جنرال کارگو یعنی چه؟

جنرال کارگو یعنی چه؟

جنرال کارگو یعنی چه؟

23 اردیبهشت1403
جنرال کارگو یعنی چه؟


جنرال کارگو یعنی چه؟ منظور از کشتی جنرال کارگو چیست؟ شاید بارها نام اصطلاح رایج جنرال کارگو را شنیده باشید، اینکه جنرال کارگو چیست و چه کاربردهایی دارد موضوعی است که شما در حوزه صادرات و واردات کالاهای مختلف با آن مواجه خواهید شد، چون جنرال کارگو به آن دسته از کالاهایی گفته می‌شود که امکان حمل کردن آنها به صورت تکه تکه وجود دارد، یعنی می‌توان محموله مورد نظر را به صورت بشکه، جعبه، بسته یا در قالب پالت حمل کرد. در لجستیک جنرال کارگو نیز به دو دسته یعنی کشتی‌ های حمل و نقل و محموله‌ های حمل و نقل دسته‌ بندی می‌ شود.
در این مقاله جنرال کارگو و انواع محموله‌ های موجود در جنرال کارگو را بررسی می‌ کنیم.

منظور از کشتی جنرال کارگو چیست ؟

در لجستیک جنرال کارگو به آن دست از کالاهایی می‌گویند که امکان حمل آنها به صورت تکه تکه وجود دارد، یعنی می‌توان محموله مورد نظر را به صورت جعبه، بشکه، بسته یا پالت حمل کرد. اگر چنین واحدهایی را معمولا از فرستنده‌های متفاوت جمع آوری کنیم و تمامی آنها در یک واحد بزرگتر با هم ترکیب شوند، به این نوع از حمل و نقل فریت گروهی یا حمل و نقل گروهی گفته می‌شود.

محموله‌هایی از جمله شیر، گاز و بنزین هرگز در گروه کالاهای جنرال کارگو قرار نمی‌گیرند یا مثلاً بارهایی مانند ماسه، شن و دیگر کالاهای فله‌ای را نیز نمی توان در این دسته‌بندی قرار داد. در این مدل از کارگو معمولاً کوچک‌ترین واحد باری را به صورت بسته‌بندی می‌شناسیم که با جمع آوری کردن چندین بسته‌بندی متفاوت و ترکیب آنها در یک واحد بزرگ، واحد قابل حمل و همان قطعات به وجود خواهند آمد.

هنوز معیار دقیق و درستی جهت تعریف کردن واحدهای بسته‌بندی برای جنرال کارگو وجود ندارد، اما می‌ توان گفت در این زمینه حداکثر وزن برای هر بسته حدود ۵۰ کیلوگرم می‌باشد و کالاهایی که دارای وزن بیشتر از این مقدار باشند، حتماً باید جهت جابجایی به شرکت‌هایی سپرده شوند که خدمات تخصصی جنرال کارگو را ارائه می‌دهند.




جنرال کارگو یعنی چه؟


انواع محموله‌ ها در جنرال کارگو


محموله‌ها و کالاهایی که در جنرال کارگو قابل حمل هستند به طور کلی در سه دسته زیر قرار می‌ گیرند:

حجم خرد

این نوع از محموله‌ها به آن دسته از کالاها و محموله‌هایی گفته می‌شود که در جعبه، پالت، کیسه و یا بشکه قابل حمل هستند. عمدتاً کشتی‌هایی که جهت جابجایی این نوع از کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت دنده‌ای می‌ باشند.

حجم نئو

این دسته نیز به آن دسته از کالاها و محموله‌های مربوط می‌شود که واحدهای آن از قبل بسته‌بندی شده‌اند، مانند کالاهایی از جمله کاغذ رول در بسته‌بندی‌های ویژه، وسایل نقلیه و فولاد.

حجم کانتینری

پیشرفت کردن در صنعت حمل و نقل‌های کانتینری موجب شده است که بسته‌بندی‌های جدیدی طی این فرایند به وجود بیایند که در آنها محموله‌ها و کالاهایی در واحد بار کانتینری گفته می‌شود.




انواع محموله‌ ها در جنرال کارگو


کشتی‌های حمل و نقل و ارتباط با آنها با جنرال کارگو

در لجستیک برای جنرال کارگو اصطلاح کاربرد دیگری تعریف شده است که به انواع کشتی‌ها در حوزه حمل و نقل بارها و کالاها مربوط می‌شود، شاید نامی که معمولاً برای چنین کشتی‌هایی در نظر گرفته می‌شود گمراه کننده باشد، چون معمولاً لغت جنرال یا عمومی تدائی کننده کشتی‌های بدون موضوع و هدف فعالیتی خاص یا بدون هیچ گونه هدف واضحی می‌باشند.

این در حالی است که در خصوص چنین کشتی‌هایی عکس این قضیه نیز صدق می‌کند، چون یک کشتی جنرال کارگو به طور معمول سازگاری بالایی با بیشتر کالاها و محصولات دارد که افراد به حمل و نقل آنها تمایل دارند و در واقع می‌توان جهت حمل کردن هر نوع کالا و محموله خشکی به صورت غیر فله‌ای از ماشین آلات کشاورزی گرفته تا خطوط راه آهن مورد استفاده قرار داد. به بیان دقیق‌تر جهت حمل کردن کلیه کالاها که به آنها اشاره کردیم، امکان استفاده کردن از کشتی‌های ویژه و مخصوص جنرال کارگو وجود دارد.

ویژگی که موجب شده است کشتی جنرال کارگو در مقایسه با دیگر کشتی‌ها گزینه‌ای متمایز باشد، این است که این نوع از کشتی‌ها تجهیزات ویژه خودشان را دارند، یعنی همه کاره هستند و می‌توانند در پایانه ها و بنادر کوچکتر که هیچگونه تجهیزات جهت تخلیه و بارگیری ساحلی ندارند، به آسانی پهلو گرفته و به بارگیری یا تخلیه کردن بارهای مورد نظر بپردازند. از همین رو حوزه تجاری چنین کشتی‌هایی بسیار گسترده است.

در واقع کشتی‌های جنرال کارگو به علت انعطاف پذیری خوب شان جهت حمل کالا طراحی شده‌اند. با استفاده از آنها می‌توان کالاهای زیادی را حمل کرد. برای کسب بیشترین مقدار بازدهی و حداکثر استفاده از این کشتی‌ها باید مدت زمانی که در بندر صرف می‌شود، به حداقل برسد و شما بتوانید از فضای مفید کشتی به بهترین و بهینه‌ترین شکل استفاده کنید. اگر بتوانید این فاکتورها را به درستی رعایت کنید، بیشترین و بالاترین ظرفیت کشتی برای شما در دسترس خواهد بود.

علاوه بر آن سیستم کارآمد و انعطاف پذیر جهت جابجایی و حمل محموله‌ها کشتی جنرال کارگو را قادر می‌سازد تا بتواند کالاهای متفاوت را در کمترین زمان تخلیه یا بارگیری کند، مثلاً جهت به حداقل رساندن بسیاری از فرصت‌های درآمد از یک کشتی باید آمادگی آن به صورت پیوسته جهت انجام دادن پروژه‌های متفاوت چک شود.

از طرفی تعبیه کردن برخی قسمت‌ها از جمله بازشوهای جزئی و بالکن، توانایی حمل کردن بارهای حساس و همچنین انجام کار در شرایط سخت و چالش برانگیز محیطی از فاکتورهای مهم جهت استفاده از ظرفیت کشتی‌های جنرال کارگو هستند.

نتیجه‌ گیری


در این مقاله اصطلاح جنرال کارگو و معنی آن را بررسی کردیم. این اصطلاح رایج در حوزه واردات و صادرات به کالاهایی گفته می‌شود که امکان حمل و جابجایی آنها به صورت تکه تکه وجود دارد و شما می‌توانید محموله‌های مورد نظرتان را به صورت بشکه، بسته، پالت یا جعبه حمل کنید، اما فراموش نکنید که کلیه قوانین و مقررات گمرکی از جمله ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا از گمرک شامل حال کالاها و محموله‌های جنرال کارگو نیز می‌شود و شما باید محموله‌های جنرال کارگو را نیز مطابق با قوانین و مقررات ترخیص کالا انجام دهید.

در سایت طاها فیدار خلیج فارس بیشتر با واژه جنرال کارگو و مفهوم آن، محموله‌های جنرال کارگو و غیره آشنا شوید.


بیشتر بخوانید :
تفاوت سودبازرگانی و حقوق گمرکی
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک
واردات لوازم جانبی موبایل از چین و دبی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا