شرایط و قوانین صادرات دارو

شرایط و قوانین صادرات دارو

شرایط و قوانین صادرات دارو

29 خرداد1403
شرایط و قوانین صادرات دارو



آیا با شرایط و قوانین صادرات دارو آشنا هستید؟ چه موانع و مشکلاتی بر سر راه صادرات دارو وجود دارد؟ درصد مهمی از صادرات کشورمان را بازار دارو تشکیل می‌دهد که حتی نسبت به سال‌های اخیر رشد چشم گیر و قابل توجهی داشته باشد داشته است و این روند هم چنان رو به افزایش است، یعنی توجه ویژه به صادرات دارو می‌شود.

اما این مورد جزو موارد بسیار حساس می‌باشد و همواره نکات مهم و چالش‌هایی بر سر راه این نوع صادرات وجود دارد، به همین دلیل است که برای صادرات هر گونه اقلام دارویی باید آشنایی با قوانین و مقررات آن، شرایط ثبت سفارش کالا، مراحل ترخیص کالا از گمرک و غیره داشته باشید. در این مقاله شرایط و قوانین صادرات دارو را بررسی می‌ کنیم.


شرایط و قوانین صادرات دارو

آشنایی با شرایط و قوانین صادرات دارو

صادرات دارو مانند هر نوع کالا و محصول دیگری قطعاً در چهارچوب قوانین رایج صادرات و واردات کشورمان می‌باشد که حتماً باید این قوانین مورد توجه قرار بگیرد، یعنی شما از همان مراحل نخست کار یعنی ثبت سفارش کالا تا ترخیص کالا و انجام دادن امور گمرکی و در نهایت تحویل دارو در بازار مقصد باید در چهارچوب همین قوانین و مقررات اقدام کنید؛
که البته این قوانین احتمال دارد هر ساله دچار تغییراتی شود، از طرفی نیز داروهای مختلف یکی از اقلام مهم در حوزه صادرات محسوب می‌شوند و درصد قابل توجهی از کالاهای صادراتی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.
هر ساله نیز از طرف شرکت‌های تولیدی و صادر کننده شرایط جدیدی برای صادرات آن اعلام می‌شود که این شرایط جهت پیشگیری از کمبود هر نوع دارو در بازار داخلی می‌ باشد. این شرایط عبارتند از:
کلیه شرکت‌های صادراتی حتماً باید ظرفیت تولید کردن داروها، برنامه‌های تولید خودشان را به صورت ماهیانه و تا پایان سال به طور کتبی و رسمی به سازمان غذا و دارو تحویل دهند.
اگر شرکت‌ها مطابق با قوانین به برنامه‌های تولیدی خودشان عمل کنند، در این حالت عدم کمبود دارو و هم چنین ظرفیت مازاد آن می‌تواند با دریافت کردن مجوزهای لازم در این حوزه حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از آن را صادر کند.
شرکت‌ هاب تولید کننده در صورت عدم تعهد به قوانین و ظرفیت‌های تولیدی که خودشان اعلام کرده‌اند و تا زمان تامین کردن تعهدات، مجوز هیچ گونه صادرات دارو را نخواهند داشت.
اگر دارو با دوزهای متفاوت و اختصاصی تولید شده باشد، به طوری که با دوز مصرفی در داخل مطابقت نداشته باشد، در این حالت صادر کننده می‌تواند مجوز صادرات را تنها با تاییدیه از وزارت بهداشت به دیگر کشورها صادر کند.



شرایط و قوانین صادرات دارو


موانع صادرات دارو


موانع صادرات دارو با توجه به این موضوع که دارو و اقلام مختلف آن از جمله مهم‌ ترین کالاهای تولیدی در کشور هستند، بنابراین صادرات آن نیز همواره با محدودیت‌های مواجه می‌باشد، چون در وهله نخست باید بازارهای داخلی تامین شود. برخی از این محدودیت‌ ها و سختی‌ ها عبارتند از:

دشواری در دریافت مجوز

صادرات هر نوع کالایی یک پروسه طولانی است که اگر در دریافت مجوزها مشکل ایجاد شود، قطعاً سختی آن بیش تر خواهد بود .صادرات اقلام مختلف داروها از جمله مواردی است که همواره مجوز آن به سختی دریافت می‌شود، به همین دلیل است که در برخی مواقع بسیاری از صادرکنندگان انگیزه‌ای برای صادرات آن ندارند.
یکی از مشکلات رایج در این زمینه نیز تامین کردن مواد اولیه داروها می‌باشد، یعنی اگر به سهولت این مواد اولیه تامین شوند، در این حالت است که تولید دارو نیز افزایش یافته و کشور می‌ تواند مازاد تولید را به دیگر کشورها صادر کند.

مشکلات تخصیص ارز

اختصاص یافتن ارز جهت تامین مواد اولیه و تولید کردن دارو همواره با مشکلاتی روبرو می‌باشد که اگر این مشکلات برطرف شوند، شرکت‌ های داروسازی با توان بیش تری دارو را تولید می‌کنند، به این ترتیب همواره بخش مازاد در زمینه تولید دارو وجود خواهد داشت.

مشکل شرکت‌ های تولید کننده

برخی از شرکت‌ های تولیدی که انواع داروها را تولید می‌کنند آنها را به مراکز دولتی داخلی می‌فروشند و به دلیل آنکه بدهی‌های که از طرف این مراکز به وجود می‌آید، همواره دست تولید کننده جهت تولید بیشتر و صادرات دارو بسته است، یعنی این تولید کننده‌ ها تنها می‌توانند نیاز بازارهای داخلی را در این خصوص تامین کنند.



موانع صادرات دارو



انتخاب کشور مقصد

موضوع دیگر در خصوص صادرات اقلام مختلف دارویی انتخاب کردن کشور مقصد است. قطعاً در این حوزه باید کشوری برای صادرات انتخاب شود که نیاز دارویی بالایی دارد و طالب خرید دارو از کشور ما باشد که در این باره نیز حتماً باید اطلاعات کافی و دقیقی از این کشورها داشته باشید که در این خصوص بسیاری از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و روسیه گزینه‌ های خوبی برای صادرات محسوب می‌ شوند.

صادرات گیاهان دارویی

کشور ما در کنار تولید انواع داروهای شیمیایی و صنعتی در تولید داروهای گیاهی نیز فعال است، به طوری که در حال حاضر ۹۵ قلم داروی مختلف در این زمینه تولید می‌شود که صادرات بسیاری از این محصولات فرآوری شده از جمله اسانس و پودر گیاهان دارویی هیچ گونه نیازی به دریافت مجوز از سازمان جنگل‌ها ندارد،

بنابراین می‌توان گفت از جمله ساده‌ترین و آسان‌ترین گزینه‌ها جهت صادرات محسوب می‌شود که گیاهانی مانند ریشه ختمی، ریشه کاسنی، پیاز موسیر، پیاز گل نرگس، ریشه چوبک، پوست درخت مهلب، صادرات میوه مهلب، میوه بلوط، میوه بنه، میوه زرشک جنگلی وحشی، میوه ناخنک، میوه نسترن وحشی و غیره جزو آنها هستند. البته صادرات پیاز زعفران ممنوع می‌باشد.

موانع صادرات دارو

نتیجه‌ گیری

در این مقاله شرایط و قوانین صادرات دارو در ایران را بررسی کردیم. دارو یکی از کالاهای ویژه و خاص برای صادرات محسوب می‌شود که همواره با موانع و مشکلاتی مواجه بوده است، چون در وهله نخست باید نیاز بازار داخلی برای انواع مختلف داروها برطرف شده و سپس مازاد آن به دیگر کشورها صادر شود.

از طرفی نیز اخذ مجوز صادرات دارو یکی از مشکل‌ترین مراحل این کار محسوب می‌شود، علاوه بر آنکه شما باید بتوانید کلیه قوانین و مقررات گمرکی را جهت ترخیص کالا از گمرک، ثبت سفارش کالا و غیره را انجام دهید. در سایت طاها خلیج فارس بیشتر با قوانین و شرایط صادرات دارو از ایران، موانع و مشکلات رایج بر سر راه صادرات انواع داروها و غیره آشنا شوید.


مطالعه بیشتر :
واردات و ترخیص ام دی اف (MDF) از گمرک
پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه
ترخیص الکتروموتور از گمرک بوشهر

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا