شما را ترخیص کنند.به منظور کاهش واردات بی رویه کالاها از هند و نظارت دقیق تر بر کیفیت و مرغوبیت کالاها و همینطور رعایت هر چه تمام تر پروتکل های بهداشتی صنایع غذایی و نظارت بر واردات محصولات از هند توسط ادارات گمرک در بنادر و مرزهای کشور انجام می گیرد.

محصولات صادراتی هند


عمده محصولات صادراتی هندوستان محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی می باشد. در حوزه ی کشاورزی محصولاتی نظیر گندم و برنج و دانه‌های روغنی و در بخش صنعت و معدن نیز مس، آلومینیوم، فولاد، سنگ آهن و فسفات از جمله بیشترین و مشهورترین تولیدات هندوستان هستند.

همچنین این کشور یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان چای در دنیا بوده وجزو سه کشور نخست در عرصه صادرات چای به شمار می آید. اما مسئله اصلی در رابطه با واردات چای به ایران، قاچاق این کالاست که موجب میشود چای باکیفیت وارد کشورمان نشود؛ لذا بایستی به طور کامل با مراحل خرید و ترخیص کالا از هند آشنا شویم. اخیرا بازرگانان ایرانی بیشتر تلاش می کنند که در زمینه چای با تاجران هندی‌ تجارت و فعالیت‌های مشترک داشته باشند. از دیگر عمده اقلام وارداتی از هند به ایران می توان به واردات برنج، گوشت گاو، مکمل های دارویی، واردات شکر، آهن، فولاد و انواع دانه های روغنی اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: ترخیص کالا از دبی
ترخیص کالا از هند

روند ترخیص کالا از هند



محصولات وارداتی از هند به همه بنادر و گمرک های ایران وارد می شوند اما از آنجایی که بیشتر کالاها از مرزهای دریایی و توسط کشتی وارد ایران می شوند، می توان گفت که گمرک بندرعباس دریافت کننده ی اکثر محموله های ورودی از هند می باشد.

روند واردات کالا از هند نیز همچون سایرکشور ها بوده و کالاها بنابر کد تعرفه، نوع و جنس آن دسته بندی می شوند و در نهایت حقوق و عوارض گمرکی به آن ها تعلق می گیرد. هر کالایی برای ترخیص از گمرک به مجوزهای ورودی نیاز دارد. به عنوان مثال مجوز بهداشت، مجوز سازمان غذا و دارو، مجوز استاندارد و ... از آن جمله هستند و نهاد های ترخیص کالا اطلاعات لازم و مرتبط در این مورد را به تاجران و شرکت های بازرگانی وارد کننده ارائه می دهند و در جهت اخذ هر چه آسان تر و سریعتر این مجوزها به آن ها کمک می کنند.

هنگامی که محصولات خریداری شده از هند به ایران وارد می شوند، لازم است که در سایت وزارت بازرگانی ثبت شده و مجوزات لازم نظیر مجوزهای بهداشتی و استاندارد را دریافت کرده باشند. پس از طی این مراحل، کارت بازرگانی به این محصولات تعلق می گیرد.

مطالب پیشنهادی: هزینه ترخیص کالا از گمرک


اخذ مجوزات لازم برای کالاهای وارداتی


زمانی که کالاهای تجاری یا به اصطلاح وارداتی، وارد گمرک ایران می شوند، ضروری است که همه استانداردها و مجوزات لازم را اخذ نموده باشند. ارائه مدارک لازم و ضروری مبنی بر صحت و سلامت کالا به سازمان گمرک بسیار ضروری و مهم بوده و ورود محموله ها از هند به ایران تحت هیچ عنوان مستثنی از بازرسی های مربوطه نمی باشد. به این معنا که مسئولین ادارات گمرکی بدون استثنا قائل شدن به کشور طرف قرارداد تجار ایرانی، تمام مقررات و قوانین تجارت داخلی کشور ایران را اعمال می کنند. به طور مثال از ورود محصولات غیرمجاز از جمله مشروبات الکلی و مواد مخدر جلوگیری می کنند و بر صحت و سلامت کالاهای وارداتی نظارت دقیق وکافی را دارند. در اداره های گمرکی عمدتا تمامی اسناد مربوط به کالاها با دقت زیادی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از گرفتن تائیدیه از سوی فروشندگان و شرکت های هند، مراحل دیگر ترخیص کالا انجام می گیرد.

مجوز های ترخیص از گمرک هند



از مهمترین و شاید پرکاربردترین مجوزها، مجوز وزارت بهداشت برای ترخیص کالا است. تمامی وارد کنندگان مواد غذایی و همچنین بازرگانان لوازم آرایشی بهداشتی، حتما بایدجهت اخذ این مجوز برای ترخیص کالاهای خود اقدام نمایند. دریافت این مجوز نیز، پیچیدگی و شرایط منحصر به خود را دارد. کالاهای وارد شده از هند بایستی همه ی کدها و مجوزهای لازم و ضروری اولیه ی استاندارد را از سازمان ها و نهادهای مربوطه دریافت نمایند. تمامی این مجوزات قبل از ارائه برگه ی ترخیص انجام می پذیرد. همچنین انجام بررسی های لازم و دریافت نمونه محصولات پیش از حمل، از نکات الزامی دیگر به هنگام ترخیص کالا می باشد.

مطلب پیشنهادی : تعرفه گمرکی چیست و چه کاربردی در ترخیص کالا دارد؟

پس از به توافق رسیدن و اتمام مراحل خرید محصولات و عقد قرارداد با تجار هندی و پرداخت وجوه مشخص شده به شرکت ها و فروشگاه های هند، لازم است که کالاها جنبه قانونی به خود بگیرند. برای این کار بایستی قبل از ورود به بازار ایران، از مرحله ترخیص کالا و امور مربوط به گمرک رد شوند. گرفتن کد شناسایی کالا و مجوز ترخیص از جمله مهمترین قسمت های واردات و صادرات با کشور هنداست.

همه ی کالاهایی که ازاین مرحله عبور نکرده و وارد بازار فروش شده باشند، غیرقانونی بوده و به عبارتی کالای قاچاق محسوب می شوند.کارت بازرگانی که به منطورصحت و سلامت کالا صادر می گردد، از جمله کارت های ضروری و الزامی جهت ترخیص کالا از هند است. این کارت عمدتا برای آن دسته از کالاهایی که تضادی با فرهنگ عمومی جامعه ی ما ندارند، صادر میشود که از جمله این کالاهای قابل ورود از کشور هند می توان به برنج، چای، گندم، ادوات كشاورزي و ... اشاره کرد. پس توصیه می کنیم حتما پیش از اقدام به انجام تجارت با کشور هند و واردات کالا از این کشور با قوانین و مقررات خرید و فروش این کشور آشنایی کاملی داشته باشید.

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.


مقالات مرتبط
واردات و ترخیص رنگ نساجی از گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا