نحوه دریافت مجوز صادرات - مراحل و مدارک لازم صادرات کالا

نحوه دریافت مجوز صادرات - مراحل و مدارک لازم صادرات کالا

نحوه دریافت مجوز صادرات - مراحل و مدارک لازم صادرات کالا

16 دی1402
نحوه دریافت مجوز صادرات - مراحل و مدارک لازم صادرات کالا

یکی از راه های رشد اقتصادی کشور صادرات است و آمادگی شرکت ها برای صادرات نشان دهنده بهره‌ وری و عملکرد بالای آنها است. تمام مراحل صادرات از زمان تولید محصول با کیفیت تا نحوه دریافت مجوز صادرات نیازمند دانش کافی است. برای ورود شرکت ها به بخش صادرات باید نیروی ماهر توانمند محصولاتی مرغوب، ویژه صادرات تولید کند. علاوه بر تولید محصولات با کیفیت این شرکت ها باید با مراحل دریافت مجوز صادرات نیز آشنا باشند.



صادرات به معنای انتقال کالا از داخل به خارج از کشور است و درکنار واردات، تجارت بین المللی را تشکیل می‌دهد. برای تولید کنندگان که قصد صادرات محصول را دارند، بررسی بازار کشور مقصد بسیار مهم می باشد. در واقع قبل از بررسی نحوه دریافت مجوز صادرات باید هزینه های انتقال کالا و سودآوری ناشی از آن مطالعه شود تا اقتصادی بودن این کار تایید گردد. صادرات انواع مختلفی دارد و آشنایی با هر کدام از آنها برای صاحبان کسب و کار لازم است. مراحل انجام صادرات و مشخصات کالاهای صادراتی طبق قانون گمرک تعیین می‌گردد. به صورت کلی مجوز برخی از محصولات برای فروش و به صورت قطعی صادر می شوند، ولی خروج برخی کالاها از کشور به صورت موقت است که هر کدام دارای قوانین خاص خود هستند.

نحوه دریافت مجوز صادرات برای انواع محصولات بر طبق قوانین موجود متفاوت است. با توجه به نوع محصول، صادرات محصول به سه نوع مشروط، قطعی و ممنوع تقسیم می شود. در انواع قطعی مجوز صادرات برای کالا بدون هیچ مانعی صادر می گردد. اگر نام محصول در قانون تجارت در ردیف موارد ممنوعه باشد، اصلا اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت. اگر محصولی نیاز به دریافت مجوز و بررسی داشته باشد، حتما قبل از صادرات این مراحل انجام خواهد شد.




آشنایی با نحوه دریافت مجوز صادرات


نحوه دریافت مجوز صادرات برای انواع کالاها نیازمند اطلاعات کافی است. برخی از شرکت ها به صورت مستقیم اقدام به صادرات می کنند و از نظر مالی و نیروی انسانی توانایی انجام این امور را دارند. در صورتی که شرکت یا افرادی در این زمینه توانمند نباشد باید از شرکت های متخصص در زمینه صادرات مشاوره بگیرد. شرکت های مشاوره ای که با نحوه دریافت مجوز صادرات آشنا هستند و تجربه فراوانی در این حوزه دارند، در فرصت کوتاهی مسیر صادرات را هموار می کنند.

مهمترین و اولین مرحله برای دریافت مجوز صادرات فعالیت در یک شرکت قانونی است که تمام مدارک لازم برای ثبت شرکت را دارد. از طریق حساب بانکی شرکت، مبادلات انجام می شود و به همین دلیل وجود شرکت قانونی الزامی است. اگر امور صادرات شرکت را به افراد متخصص بسپارید در فرصت کوتاهی به بررسی بازار کشور مقصد می پردازند. محصول صادراتی با توجه به قوانین گمرک و قیمت آن در بازار کشور مقصد ارزیابی می شود. بررسی مالی و سرمایه گذاری که برای صادرات در نظر گرفته، باید زیر نظر مشاورین باشد تا کمترین خسارت وارد شود. در واقع قبل از دریافت مجوز برای صادرات، بازاریابی محصول انجام شده تا به بازار فروش مناسب و در نهایت سود بیشتری دست یابند.

در نحوه دریافت مجوز صادرات به بخش اصلی و زمان بر امور گمرک می رسیم. برای انجام مراحل این بخش نیاز به تجربه زیادی است. از صادر شدن فاکتور برای کالاها و ارزش گذاری محصولات، نحوه جابجایی، بازرسی محصولات و بیمه و... وابسته به امور گمرک است.
بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس بهترین شرکت بازرگانی برای انجام امور واردات و صادرات می باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق و مراحل دریافت مجوز صادرات با مشاورین این شرکت در تماس باشید. این شرکت دارای مشاورین با اطلاعات کامل و به روز بوده و انواع خدمات شامل صادرات، واردات، ترخیص کالا و دریافت انواع مجوز و... را در کوتاهترین زمان انجام می دهد.

آشنایی با نحوه دریافت مجوز صادرات


در چه مدت زمان و چگونه مجوز صادرات بگیریم


برای اکثر صاحبان صنایع که قصد صادرات را دارند، مدت زمان این پروسه بسیار مهم می باشد. عوامل مختلفی در مراحل دریافت مجوز صادرات تاثیرگذار است. در ابتدا باید به نوع محصول مورد نظر برای صادرات اشاره نمود. در قوانین گمرک برای انواع محصولات و مجوزهای مورد نیاز کامل توضیح داده شده است. برخی از کالاها نیاز به مجوز و تاییدیه های کمتری دارند و این شرایط بر روی مدت زمان دریافت مجوز تاثیرگذار خواهد بود. قانون صادرات برای کشورهای مختلف و محصولات متنوع است. به عنوان مثال در بخشی از کشورهای مقصد مجوزها و تاییدیه های بیشتری لازم است و نسبت به کالا یا موادی سخت گیرانه عمل می‌کنند.

با توجه به نوع کالای صادراتی نحوه دریافت مجوز صادرات متفاوت خواهد بود و اگر مسئول مربوط به تجارت بین الملل در شرکت با مراحل دریافت مجوزها آشنایی نداشته باشد، مدت زمان بسیار طولانی برای صادرات صرف خواهد شد. شرکت بازرگانی که سال ها تجربه و انجام پروژهای صادراتی را در رزومه خود دارد در فرصت کوتاهی این مراحل را انجام می دهد. زمان صرف شده و هزینه های مورد نیاز برای صادرات بسیار متفاوت است و نمی توان زمان بسیار دقیقی را مشخص نمود. برای دریافت مشاوره و کاهش هزینه های صادرات با مشاورین شرکت بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس تماس گرفته و از خدمات مناسب آن استفاده نمایید.




لیست کاملی از مراحل دریافت مجوز صادرات


نحوه دریافت مجوز صادرات و فراگیری مراحل آن برای افرادی که سال های ابتدایی صادرات را تجربه می‌کنند، بسیار مهم می باشد. شرکت ها و کسب و کارهایی که در فکر صادرات کالا، کسب سود و درآمد هستند، باید یک محصول با ارزشی را تولید نمایند. محصول تولید شده باید مورد نیاز کشور مقصد باشد. علاوه بر این برای دریافت مجوز صادرات باید تجارت خود را به خوبی بررسی نموده و از توان تولید کالا برای صادرات مطمئن شوند. قبل از دریافت هر گونه مجوزی باید بازاریابی برای فروش این کالا انجام شود. زمانی که طرح کلی برای اجرای فرایند صادرات به خوبی اجرا می گردد سرعت انجام این مراحل بیشتر خواهد شد.

اگر چه مهمترین بخش از نحوه دریافت مجوز صادرات شامل آماده نمودن مدارک می باشد، ولی شناخت بازار در کشور مورد نظر نیز در اولویت است. لیست کاملی از کالاها وکشور های مقصد آنها در سایت شرکت بازرگانی موجود است. این لیست با مطالعه چندین دوره صادرات به کشورهای مختلف بدست آمده است و مداوم به روز می‌شود.

 لیست کاملی از مراحل دریافت مجوز صادرات

دریافت کارت بازرگانی


از مراحل دریافت مجوز صادرات به آماده کردن مدارک برای صادرات می رسیم. در ابتدا باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایید. بدون این کارت هیچگونه عملیاتی برای
واردات و صادرات انجام نمی شود. طبق قانون تجارت شرکت هایی توانایی حضور در تجارت بین المللی را دارند که این کارت را دریافت کرده باشند. صادرات در صورت ثبت شرکت امکان پذیر است و دریافت کارت بازرگانی نیز تنها با وجود یک شرکت ثبت شده همراه با مدارک کافی امکان پذیر خواهد بود. شرکت معتبر و فرد دریافت کننده کارت برای دریافت کارت بازرگانی باید شرایط مشخص شده طبق قانون را داشته باشد. دریافت تاییدیه ها در این مسیر نیز بسیار زمان بر می باشد و بهتر است با دریافت مشاوره و اطلاعات درست زمان انجام امور را کاهش دهید.

صدور پیش فاکتور


زمانیکه از فروش کالا درکشور مقصد اطمینان پیدا کردید،
پیش فاکتور کالای صادراتی با مشخصات دقیق ثبت خواهد شد. پیش فاکتور مورد بررسی خریدار قرار می‌گیرد، در صورت تایید و رضایت طرفین وارد مرحله ثبت قرارداد خواهند شد.

صدور پیش فاکتور

ثبت قرار داد


بعد از اینکه پیش فاکتور مورد تایید قرار گرفت باید قرارداد رسمی بین طرفین به امضا برسد. بند های قرارداد با توجه به فرمت اصلی قرارداد های نوشته شده و صادر کننده و وارد کننده آن را تایید نمایند.


انجام فعالیت های گمرکی مربوط به کالا


یکی از طولانی ترین مراحل در جریان صادرات مربوط به امور گمرک است. صادرکننده باید ارزش گمرکی برای کالای مورد نظر را از طریق گمرک دریافت نماید. علاوه بر آن بازرسی محصولات، انجام امور مربوط به حمل و قرار داد بیمه و صدور فاکتور از مواردی است که در گمرک باید انجام شود. انجام این امور بدون دریافت مشاوره و تجربه کافی سخت و دشوار خواهد بود. شرکت بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس دارای نیروی فعال در حوزه امور گمرکی بوده و به دلیل آشنایی با این مراحل در زمان بسیار کوتاهی مجوز ها را دریافت می کند.


جابجایی پول


در نحوه دریافت مجوز صادرات به مرحله جابجایی پول می رسیم که بسیار مهم می باشد. انتقال پول باید دقیق و از مسیر های معتبر بانکی و یا صرافی های دارای مجوز باشد.

تنها زمانی در مباحث تجارت بین المللی و به ویژه صادرات موفق عمل می‌کنید که دانش به روز در این حوزه داشته باشید. مطالعه قوانین از الزامات این کار است. مهمتر از همه این موارد فعالیت عملی در زمینه صادرات و واردات می باشد. شرکت بازرگانی که تجربه لازم در کنار تعهد مالی را داشته باشد و در زمینه مباحث گمرک دارای مشاوران متبحری باشد، مراحل دریافت مجوز صادرات را بسیار کوتاه می کند. بنابراین به صورت مختصر در پاسخ به سوال چگونه مجوز صادرات بگیریم باید گفت ابتدا محصول با ارزش صادرات تولید کرده و بعد از بازاریابی به دنبال مجوز ها برای انتقال کالا باشید.

جابجایی پول


ترخیص کالا برای صادرات شامل چه مواردی است ؟


در تجارت بین الملل کالا در انبار گمرک باقی می ماند تا مجوز های لازم دریافت شود. ترخیص کالا از انبار گمرک در صادرات و واردات با هم متفاوت می باشند. اگر وارد حوزه صادرات شدید باید اطلاعات کافی در مورد ترخیص کالا داشته باشید. اگر امور تجاری خود را به شرکت بازرگانی بسپارید، ترخیص کار گمرک با برنامه مراحل مربوط به ترخیص کالا از گمرک بوشهر را انجام می دهد.

در جریان نحوه دریافت مجوز صادرات به بخش ترخیص کالا می رسیم. قبل از ترخیص باید مراحل ورود کالا به گمرک فراهم شده و انبار کردن کالا صورت گرفته باشد. محصول مورد نظر وزن شده و با دریافت برگه مخصوص در انبار وارد می شود. مرحله بعدی بررسی کالا توسط واحد ترانزیت است. اظهارنامه گمرکی توسط شرکت صادر کننده تکمیل می‌شود. واحد ترانزیت علاوه بر برگه باسکول، اظهارنامه و برگه های مربوط به حمل و نقل را نیز بررسی می کند.

بعد از بیان مراحل دریافت مجوز صادرات در بخش انبار گمرک، شرایط برای خروج کالا از گمرک فراهم می شود. شرکت بازرگانی با دارا بودن فرد متخصص در این کار و آشنایی با افراد مرتبط با این امور شرایط ترخیص کالا را بسیار ساده نموده اند. این مرحله نیز نیازمند پرداخت هزینه است که با پرداخت فاکتور های مرتبط شرایط خروج کالا فراهم خواهد شد. توجه داشته باشید که
اظهارنامه گمرکی در سیستم مرتبط ثبت می‌گردد و برای خروج کالا الزامی است. کپی کارت بازرگانی، مجوز رسمی برای صادرات، برگه تامین ارز و مجوز ثبت سفارش از جمله مهمترین مدارک برای ترخیص کالا می باشد.

مهمترین مدارک لازم برای صادرات چیست؟


در جریان نحوه دریافت مجوز صادرات متوجه شدیم که برخی از مدارک برای صادرات الزامی و غیر قابل تغییر است. البته با توجه به نوع محصول و کشور مقصد ممکن است نیاز به تاییدیه های بیشتری برای خروج کالا باشد.
  • از مدارک مهم و اولیه می توان به فاکتور فروش اشاره نمود. در این فاکتور نوع محصول، واحد اندازه گیری، قیمت و کشور مقصد را مشخص می کنند.
  • گواهی مبدا که توسط اداره گمرک صادر می شود باید بر روی مدارک موجود باشد.
  • بارنامه بوسیله حمل کننده کالا به کشور مقصد صادر می شود و وجود آن الزامی است.
  • برگه اصالت کالا که نشان دهنده تاییدیه کیفیت بالای کالا می باشد و اطلاعات کاملی از محصول را در بر دارد.
  • مجوز های لازم که با توجه به نوع کالا باید از سازمان ها دریافت نمایید.
  • در صورت وجود محصولاتی که به مجوز بهداشتی نیاز داشته باشد، تمام تاییدیه های لازم از آزمایشگاه های استاندارد دریافت می شود.
  • کارت بازرگانی که از اصلی ترین مدارک لازم به شمار می رود.
  • گواهی استاندارد برای محصولات مورد نیاز به این گواهی الزامی است.

نحوه دریافت مجوز صادرات نیاز به صبر و تسلط به این امور را دارد و اگر تا کنون تجربه ای در این حوزه نداشته باشید، بهتر است با شرکت بازرگانی که در این زمینه فعالیت می کند همکاری نمایید.



مقالات مرتبط:

صادرات زعفران
صادرات به قطر
صادرات به امارات
ترخیص کالای دریایی
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی
پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه
حمل و نقل دریایی
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک
شرایط و نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات
مدت زمان حمل بار از چین به ایران
پرسودترین کالاهای وارداتی از دبی
واحد CBM چیست؟
کسر تخلیه در گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا