واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

29 خرداد1403
واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟


واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟ آیا با انواع کالاهای ممنوعه جهت واردات آشنا هستید؟ مطابق با قوانین و مقررات هر کشوری قطعاً برخی از کالاها به صورت ممنوعه شناخته شده و تجار و بازرگانان تحت هیچ شرایطی اجازه واردات یا صادرات آن را نخواهند داشت، چون کالاها در هنگام ثبت سفارش کالا و انجام دادن امور مختلف گمرکی از جمله ترخیص کالا از گمرک مورد بررسی قرار گرفته و اگر کالای مورد نظر ممنوعه باشد، توقیف خواهد شد؛

بنابراین این کارها توسط ترخیص کار گمرک بررسی می‌ شود، پس لازم است که شما در صورت اقدام به واردات حتماً با کالاهای ممنوعه آشنایی داشته باشید. در این مقاله در مورد اینکه واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟ صحبت می‌ کنیم.



واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

گفتیم که مطابق با قوانین و مقررات هر کشوری برخی از کالاها به صورت ممنوعه اعلام شده و هیچ فردی اجازه واردات آنها را نخواهد داشت که در صورت سرپیچی کردن از این قوانین و مقررات کالای مورد نظر در گمرک و هنگام ترخیص کالا از گمرک توقیف خواهد شد. این کالاها در چند دسته متفاوت قرار می‌ گیرند که عبارتند از:
  • کالاهای ممنوعه جهاد کشاورزی
  • کالاهای ممنوعه در صنعت غذا و دارو
  • کالاهای ممنوعه مرکز دخانیات
  • کالاهای ممنوعه در صنایع معدنی
  • کالاهای ممنوعه صنایع پلیمری و شیمیایی
  • کالاهای ممنوعه در صنعت سلولزی، نوشت افزار و چاپ
  • کالاهای ممنوعه صنعت پوشاک و منسوجات
  • کالاهای ممنوعه صنایع ورزشی و خلاق
  • کالاهای ممنوعه در صنعت ماشین آلات
  • کالاهای ممنوعه در صنعت الکترونیکی و تجهیزات برقی


واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟


کالاهای ممنوعه جهاد کشاورزی

مطابق با قوانین و مقررات وزارت جهاد کشاورزی واردات برخی از کالاهای ممنوعه در این حوزه به شرح زیر است که شامل برخی موجودات زنده و گل و گیاهان می‌ شود:
واردات حیواناتی مانند اسب مسابقه، الاغ، خوک، میمون، مارماهی، سگ ماهی، سفره ماهی، گربه، ماهی چهارگوش، ماهی‌ ها و پرتو ماهی‌ ها، انواع خرچنگ‌ های دریایی خاردار یا آب شیرین و خرچنگ صخره‌ای، لابستر دریایی، خرچنگ دم کوتاه، موی انسان، موی خوک، کلیه خرچنگ‌ های دریایی و لابستر صخره‌ ای، ماهی نپش دندان، انواع کوسه ماهی‌ها، گوشت حیواناتی مانند الاغ، قاطر، اسب یا استر به صورت منجمد یا سرد شده و...
در خصوص گل و گیاهان نیز مواردی مانند گل‌ های سرخ، داوودی ارکیده، گل‌ های انتاریوم، سوسن، برگ زنبق، گوجه فرنگی گلخانه‌ای و زراعی، گوجه فرنگی گیلاسی، موسیر، پیاز، سیر، کلیه سبزیجات سیر گونه و تره فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم، کاهو کروی، هویج و شلغم، کاسنی سالادی، مارچوبه، لوبیا، بادمجان، کرفس، نخود فرنگی و غیره.
توجه کنید که هر کدام از این موارد توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده و احتمال دارد گاهی مواقع این قانون لغو و واردات کالای مورد نظر مجاز شناخته شود.





کالاهای ممنوعه در صنعت غذا و دارو

کالاهای ممنوعه در صنعت غذا و دارو

در صنعت غذا و دارو نیز ممنوعیت‌هایی جهت واردات وجود دارد که شامل موارد زیر است:
پنیر رنده شده و پودری از هر نوعی که باشد، پنیر ذوب شده، عسل طبیعی، شیر، شیر خشک صنعتی، خمیرهای لبنی و...


کالاهای ممنوعه مرکز دخانیات

در حوزه مرکز دخانیات نیز واردات کالاهای زیر ممنوع و غیرقانونی می‌ باشد:
سیگار یلو و سیگار برگ
سیگارهای حاوی توتون و...


کالاهای ممنوعه در صنایع معدنی

در حوزه صنعت و معدن نیز برخی از کالاها اجازه واردات را ندارند، بنابراین اگر قصد واردات کالاهای مختلف در این حوزه را دارید، حتماً باید لیست این نوع کالاهای ممنوعه را داشته باشید. نمونه‌ای از این نوع کالاها عبارتند از:
خاک رس، رنگزدا، گل سرشور، سنگ پا، مرمر، تراورتن، مرمریت، ماسه سنگ، سنگ گچ، قلوه سنگ، ریگ و گچ، سنگ آهک، سیمان سفید و غیره

کالاهای ممنوعه صنایع پلیمری و شیمیایی

گزینه بعدی در خصوص انواع کالاهای ممنوعه برای واردات صنعت شیمیایی و پلیمری می‌باشد، به این ترتیب موارد زیر جز کالاهای ممنوعه واردات در این صنعت هستند:
الکل اتیلیک، خاکستر و کلیه فضولات به دست آمده از سوزاندن زباله‌ها، انواع شمع‌ها، ضایعات کلینیکی، ظروف ملامین، سینگ دستشویی و ظرفشویی و وان، انواع درب و پنجره، آستانه و چهارچوب درب و..


کالاهای ممنوعه صنایع پلیمری و شیمیایی



کالاهای ممنوعه در صنعت سلولزی، نوشت افزار و چاپ

اگر قصد واردات کالا در حوزه صنایع سلولزی، نوشت افزار و چاپ را دارید، موارد زیر اجازه واردات را ندارند:
مغز مداد آرایشی، فیکساتور مو، املاح معطر، عود، فرآورده‌های مختلف جهت فر یا باز کردن مو، دستمال‌های مرطوب، موم موبر، صابون گلیسیرینه، صابون‌های حمام و دستشویی، صابون بچه، صابون رختشویی، انواع لوازم مدارس و دفتر کار..


کالاهای ممنوعه صنعت پوشاک و منسوجات

پوشاک همواره از گزینه‌ های مهم در خصوص واردات بوده است، اما توجه کنید که در این خصوص چند مورد زیر جزو کالاهای ممنوعه هستند و شما نمی‌ توانید آنها را وارد کنید:
  • چمن مصنوعی
  • کیف دست ساز
  • کمربندهای چرمی دست ساز و غیره

کالاهای ممنوعه صنایع ورزشی و خلاق

در این صنعت نیز کالاهای ذکر شده در زیر اجازه واردات ندارند:
مصنوعات چوبی و صنایع دستی، تابلو منبت، تابلوی معرق، لباس‌های اسکی به صورت دستی، کفش‌های ویژه دوچرخه سواری مجهز به قفل جهت چفت روی پدال و غیره


کالاهای ممنوعه در صنعت ماشین آلات

در صنعت تجهیزات تولیدی و انواع ماشین آلات نیز وارد کردن کالاهای زیر غیرمجاز و ممنوع است:
قیچی باغبانی، بیل و بیلچه، سوهان، انبر دست، لوله بر، اره دستی ویژه هرس، منگنه سوراخ کن و غیره


کالاهای ممنوعه در صنعت الکترونیکی و تجهیزات برقی

در صنعت الکترونیکی و تجهیزات برقی نیز موارد زیر جزو کالاهای ممنوع محسوب می‌ شوند:
  • در بازکن‌ های تصویری
  • سینمای خانواده
  • کلید روشنایی
  • لامپ‌ های حبابی رشته‌ای
  • انواع گیرنده‌ های دیجیتالی تلویزیون
  • رادیو پخش کن‌ های جیبی
علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه صنعت خودرو، صنعت هوایی، صنایع ریلی و دریایی، صنایع آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی نیز برخی کالاها اجازه واردات ندارند و باید پیش از هر گونه اقدامی در حوزه واردات به لیست این کالاها توجه داشته باشید.




واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟



نتیجه‌ گیری

در این مقاله برخی از کالاهای ممنوعه جهت واردات به کشور را بررسی کردیم. واردات و صادرات هر نوع کالایی باید در چهارچوب قوانین و مقررات همان کشور باشد. در این راستا بسیاری از کشورها برخی از کالاها را ممنوعه اعلام کرده و اجازه واردات آنها را نمی‌دهند، به این ترتیب شما نمی‌توانید هیچ گونه اقدامی از جمله سفارش ثبت کالا و یا ترخیص کالا از گمرک را برای این نوع کالاها انجام دهید،

پس لازم است که پیش از اقدام به واردات حتماً لیستی از کالاهای ممنوعه را در اختیار داشته باشید. در سایت طاها خلیج فارس با دیگر کالاهای ممنوعه در حوزه لوازم خانگی و اداری، حوزه تجهیزات تولیدی و ماشین آلات سنگین، تجهیزات الکترونیکی و غیره بیش تر آشنا شوید..



مطالعه بیشتر :
ترخیص کالا در امارات
واردات و ترخیص ام دی اف (MDF) از گمرک
کالای متروکه چیست

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا