تجارت فرامرزی

تجارت فرامرزی

تجارت فرامرزی

5 خرداد1403
تجارت فرامرزی



تجارت فرامرزی چیست؟ آیا تاکنون نام این نوع از تجارت را شنیده‌اید؟ ارزیابی‌های بانک جهانی نسبت به نقش تجارت‌های فرامرزی جهت شکل‌ گیری چشم اندازهای تجاری کشورها تاکید بسیار دارد، چون این سیستم تجارتی نه تنها ‌می تواند معاملات تجاری در سطح بین‌ المللی را آسان کند، بلکه به عنوان نوعی کاتالیزور جهت کاهش دادن برخی از هزینه‌ های اقتصادی و حفظ کردن تعادل مطلوب و مناسب سرمایه به تولید می‌ باشد و برعکس این قضیه یعنی موانع بر سر راه تجارت فرامرزی به بسیاری از ناکارآمدی‌های اداری کمک خواهد کرد و محیط تجاری بسیار نامطلوب با کاهش کارایی اقتصادی و هزینه‌ های بالا ایجاد خواهد شد، پس می‌ توان گفت که تجارت فرامرزی چه اهمیت بسزایی در موفقیت‌های تجاری یک کشور دارد. در این مقاله تجارت فرامرزی را بررسی می‌ کنیم.


تجارت فرامرزی چیست؟


آشنایی با تجارت فرامرزی

گفتیم که ارزیابی‌های بانک جهانی تاکید فراوانی بر نقش حیاتی و اساسی تجارت فرامرزی جهت شکل دادن چشم اندازهای تجاری کشورها دارد، یعنی این سیستم تجاری نه تنها می‌تواند موجب گسترش بسیاری از معاملات تجاری در حوزه بین‌المللی شود، بلکه نوعی کاتالیزور جهت حفظ کردن تعادل مطلوب بین سرمایه و تولید و همچنین کاهش دادن هزینه‌ های اقتصادی عمل می‌کند.

برعکس این موضوع نیز کاملاً صدق می‌کند، یعنی موانعی که بر سر راه تجارت فرامرزی قرار دارند، به ناکارآمدی در روند اداری کمک خواهند کرد که در چنین حالتی محیط‌های تجاری نامطلوب با کاهش کارایی اقتصادی و هزینه‌ های بالاتر تقویت خواهد شد.

مطابق با ارزیابی‌های سالانه بانک تجاری ۱۰ شاخص مهم و کلیدی به ارزیابی محیط کسب و کار در کشورها می‌پردازد و در نهایت گزارشی تهیه می‌شود که معیاری جهت کارایی کلی سیستم‌های اداری می‌ باشد.

در این گزارش هر چه که رتبه کشورها پایین‌تر باشد، واضح است که محیط تجاری آن کشور چالش برانگیزتر خواهد بود که اغلب نیز این موضوع به ناکارآمدی اداری همان کشور نسبت داده می‌شود. این رتبه پایین نه تنها هزینه‌های در ارتباط با کلیه معاملات اقتصادی را بالا می‌برد، بلکه نسبت سرمایه به تولید نیز افزایش می‌یابد که نشان دهنده نامساعد بودن فضا جهت عملیات‌های تجاری می‌ باشد.

در بین کلیه شاخص‌های مطرح شده تجارت فرامرزی عامل محوری در چشم اندازهای تجاری کشورها محسوب می‌شود. اهمیت این نوع از تجارت در ظرفیت آن جهت بهبود یافتن فضاهای کسب و کارها می‌باشد.

هنگامی که تجارت فرامرزی مانع شود، قطعاً به افزایش یافتن هزینه‌های مبادلات بین دو کشور کمک کرده و در نهایت نیز ناکارآمدی‌های اداری را تشدید خواهد کرد که نتیجه آن افزایش سرمایه به تولید و کمتر شدن روند برای فعالیت‌ های اقتصادی می‌ باشد.

مفهوم تجارت فرامرزی

وقتی که یک مصرف کننده بتواند به صورت آنلاین از تاجری در کشور دیگر خرید کند به این نوع معامله تجارت فرامرزی می‌گویند که شامل فروشندگان و خریداران می‌شود که در کشورهای مختلف و متمایزی قرار دارند و هر کدام از این کشورها نیز با سیاست‌های منحصر به فرد و خاص خودشان اداره می‌شوند.

چنین تراکنشی هنگام رخ می‌دهد که خدمات یا محصولات خاص در داخل کشور اصلی برای خریدار در دسترس نباشد. به بیان ساده‌تر مصرف کننده که به دنبال پیشنهادات و معاملات سودمند در سطح بین المللی است، ترجیح می‌دهد که محصول مورد نظرش را از فروشندگانی بخرد که در کشورهای دیگر هستند، این امر تجارت فرامرزی نامیده می‌شود.

در نتیجه چنین تجارتی کلیه تجار وظیفه دارند که خدمات و محصولات خودشان را به کشورهای مختلف ارائه دهند و به این طریق تجارت را در مقیاس‌های جهانی گسترش داده و تسهیل کنند.


مزیت‌های تجارت فرامرزی

مزیت‌های تجارت فرامرزی

ایجاد کردن پنجره تجارت فرامرزی می‌تواند به عنوان نوعی وسیله موثر جهت کاهش دادن هزینه‌ها و زمان مرتبط با کلیه عملیات‌های صادرات و واردات در یک کشور باشد، به وجود آمدن چنین پلتفرم یکپارچه‌ای قطعاً پتانسیل تجارت بین‌المللی را افزایش خواهد داد. از مزیت‌های این نوع تجارت عبارتند از:
  • ساده سازی کلیه فرایندهای کسب و کار
  • انجام تراکنش‌ های سریع به صورت تسریع شده
  • بهره وری در هزینه‌ ها
  • ارتقا یافتن رتبه تجارت فرامرزی
  • برابری و شفافیت در اطلاعات
  • اطلاعات در دسترس و واضح برای سهامداران
  • یک پارچه سازی کلیه سیستم‌های کسب و کار
  • ایجاد اقدامات امنیتی پیشرفته
  • افزایش یافتن کارایی اداری
  • کاهش یافتن فساد
  • بهبود یافتن سیستم‌های ترانزیت و حمل و نقل
  • افزایش یافتن حجم ترانزیت کالاها
  • فعالیت‌های تجاری تسهیل شده
  • امکان ترخیص کالا از گمرک در زمان کمتر
با نگاهی به گزینه‌های ذکر شده قطعاً پی خواهید برد که تجارت فرامرزی چه تاثیر شگفتی در اقتصاد کشور دارد، به طور خلاصه ایجاد کردن یک پنجره واحد برای تجارت فرامرزی در واقع به صورت یک راه حل چند وجهی می‌باشد که نه تنها می‌تواند چالش‌های لجستیکی را ایجاد کند، بلکه محیط مناسبی را برای یکپارچگی و شفافیت در روند فعالیت‌ های تجارت بین‌المللی و رشد اقتصادی ایجاد می‌ کند.



روش‌ های راه‌اندازی کردن پنجره تجارت فرامرزی


روش‌ های راه‌اندازی کردن پنجره تجارت فرامرزی

مرکز توسعه و تسهیل در تجارت‌های الکترونیک سازمان ملل به انتشار یک راهنمای جامع پرداخته است که در آن سه شیوه متمایز جهت ایجاد کردن یک پنجره تجاری کاملاً واحد ارائه می‌شود، در نهایت می‌تواند کارایی تجارت‌های فرامرزی را افزایش دهد. این سه روش عبارتند از:
روش مرجع واحد
روش سیستم‌ های اتوماتیک واحد
روش سیستم‌ های تبادل اطلاعات خودکار
در واقع پنجره تجارت فرامرزی می‌تواند طیف وسیع و گسترده‌ای از ویژگی‌های نوآورانه و مدرن را با هدف ساده سازی و مدرن سازی بسیاری از فعالیت‌های تجارت بین‌المللی ایجاد کند. چند نمونه از ویژگی‌های قابل توجه چنین فرایندهایی عبارتند از:
  • اتصال‌ های الکترونیکی بارنامه
  • پروژه درب خروجی هوشمند
  • افتتاح کردن بانک اطلاعات تجارت فرامرزی
  • امکان دریافت کردن گواهی بازرسی
  • سیستم‌ های نظارتی بر کالاهای عبوری
  • تبادل الکترونیکی اطلاعات در بین گمرک و بنادر
  • سیستم پیشخوان الکترونیکی
و...


نتیجه‌ گیری

در این مقاله تجارت فرامرزی را بررسی کردیم. آنچه که به عنوان تجارت فرامرزی شناخته می‌شود در واقع نوعی سیستم تجاری کارآمد است که طی آن خریدار ترجیح می‌دهد کالا یا خدمات مورد نظرش را از فروشندگان در دیگر کشورها خریداری کند، به بیانی این نوع کالاها در کشور مقصد وجود نداشته اند، به همین دلیل خریداران آن را از کشور مبدا تامین می‌کنند.
در سایت بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس بیشتر با تجارت فرامرزی، روش‌های راه‌اندازی تجارت فرامرزی، مزیت‌های این نوع از تجارت و غیره بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:
واردات و ترخیص ام دی اف (MDF) از گمرک
پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه
ترخیص الکتروموتور از گمرک بوشهر

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا