حمل یک سره در گمرک چیست و چگونه انجام می شود؟

حمل یک سره در گمرک چیست و چگونه انجام می شود؟

حمل یک سره در گمرک چیست و چگونه انجام می شود؟

12 بهمن1401
حمل یک سره در گمرک چیست و چگونه انجام می شود؟

وقتی صحبت از حمل یکسره می شود یعنی ورود و خروج کالا از گمرک بدون تخلیه و تحویل! در واقع به زبانی ساده تر، حمل یکسره کالا یعنی نیاز به تخلیه بار در انبار نبوده و تشریفات گمرکی روی وسیله حمل صورت می گیرد.

حمل یکسره شامل چه مواردی است؟


در روش حمل یکسره مثلاً عملیات
قبض انبار که شامل یک سری هزینه های خدمات حمل است بر روی وسیله حمل محاسبه می شود. در این راستا هزینه انبارداری و تخلیه و بارگیری کسر می شود. یعنی به نوعی روی کاهش هزینه ها تاثیرگذار است. بررسی ها نشان می دهد که هزینه خدمات حمل یکسره به نسبت روند تخلیه و بارگیری کمتر است. این موضوع سبب می شود که در شرایط گمرکی از این روش استفاده شود. معمولاً این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که عملیات تخلیه و بارگیری برای کالا آسیب ایجاد کند. یعنی خاصیت کالا به صورتی باشد که شرایط تخلیه و بارگیری مجدد برای آن وجود نداشته باشد. همینطور کالاهایی که در معرض فساد هستند و یا تاریخ مصرف فوری دارند نیز در این بخش قرار می گیرند. گاهی نیز در گمرک شرایط برای تخلیه بار وجود ندارد. یعنی امکانات کم است به این ترتیب نمی توان برای بارگیری مجدد به شرایط خوشبین بود.

تفاوت و تشابه حمل یکسره و ترانزیت داخلی


بارها در مورد تفاوت حمل یکسره و ترانزیت داخلی سوال شده است. جا دارد در مورد هر یک از اصطلاحات یک توضیح کوتاه داده شود و سپس نقطه اشتراک این دو عبارت در عملیات ترخیص کالا بررسی شود. در
ترانزیت داخلی شرایط به این صورت است که کالای گمرک نشده از یک گمرک داخلی وارد گمرک دیگر می شود. در واقع محموله در گمرکی که بارنامه در آن صورت گرفته است یعنی گمرک مقصد تخلیه می شود. در این راستا قبض انبار صادر می شود. در صورتی که صاحب کالا بخواهد کالا به گمرک دیگر ترانزیت شود به واسطه ارائه قبض انبار می تواند این کار را به راحتی انجام دهد. حال در بنادر و اداره کشتیرانی در صورت موافقت روند حمل یکسره نیز صورت می گیرد. یعنی دیگر نیازی به قبض انبار نخواهد بود.

حمل یکسره با عنوان ترانزیت به داخل نیز شناخته می شود. در این روش از یک وسیله نقلیه برای حمل کالا از یک گمرک به گمرک دیگر صورت می گیرد. به خواست حمل کننده نیز گواهی یا پروانه ترانزیت داخلی صادر می شود.

در روش حمل یکسره کالا به همان شکلی که از مبدا حمل شده است می بایست به همان شکل در گمرک مقصد تخلیه و تحویل شود. البته بارنامه با قید نام شهر نیاز است. در روش ترانزیت داخلی، در ابتدا کالا در گمرک خانه مقصد بارنامه تخلیه می شود و قبض صادر می شود. در گام بعدی صاحب کالا بر اساس دلایل موجه می تواند درخواست لازم به گمرک دیگر را داشته باشد.

منظور از اظهارنامه در حمل یکسره چیست؟


در صورتی که پروسه ترخیص کالا به شکل یکسره دنبال شود کالاهای وارداتی فرآیند انتقال کالا را به واسطه سند tir انجام می دهند. گاهی نیاز است که حمل یا ترخیص یکسره یک سری مراحل اداری را طی کند. مثلاً نیاز به فرم
اظهارنامه خواهد بود تا ترانزیت داخلی با مشکل روبرو نشود.



مهمترین مزیت ترخیص یکسره چیست؟


این روش به صورتی است که سبب می شود فرآیند صادرات و
واردات به آسانی صورت بگیرد. در این روش تشریفات گمرکی و اداری تا حد زیادی کاهش می یابد. در واقع در وقت و هزینه صرفه جویی می شود چون عملیات تخلیه بار و بارگیری مجدد وجود ندارد. ترخیص کالا می بایست توسط ترخیص کار گمرک صورت بگیرد.



زیرساخت های لازم برای حمل و نقل یکسره


برای اینکه روند واردات و
صادرات بدون هیچ مشکلی صورت بگیرد نیاز است که توسعه و تجهیز سیستم ریلی کشور به بهترین نحو دنبال شود. از سوی دیگر نیاز به تسهیلات بیشتر در فرآیند ترخیص کالا خواهد بود. می بایست شرکت های خصوصی در زمینه ترانزیت کالا همکاری لازم را داشته باشند.

حقوق و عوارض گمرکی کالاهای حمل یکسره به چه صورت است؟


برای کالاهای ترانزیتی معمولاً حقوق و عوارض گمرکی و همینطور
تعرفه گمرکی دریافت نمی شود. اما نیاز است که سازمان گمرک اطمینان پیدا کند که کالا از کشور خارج می شود. یعنی در داخل کشور به فروش گذاشته نمی شود. گاه از صاحب کالا خواسته می شود که سندی تا زمان خروج قطعی کالا نزد گمرک قرار بگیرد. نحوه استفاده از بیمه نامه در حمل یکسره به این شکل است که بیمه نامه طبق مبلغ مشخصی صادر می شود. یعنی بر اساس ارزش کالا نیز از سازمان حمل و نقل و نماینده قانونی صاحب کالا دریافت می کند. این برگه برن ترانزیت نامیده می شود. در این روش پروانه ترانزیت داخلی صادر می شود. تاجران و بازرگانانی که در این حوزه فعالیت دارند می توانند به واسطه سیستم حمل یکسره اقلام مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن وارد کشور کنند. ثبت سفارش کالا می بایست بر اساس یک سری اصول صورت بگیرد تا با هزینه کمتری همراه شود.


آیا برای ترخیص یکسره نیاز به مشاوره است؟


در روند حمل یکسره و همینطور
ترخیص کالا از گمرک بوشهر نیاز است که یک سری شرایط به دقت رعایت شود. مثلاً نیاز است که بدانید کالای شما در لیست کالاهای مجاز برای حمل یکسره قرار گرفته است یا خیر. این موضوع بسیار مهم است که بررسی کنید روند ترخیص کالا در چه لاینی کم هزینه تر است. بنابراین برای این کار نیاز به کارشناسان ویژه است. دقت کنید که شما می توانید همه جوانب را در نظر بگیرید و سعی کنید این روند را به افرادی بسپارید که دارای تخصص کافی هستند. هنوز هم بسیاری از افراد تفاوت ترانزیت کالا و حمل یکسره را نمی دانند و این موضوع روی هزینه ها و زمان بسیار تاثیرگذار است.

جمع بندی


در سال های اخیر روند ترخیص یکسره برای بسیاری از کالاها با مجوز رسمی همراه بوده است و این موضوع سبب می شود که موقعیت ترخیص متفاوت باشد و به نوعی بازرگانان بتوانند مسیر بهتری را پشت سر بگذارند.


مقالات مرتبط
تشریفات گمرکی
ترخیص کالای دریایی
حمل و نقل دریایی
هزینه حمل کالا از چین به ایران

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا