کسر تخلیه در گمرک چیست و چگونه بوجود می آید؟

کسر تخلیه در گمرک چیست و چگونه بوجود می آید؟

کسر تخلیه در گمرک چیست و چگونه بوجود می آید؟

9 بهمن1402
کسر تخلیه در گمرک چیست و چگونه بوجود می آید؟


کسر تخلیه در گمرک در ترخیص کالا، یکی از روش هایی است که کالاها بر اساس وزن، ارزش گذاری می شوند. هنگامی که کالایی در مرحله ی خروج گمرک قرار می گیرد و دارای تفاوت وزنی بین وزن کشی ورودی و خروجی می باشد، کسر از تخلیه محسوب می شود (اگر کاهش وزن چشمگیر و قابل توجه باشد) بطور کلی کسر از تخلیه، جزو یکی از تخفیفات گمرکی می باشد که طبق ماده 110 این قانون، چنانچه این تلرانس بیش از 3 درصد باشد، ملزم به جریمه انتظامی می شود. این جریمه دو حالت مختلف دارد:
  • در حالت اول اگر وزن بار در زمان بارگیری و ورود 20 تن باشد اما در زمان خروج از گمرک 18 تن اعلام شود، به ازای 2 تن اختلاف باید به بانک مرکزی ارز پرداخت شود.
  • در حالت دوم اگر وزن بار در زمان بارگیری و ورود 20 تن باشد اما در زمان خروج از گمرک 22 تن اعلام شود، به ازای 2 تن اضافه بار، به گمرک باید جریمه پرداخت شود.(این جریمه کمتر از کسر تخلیه خواهد بود)

ترخیص کالا از گمرک بوشهر طبق مقررات و ضوابط تعیین شده انجام می شود.


مشکل کسر تخلیه چگونه بوجود می آید؟


کسر تخلیه می ‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. برخی از این دلایل را می ‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
  • علل فنی
  • علل انسانی
  • علل قانونی
علل فنی به مواردی اشاره دارد که به دلیل نقص یا خرابی در تجهیزات یا فرآیند های حمل و گمرکی ایجاد می ‌شوند. برخی از این علل عبارتند از:
  • خرابی باسکول
  • خرابی بسته ‌بندی
  • خرابی تجهیزات حمل ‌و نقل
علل انسانی در کسر تخلیه در گمرک شامل عواملی است که به دلیل سهل انگاری، بی دقتی، تقلب یا سوء استفاده از طرف افراد مرتبط با حمل و گمرکی ایجاد می ‌شوند. برخی از این علل عبارتند از:
  • خطای انسانی در ثبت اطلاعات
  • تقلب یا سوء استفاده از طرف افراد دخیل در حمل و گمرکی
علل قانونی به مشکلاتی که به دلیل تغییرات یا اختلافات در قوانین و مقررات گمرکی ایجاد می‌ شوند، اطلاق می ‌شوند. برخی از این علل عبارتند از:
  • تغییرات در تعرفه‌های گمرکی
  • اختلافات در قوانین و مقررات گمرکی بین کشورهای مبدا و مقصد
حال این سوال مطرح می شود که راهکارهای رفع کسر تخلیه در گمرک چیست؟ کسر تخلیه در گمرک یک مشکل جدی است که می ‌تواند برای شما به ‌عنوان صاحب کالا، گمرک و بانک مشکلاتی مانند کاهش سود و درآمد و همچنین کاهش اعتبار ایجاد کند. برای رفع این مشکل، شما می ‌توانید از راهکارهای پیشگیرانه و جبرانی استفاده کنید. در حالت کلی بهتر است با راه‌ حل‌ های رفع کسر تخلیه آشنا باشید. برخی از این راهکارها را می ‌توان به صورت زیر بیان کرد:
  • راهکارهای پیشگیرانه اعم از: انتخاب تامین‌کننده معتبر- انتخاب ترخیص کار با تجربه و معتبر- انجام بیمه کالا- تهیه کامل مدارک گمرکی
  • راهکارهای جبرانی اعم از: ثبت شکایت از تامین‌کننده یا شرکت بازرگانی- ثبت شکایت از گمرک یا بانک- استفاده از ضمانت‌ ها یا بیمه ‌ها.



چگونه می توان میزان کسر تخلیه را مشاهده کرد؟


به منظور مشاهده ی میزان کسر تخلیه لازم است مراحل زیر را انجام دهید:
وارد سامانه جامع تجارت شوید (با نقش بازرگانی) در منوی سمت راست بخش (عملیات گمرکی) را انتخاب کرده و سپس وارد بخش (واردات) شوید. در این بخش لیست (مدیریت اظهارنامه های واردات) را مشاهده خواهید کرد. در مقابل هر کدام از اظهارنامه های خود، 2 گزینه می بینید:
  • جزییات
  • پروانه عبوری
جهت مشاهده ی میزان کسر تخلیه به بخش جزییات وارد شوید و در پایین صفحه میزان وزن ناخالص ثبت شده برای کد ساتا را مشاهده کنید. سپس وارد بخش پروانه عبوری شده و وزن ناخالص باسکول گمرک را مشاهده نمایید. اگر وزن در بخش پروانه عبوری کمتر از وزن در بخش جزییات باشد به معنی کسر تخلیه است. چگونه رفع تعهد کنیم؟ پس از اینکه سامانه برای بانک عامل مشخص کند که اظهارنامه کسر تخلیه دارد، بانک نامه ای با این محتویات برای بازرگان ارسال می کند. نامه ای شامل شماره ثبت سفارش کالا، اظهار، میزان کسر تخلیه و معادل ارزی

دیدگاه بانک ها و گمرک نسبت به کسر تخلیه


دیدگاه بانک ها و گمرک نسبت به کسر تخلیه به چه صورت است؟ در زمانی که ورود کالا و محموله توسط سیستم بانکی به ثبت می رسد، نیاز به تعیین روش پرداختی آن نیز خواهد بود. تا پیش از تحریم ها این کار طریق LC اعتبارات اسنادی انجام می شد. اعتبارات اسنادی در واقع تعهدی از سوی بانک به خریدار و فروشنده است. به واسطه این مدرک، چنانچه خریدار از عهده مبلغ خرید برنیاید، بانک بایستی اقدام به پرداخت باقی یا تمامی مبلغ خریدار کند. البته در این زمینه بانک تا پیش از دریافت تاییدیه مبنی بر حمل کالاهای خریداری شده، اقدام به پرداخت وجه نخواهد کرد. در این روش بانک متعهدانه خود را مالک کالای مورد نظر خواهد دانست. برای همین تا زمان تسویه حساب بانک با مشتری و انتقال مالکیت با ظهرنویسی بارنامه، به صورت حواله یا برات بدون تعهد پرداختی ها انجام خواهد شد.

در ادامه ی بحث کسر تخلیه در گمرک، از زمان راه اندازی (سیستم ثبت سفارش و سامانه جامع تجارت و اتصال گمرک به آن ها) بانک نیز وظیفه دارد که ضمن تامین مالی، اقدام به بررسی قرارداد اسناد نماید. با ثبت هر اطلاعاتی در رابطه با کالا در سیستم ثبت سفارش به عنوان اظهارکننده، این اطلاعات وارد سیستم بانکی نیز خواهند شد. چرا که بانک بایستی در این مرحله به تخصیص و تامین ارز پرداخته و به اظهار کننده به منظور ترخیص کار گمرک، کد رهگیری ارائه نماید. همچنین کلیه اطلاعات و اسناد را مورد بررسی قرار دهد.


برای رفع تعهد به بانک چه مدت زمان لازم است؟


در این مقاله درباره ی کسر تخلیه در گمرک توضیحاتی داده شد. مهلت پرداخت و رفع تعهد از سمت اظهار کننده کالا نزد بانک، از زمان تامین ارز حدود سه ماه است. البته در موارد خاص این مهلت قابل تمدید است، مانند: واردکنندگان خوش سابقه یا در زمانی که مشکلاتی مثل طولانی شدن زمان حمل کالا به بانک اعلام شده است. یا در مواقعی که به طور کلی طی بخشنامه بانک مرکزی مهلت ‌ها محدود شده است که سریعا چرخه ارز راه بیافتد، محموله در شرایط تحریم باید سریع ‌تر وارد شود. به طور کلی صادرات و
واردات کالا باید طبق اصولی انجام شود که مورد تایید بانک مرکزی باشد.


دستورالعمل جدید اجرایی پاسخگویی به استعلام کسر تخلیه بانکی


این دستورالعمل با هدف تمرکززدایی، حذف مکاتبات غیرضرور اداری، تسهیل و تسریع در خصوص پاسخ به استعلام‌های کسر تخلیه موضوع بند (2) از قسمت (ج) بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی در نشستی مشترک بین گمرک و بانک مرکزی تدوین شده است که روز سوم بهمن 1402توسط گمرک برای اجرا ابلاغ شده است.پیش از این بانک مرکزی و گمرک تا میزان 3درصد تفاوت بین کالای خروجی و اظهارنامه را می‌پذیرفتند و بیش از آن مشمول جریمه و پرداخت ارزی به بانک مرکزی بود. این ارقام اکنون در دستورالعمل جدید بین 1.5 تا 10 درصد متفاوت است.


نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا