انواع کشتی کانتینری چیست؟

انواع کشتی کانتینری چیست؟

انواع کشتی کانتینری چیست؟

23 اردیبهشت1403
انواع کشتی کانتینری چیست؟



صنعت حمل و نقل دریایی از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های حمل و نقل جهانی است و انواع مختلفی از کشتی‌ها برای حمل و انتقال کالاها به کار می‌روند. از جمله این انواع، کشتی‌های کانتینری یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین انواع کشتی‌های حمل و نقل دریایی هستند. این کشتی‌ها برای حمل و نقل کانتینرهای حاوی کالاهای مختلف استفاده می‌شوند.

با پیشرفت فناوری و توسعه صنعت حمل و نقل، کشتی‌های کانتینری به عنوان یکی از روش‌های موثر و اقتصادی برای حمل و نقل بین‌المللی کالاها مورد توجه قرار گرفته‌اند. این کشتی‌ها با قابلیت حمل بارهای مختلف در کانتینرهای استاندارد، سرعت، امنیت و کارایی بالا، تبدیل به گزینه اصلی برای حمل و نقل جهانی کالاها شده‌اند.



انواع کشتی کانتینری چیست؟ چه کالاها و محصولاتی را می‌توان از راه دریایی و با استفاده از کشتی کانتینری حمل و نقل کرد؟ کشتی کانتینری جهت حمل و نقل‌های دریایی محصولات و کالاهای مختلف استفاده می‌شود و به لطف وجود این کشتی‌ها است که حمل و نقل دریایی وارد مسیر تازه‌ای شده و سرعت بیشتری نیز یافته است.

انواع کشتی کانتینری جهت حمل کردن کالاهای بزرگ مانند گندم، نفت و محصولات نفتی، فلزات و دیگر کالاهای حجیم و سنگین استفاده می‌شوند، چون یکی از بهترین و موثرترین راه‌ ها جهت حمل و نقل هر گونه کالایی محسوب می‌شوند.
این کشتی‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان آنها را بر اساس ابعاد، سال ساخت و غیره طبقه بندی کرد. در این مقاله انواع کشتی کانتینری را بررسی می‌ کنیم.




آشنایی با انواع کشتی کانتینری



آشنایی با انواع کشتی کانتینری

قطعاً پس از ثبت سفارش کالا مرحله دیگری مانند پیگیری و ترخیص کالا از گمرک وجود دارد و پس از آن باید به دنبال راه حلی مناسب باشیم تا بتوانیم کالاها و محصولات مورد نظر را از کشور مبدا تا کشور مقصد حمل کنیم.

در چنین شرایطی راه‌های حمل و نقل متفاوتی پیشنهاد می‌شود که یکی از آنها نیز استفاده از انواع کشتی کانتینری برای ترخیص کالا می‌باشد. چون کشتی‌های کانتینری مزیت‌های زیادی دارند و در واقع حمل بار از طریق آنها آسان است.

این وسیله‌های غول پیکر می‌توانند تعامل و ارتباط خوبی بین کشورهای مبدا و مقصد حمل کالا ایجاد کنند و بر اساس معیارهایی مانند ابعاد و اندازه، سال ساخت، نسل و غیره در چندین دسته متفاوت قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال این کشتی‌ها به لحاظ ابعاد و اندازه در دسته‌ های زیر قرار دارند:

کشتی‌های فیدر

کشتی‌های فیدر دارای ظرفیت بسیار کمتر از هزار تن می‌باشند، به همین دلیل جهت حمل و نقل در کشورهای مختلف و بندرها استفاده می‌شوند و از جمله وسیله‌های حمل بار دریایی رایج و پراستفاده محسوب می‌شوند.

کشتی‌ های فیدر مکس

این دسته از کشتی‌های کانتینری بزرگتر از نوع کشتی‌های فیدر هستند که ظرفیتی تا ۳۰۰۰ تن را دارند، یعنی جهت حمل کردن بارهای بیشتر جهت مسیرهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کشتی‌های فیدرمکس نیز بسیار پرکاربرد هستند و در بیشتر مواقع جهت حمل کردن بارها بین کشورهای همجوار و همسایه ستفاده می‌شوند.



کشتی های کانتینری


کشتی‌ های پانامکس

کشتی‌های پانامکس به لحاظ ابعاد بزرگتر از دو نوع قبلی می‌باشند و می‌توانند تا ۴۵۰۰ تن بار را حمل کنند و با اندازه ۳۲.۳ متر عرضی و ۳۲۶ متر طولی که اندازه باربری در داخل کانال پاناما می‌باشد، منطبق هستند.

کشتی‌ های پست پانا مکس

ابعاد این کشتی نیز نسبت به کشتی‌های پانامکس بزرگتر است، یعنی ظرفیت آن بیشتر از ۴۵۰۰ تن می‌باشد، به همین دلیل امکان حمل کردن کالاهای بزرگتر و بیشتر را فراهم نموده و از آن جهت انتقال کالا برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.

کشتی‌های سوئز مکس

کشتی‌های سوئز مکس برای آنکه از تنگه سوئز عبور می‌کنند به این نوع شناخته شده‌اند و ظرفیتی برابر با ۱۲ هزار تن دارند. از این کشتی‌ها عموماً جهت حمل کردن نفت و محصولات پتروشیمی در بین کشورهای مختلف و حتی قاره‌های مختلف استفاده می‌شود.

کشتی‌ های پست سوئز مکس

این نوع از کشتی‌ها نیز نسبت به کشتی‌های سوئز مکس بسیار بزرگتر هستند و معمولاً برای حمل کردن بار در تنگه‌هایی مانند تنگه سوئز استفاده می‌شوند.

کشتی‌ های post Malacamax

این نوع از کشتی‌ها نیز به گونه‌ای ساخته شده‌اند که اندازه آنها دقیقاً متناسب جهت عبور از تنگه مالاکا باشد.

کشتی های Ultra Large

این نوع از کشتی‌ها در واقع جزو کشتی‌های کانتینره غول پیکر هستند و از کلیه مدل‌های ذکر شده اندازه بزرگتری دارند، به همین دلیل جهت حمل کردن بارهای حجیم و بزرگی که ظرفیت آنها ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار تن است، استفاده می‌شوند. کشتی‌های کانتینری آلترا لارج شامل کشتی‌های حامل کانتینر و کشتی‌های نفتکش می‌شود.

اینکه پس از ترخیص کالا از گمرک کدام یک از این کشتی‌ها به عنوان وسیله مناسب حمل بار انتخاب شود، به نوع و مقدار کالایی بستگی دارد که شما قصد جابجایی آن را دارید و دقیقاً مطابق با کالاهای مورد نظر خودتان نسبت به حمل بار اقدام خواهید کرد. فراموش نکنید که کالاهای مختلفی قابلیت حمل با کشتی‌های کانتینری را دارند که رایج‌ترین آنها عبارتند از:
  • کالاهای مصرفی از جمله لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، لباس و پوشاک، اسباب بازی و غیره
  • مواد غذایی مختلف از جمله روغن، شکر، غلات و کالاهای دیگر
  • محصولات صنعتی مانند وسایل نقلیه، ماشین آلات، قطعات خودرو و دیگر مواد اولیه صنایع مختلف
  • مواد اولیه صنعتی از جمله فلزات، چوب، بسیاری از مواد شیمیایی و محصولات مشابه با آن


مزایای حمل بار با کانتینر

مزایای حمل بار با کانتینر

از مزیت‌هایی که حمل بار با کشتی‌های کانتینری دارد امنیت و ایمنی بالای آن نسبت به دیگر روش‌ها می‌باشد، چون کلیه محتویات پیش از حمل به طور دقیقی بسته‌ بندی شده و در هر زمان هم نیز به صورت مداوم تحت نظارت قرار می‌ گیرد.

از طرفی ابعاد کانتینرها کاملاً استاندارد می‌ باشد، به همین دلیل است که موجب بهینه سازی فرایند حمل و نقل شده است. انواع مختلف کشتی کانتینری سریع‌ تر از روش‌ های دیگر حمل بار از جمله بارهای فله‌ای را انجام می‌ دهند و در نهایت نیز استفاده از انواع کشتی کانتینری هزینه‌ ها و زمان کمتری در زمان بارگیری تخلیه کردن محصولات و ذخیره سازی آنها دارد که به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و کاملاً توجیه پذیر است.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انواع کشتی کانتینری را معرفی کردیم. از جمله مراحل مهمی که در روند صادرات و واردات بین‌المللی وجود دارد و پس از ثبت سفارش کالا و در نهایت ترخیص کالا از گمرک مطرح می‌ شود، انتخاب وسیله حمل کالا می‌ باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً باید وسیله‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نوع بار شما باشد.
راه‌دهای مختلف دریایی و هوایی برای حمل بار پیشنهاد می‌ شود که یکی از راه‌ های خوب نیز راه دریایی و استفاده از انواع کشتی‌ های کانتینری می‌ باشد. این کشتی‌ ها در ابعاد و اندازه‌ های مختلفی هستند که هر کدام جهت حمل بارهای ویژه‌ای مناسب می‌ باشند. در سایت طاها خلیج فارس با انواع کشتی کانتینری به لحاظ سال ساخت، ابعاد و اندازه، نسل ساخت و غیره بیش تر آشنا شوید.

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا