​اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرآیند واردات و صادرات

​اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرآیند واردات و صادرات

​اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرآیند واردات و صادرات

22 اردیبهشت1403
​اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرآیند واردات و صادرات

اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرایند واردات و صادرات چیست؟ قوانین و مقررات ترخیص در گمرک در تجارت چه ضرورتی دارد؟ ترخیص کالا از گمرک از مراحل مهم در روند واردات و صادرات می‌باشد که با انجام دادن آن از ورود و خروج هر گونه کالایی به صورت قاچاق و غیر مجاز جلوگیری خواهد شد.

در واقع گمرک و ترخیص کالا از گمرک به عنوان یک پل بین کشورهای مبدا و مقصد عمل کرده و می‌تواند روند تجارت‌های بین‌المللی را تسهیل کند. بنابراین هر فرد جهت ورود به امر تجارت حتماً باید با قوانین و مقررات گمرکی آشنایی داشته و مطابق با این مقررات واردات یا صادرات کالاهای مورد نظرش را انجام دهد.

در این مقاله اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرایند واردات و صادرات را بررسی می‌ کنیم.

اهمیت روند ترخیص کار گمرک در فرایند واردات و صادرات

ترخیص کالا از گمرک یعنی انجام دادن اموری که جهت ورود یا خروج کلیه کالاها ضروری می‌باشد، این فرایند شامل مراحل ارزیابی و همچنین تعیین ارزش کالاها، انجام مراحل گمرکی، پرداخت عوارض و مالیات و همچنین صدور مجوزهای ضروری می‌باشد. به بیانی ترخیص کالا از گمرک یک فرایند رسمی و قانونی محسوب می‌شود که از قاچاق کالاها پیشگیری کرده و اعتماد و امنیت را در سطح تجارت‌های بین‌المللی تضمین خواهد کرد.

ترخیص کالا از گمرک و در نظر داشتن کلیه قوانین گمرکی هیچ گونه تبصره‌ای ندارد و هر فردی به عنوان تاجر، وارد کننده یا صادر کننده کالا موظف است که مجوزهای لازم در خصوص فعالیت‌های تجاری خودش را به دست آورده و سپس مطابق با امور گمرکی تجارت خودش را ادامه دهد.

اهمیت ترخیص کالا را می‌ توان از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:




پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق

نخستین اهمیتی که ترخیص کالا از گمرک دارد این است که به کشورها امکان خواهد داد تا بر روند واردات و صادرات کنترل دقیقی داشته باشند، به این ترتیب از ورود هر گونه کالاهای مضر قاچاق و غیر مجاز به بازارهای محلی پیشگیری خواهد شد، یعنی شما در قبال کالاهای وارداتی یا صادراتی که مراحل ترخیص کالا و امور گمرکی را پشت سر گذاشته باشند، این اطمینان را دارید که طبق قوانین و مقررات جاری کشور وارد شده و حتی شما می‌توانید از برخی خدمات از جمله خدمات پس از فروش و ضمانت‌ نامه آن استفاده کنید.

اما کالاهایی که بدون انجام امور گمرکی و ترخیص کالا وارد کشور می‌ شوند، غیر مجاز شناخته شده و خرید یا فروش آنها غیرقانونی و جرم محسوب می‌ شود و در واقع کیفیت کالا نیز هیچ تضمینی ندارد.

درآمدزایی برای دولت‌ها

وقتی که کالاها از گمرک ترخیص شده و کاملاً قانونی از یک کشور وارد یا صادر شوند، دولت نیز می‌ تواند در قبال دریافت عوارض و مالیات این نوع کالاها به کسب درآمد برسد و به این ترتیب می‌ تواند منابع مالی خودش را نیز تقویت کند.
اما کالاهایی که به صورت قاچاق وارد یا صادر می‌شوند مشمول هیچ نوع عوارض یا مالیات نیستند، یعنی علاوه بر آن که مصرف آنها برای خریدار هیچ سودی ندارد و این افراد نمی‌ توانند از ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش آن استفاده کنند، حتی برای دولت‌ ها نیز با ضرر و زیان همراه است.

رونق تجارت

سومین اهمیتی که ترخیص کار گمرکی در روند واردات و صادرات دارد این است که به کلیه صنعتگران و تجاران این امکان را خواهد داد تا با اطمینانت بیش تر و خیالی آسوده کالاهای مورد نظرشان را به بازارهای داخلی وارد کرده یا برخی از کالاها را به خارج از کشور صادر کنند.

یعنی در این خصوص با وجودی که تجار ممکن است اجازه خرید یا فروش برخی از کالاها را نداشته باشند، اما در عوض وقتی کارهای آنها مطابق با قوانین و مقررات جاری تجارت کشور باشد، آزادی عمل بیش تری دارند و در این راه می‌توانند پیشرفت‌ های خوب و چشم گیری داشته باشند، چون حمایت‌ های دولتی نیز شامل حال این افراد می‌ شود.

به بیانی بهتر است بگوییم که ترخیص کالا از گمرک ها همانند یک دریچه می‌ باشد که با باز شدن این دریچه کشور امکان آن را خواهد یافت تا با کلیه بازارهای جهانی در تعامل بوده و از فرصت‌های مختلف تجاری در سطح بین‌ المللی استفاده کند. این دریچه با انجام دادن کلیه مراحل گمرکی و هم چنین به دست آوردن مجوزهای لازم از ورود هر گونه کالای مضر و غیر مجاز پیشگیری خواهد کرد و به این ترتیب اعتماد و امنیت را برای تجارت‌ های بین‌ المللی رقم می‌ زند.



نکات مهم در روند ترخیص کالا



نکات مهم در روند ترخیص کالا

در این روند یعنی ترخیص کالا حتما باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در واقع بخشی از مراحل و قوانین گمرکی محسوب می‌ شود و شما در سایه همین نکات و رعایت کردن آنها می‌ توانید واردات یا صادرات خوبی را تجربه کنید. از جمله این موارد در امور گمرکی و هنگام ترخیص کردن کالاهای مختلف موارد زیر هستند:
  • کامل بودن اطلاعات
  • رعایت کردن قوانین و مقررات جاری کشور
  • سطح ارزیابی و هم چنین تعیین ارزش کالاها
  • مطابقت کالاها با مقررات فنی و استانداردهای رایج کشور
  • پرداخت هزینه‌ های مختلف در موعد مقرر خود
  • همکاری با مقامات و مسئولین گمرکی
  • حفظ کردن مدارک و اسناد


نتیجه‌ گیری

در این مقاله اهمیت روند ترخیص کار گمرکی در فرایند واردات و صادرات را بررسی کردیم. از مهم‌ ترین و ضروری‌ ترین مراحلی که در روند تجارت بین‌ المللی برای واردات یا صادرات هر نوع کالایی مطرح می‌ شود، انجام دادن امور گمرکی مطابق با قوانین و مقررات جاری کشور در روند تجارت می‌ باشد،
یعنی می‌ توان گفت بدون انجام دادن امور گمرکی در واقع هر گونه خرید یا فروش کالا در سطح بین المللی غیر مجاز و جرم شناخته شده و دولت می‌تواند در هر مرحله‌ای از خرید و فروش مانع فعالیت تجار شود، به بیانی باید گفت که امور گمرکی و ترخیص کار گمرکی امری اجتناب ناپذیر است که حتماً باید تجار و صنعتگران جهت فعالیت‌ های تجاری خودشان این مراحل را پشت سر بگذارند.
در سایت طاها خلیج فارس با قوانین و امور گمرکی رایج کشور، مراحل ترخیص کالاهای مختلف از گمرک و غیره بیش تر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید | کسر تخلیه در گمرک
اجاره کارت بازرگانی چیست
نحوه دریافت مجوز صادرات

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا