کالای تجاری چیست؟

کالای تجاری چیست؟

کالای تجاری چیست؟

5 خرداد1403
کالای تجاری چیست؟

کالای تجاری چیست؟ به چه نوع از کالاها تجاری گفته می‌شود؟ کالای تجاری در واقع یکی از اصطلاحات رایج و مهم گمرکی باشد و به آن دست از کالاهایی اطلاق می‌شود که در گمرک و به تشخیص کارشناس یا ترخیص کار گمرکی جهت فروش، صادر یا وارد شده باشد. این کالاها معمولاً به عنوان کالاهایی که به جهت کسب سود و تبادل تجاری تولید می‌شوند، شناخته می‌شوند.

انواع گوناگونی از کالاهای تجاری وجود دارند، از لوازم الکترونیکی گرفته تا مواد غذایی، لباس‌ها، و وسایل خانگی. توجه به نیازها و تقاضای مشتریان، رقابت در بازار، و توانایی تأمین و توزیع این کالاها، از عوامل مهمی است که تأثیر بسزایی بر موفقیت کسب و کارهای صاحبان آنها دارد. درک و تجربه در زمینه بازاریابی، قیمت‌گذاری، و بهبود کیفیت کالاها نیز از اهمیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

حال ممکن است این کالا به هر شکلی به فروش برسد و حتی پس از انجام برخی از عملیات از جمله تفکیک، بسته‌بندی و تولید قابلیت فروش پیدا کند. کالاهای تجاری انواع مختلفی دارند و بازارهای داخلی یا خارجی و غیره خریداری می شوند. در این مقاله کالای تجاری را معرفی می‌ کنیم.



کالای تجاری چیست؟ هر آنچه باید بدانید


کالای تجاری چیست؟ هر آنچه باید بدانید

گفتیم که کالای تجاری در واقع یک اصطلاح مهم و اساسی گمرکی می‌باشد و به آن دست از کالاهایی اطلاق می‌شود که به تشخیص مقامات گمرکی جهت فروش، وارد یا صادر شده است. اعم از اینکه کالای مورد نظر بتواند به همان شکل اولیه خودش به فروش برسد یا اینکه پس از انجام برخی از عملیات‌های تفکیک، بسته‌بندی و تولید آماده فروش شود.

صنعتگران، تاجران و وارد کنندگان می‌توانند کالاهای تجاری را به شیوه‌های مختلف مانند شرکت کردن در نمایشگاه بین‌المللی، خرید کردن از سایت‌های مختلف خارجی، بروشورهای تبلیغاتی، بازارهای خارجی و غیره خریداری کنند.

اگر کالای تجاری بدون پرداخت حقوق ورودی یا اظهارنامه گمرکی از آنجا ترخیص شود و در حین خارج شدن از گمرک و یا پس از آن کشف و ضبط شود، به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود.

در چنین مواقعی اگر فرد خارج کننده کالا غیر از صاحب کالا و یا نماینده صاحب کالا باشد، مقامات گمرکی می‌توانند عین کالا را از وی دریافت کنند و در صورتی که کالا موجود نباشد، بهای آن از فرد متخلف دریافت خواهد شد.

پس از دریافت کردن وجوه گمرکی نیز به صاحب کالای مورد نظر مسترد داشته و فردی که مرتکب چنین تخلفی شده باشد مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

کالای غیرتجاری چیست؟

در کنار کالاهای تجاری برخی از کالاها نیز به عنوان غیرتجاری شناخته می شوند که موارد مختلفی را شامل می شود و برخی از رایج ترین کالاهای غیر تجاری عبارتند از:


کالاهای تولیدی و تجاری که جهت آزمایش و بررسی و تنها به عنوان نمونه وارد یا صادر می‌ شوند به تشخیص مقامات گمرکی به عنوان کالای تجاری شناخته نمی‌ شود.

کلیه تجهیزات، ماشین آلات، قطعات و اجزایی که به واحدهای تولیدی و صنعتی فاقد کارت بازرگانی تعلق دارند، اگر به طور کاملاً مستقیم به وسیله واحد تولیدی در حد نیاز و در مواقع ضروری باشند به تشخیص وزارتخانه صنعت معدن و تجارت جزو کالاهای تجاری محسوب نمی‌ شود.

عملیات‌ واردات یا صادرات کالاهایی که به وسیله برخی از دستگاه‌ های اجرایی انجام می‌شود و حتماً ردیف بودجه منطبق و تعریف شده با وظایف همان دستگاه اجرایی را دارد و در جهت دستیابی به اهداف آنجا می‌ باشد، کالای تجاری نیست و حتی با اطلاع و تشخیص وزارت صنعت معدن و تجارت جهت تامین کردن نیاز سازمان مورد نظر اقدامات ضروری نیز انجام می‌ شود.




کالای غیرتجاری چیست؟

موارد خاص در تصمیم گیری کالاهای تجاری و غیرتجاری

قطعاً در هر قانونی ما با موارد خاص و استثنایی مواجه می‌ شویم که حوزه بازرگانی و تجارت بین‌ المللی نیز از این امر مهم مستثنا نیست و استثناهایی در خصوص تصمیم گیری کالاهای تجاری و غیرتجاری توسط سازمان‌ های ذی سلاح انجام می‌ شود که برخی از این موارد خاص عبارتند از:
  • چنانچه سازمان صنعت، معدن و تجارت تشخیص داده باشد که کالای مورد نظر برای عملیات‌ های تجاری می‌ باشد، ضمن متوقف کردن جریان عملیات‌ های ورودی می‌ تواند مراتب را نیز گزارش دهد تا در این زمینه تصمیم‌ گیری‌ های لازم اتخاذ شود.
  • صادر کنند گان مبتدی و غیر حرفه‌ای در آغاز فعالیت‌ های خودشان برای حداکثر دوره ۶ ماهه و با داشتن مجوز وزارت صمت می‌ توانند کالاهای مختلف را صادر کنند.
  • ملزومات و وسایلی که برای واحدهای مختلف علمی، تحقیقاتی، آموزشی، پزشکی، کاتالوگ، آزمایشگاهی، کتابچه فنی، بروشور، کتابچه تجاری کالا و نمونه‌هایی که هیچ گونه بهای ذاتی ندارند، کالاهای مورد نیاز برای مشاوران و پیمانکاران به تشخیص وزارت صمت و غیره جزو کالاهای تجاری نیستند.

توجه کنید دلایل اهمیت دادن به کالاهای تجاری و غیرتجاری در روند واردات و صادرات قوانینی می‌ باشد که در این زمینه وجود دارد که مهم‌ تر از تمامی این موارد داشتن کارت بازرگانی می‌ باشد.

صاحب کالای تجاری کیست؟

فردی که به عنوان صاحب کالای تجاری شناخته می‌ شود به شخصی می‌ گویند که نسخه اصلی و کامل اسناد خرید و هم چنین حمل و نقل کالای مورد نظر به نام وی صادر شده باشد و هیچ فرد دیگری در این زمینه نمی‌ تواند ادعا کند صاحب کالای تجاری است؛

یعنی حتماً باید ثبت سفارش کالا به نام همان فرد انجام شده باشد و در هنگام ترخیص کالا از گمرک نیز این فرد باید با ارائه دادن مدارک شناسایی ادعا کند، صاحب کالای تجاری می‌ باشد، حتی ترخیص کالا نیز حتماً باید به نام همان فرد صادر شده باشد و دیگر اسناد نیز به نام وی ظهرنویسی شوند. مازاد بر این صحت امضای فرد واگذار کننده از سوی مقامات صلاحیت‌ دار باید گواهی شده باشد.

در امر تجارت بین المللی شناخت کالای تجاری و غیرتجاری و حتی تشخیص دادن برخی از موارد خاص و ویژه موضوع مهمی می‌ باشد که لازم است در امر واردات و صادرات به آن توجه شود، چون واردات و صادرات کلیه کالاهای تجاری قطعاً مستلزم رعایت کردن تمامی قوانین و مقررات گمرکی و کشور مورد نظر می‌باشد، از طرفی بی‌ توجهی به این قوانین می‌تواند مراحل مختلف واردات یا صادرات کالا مانند ثبت سفارش کالا یا ترخیص کالا از گمرک را دچار مشکل کند.




صاحب کالای تجاری کیست؟

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کالای تجاری را معرفی کردیم. کالای تجاری در روند تجارت بین المللی یک اصطلاح رایج است و به دسته‌ای از کالاهای خاص گفته می‌ شود که امکان خرید و فروش آن به صورت واردات یا صادرات وجود دارد، در مقابل کالای تجاری، کالاهایی نیز به عنوان غیرتجاری شناخته می‌ شوند که به توضیح آنها پرداختیم و برخی استثنائات در این زمینه وجود دارند که شرح دادیم.

در سایت طاها خلیج فارس بیشتر با کالای تجاری، کالاهای غیر تجاری، موارد خاص و استثنا در این زمینه و قوانین و مقررات صادرات یا واردات کالاهای تجاری و موارد بیشتر آشنا شوید.



مطالعه بیشتر :

واردات کالا بدون کارت بازرگانی
کسر تخلیه در گمرک
اجاره کارت بازرگانی چیست
نحوه دریافت مجوز صادرات


نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا