کالای مرجوعی در گمرک

کالای مرجوعی در گمرک

کالای مرجوعی در گمرک

23 اردیبهشت1403
کالای مرجوعی در گمرک


کالای مرجوعی در گمرک چیست؟ به چه علتی یک کالا ممکن است برگشت بخورد؟ کالای مرجوعی در گمرک به آن دسته اقلام و کالاهایی گفته می‌شود که معمولاً از مرز کشور مقصد عبور کرده‌ باشند، اما به دلایل متعددی کشور مبدا آنها را قبول نکرده و بازگردانده می‌شوند که این دلایل ممکن است به علت آسیب‌ها و ایرادهای وارد شده به کالا در حین حمل، مسائل مربوط به بخش‌هایی از تولید کالا، نابرابری جهت کالاهای دریافتی یا مواردی از این قبیل باشد.

به هر حال ممکن است گاهی اوقات با رعایت نکردن برخی از قوانین و مقررات گمرکی از جمله نحوه درست ثبت سفارش کالا یا عدم انجام درست ترخیص از کالا از گمرک مشکلاتی مانند مرجوعی کالا پیش آید که در این حالت ضرر و زیان زیادی متوجه تولید کننده خواهد بود، به همین دلیل است که پیشنهاد می‌ شود در هنگام صادرات هر نوع کالایی مراحل مختلف صادرات از جمله ترخیص کالا را به شیوه درست انجام دهید.

در این مقاله کالای مرجوعی در گمرک را بررسی می‌ کنیم.




کالای مرجوعی گمرک

آشنایی با کالای مرجوعی در گمرک


گفتیم کالای مرجوعی در گمرک به اقلامی گفته می‌ شود که معمولاً از مرز کشور صادر کننده عبور کرده است، اما به دلایل متعددی کشور مبدا آن را نپذیرفته و کالا بازگردانده شده است.
مرجوعی کالا دلایل متعددی می‌ تواند داشته باشد که از آن جمله مسائلی مانند آسیب و خسارت‌ های وارد شده به کالا در حین حمل و نقل، عدم برخورداری کالا از کیفیت کافی، مسائل مربوط به قسمت تولید کالا، نابرابری در بین کالاهای دریافتی و غیره وجود دارد.

نمونه واضح و آشکار چنین مشکلی نیز در عدم وجود گواهینامه‌ های استاندارد بین‌المللی در خصوص کالا یا محصول مورد نظر می‌باشد که احتمال دارد روند صادرات کالا و حتی فرایند ترخیص کالا را نیز با مشکل مواجه کند.

توجه کنید که از جمله پیش نیازها جهت بسته‌ بندی کردن کالا و محصول مورد نظر به عنوان کالای مرجوعی این است که اقلام مورد نظر باید به طور فیزیکی به مرز کشور وارد کننده، وارد شده باشد. اما صاحب کالا به دلایل مختلفی ترجیح می‌ دهد که از ترخیص آن خودداری کند.

به بیانی کالاهای مرجوعی آن دسته از کالاهایی می‌ باشند که جهت ترخیص از گمرک با موانع متعددی مواجه هستند و همین موانع موجب می‌ شوند که کشور وارد کننده از ترخیص آنها خودداری کند. موانع قطعاً متعدد هستند که گاهی مسائل کیفی، عدم انطباق داشتن کالا با استانداردهای نظارتی یا تناقضات اسنادی به آنها نسبت داده می‌ شود.

پیمایش در موضوع پیچیدگی کالای مرجوعی مستلزم این است که شما مقررات و رویه‌ های گمرکی را درک کنید. وارد کنندگان حتماً باید از شرایط خاص و ویژه‌ ای که توسط مقامات گمرکی تعیین شده است، جهت رسیدگی کردن به عودت مانند اسناد لازم که می‌ تواند دلایل بازگشت کالای مورد نظر را مشخص کند، آشنایی کافی داشته باشند.

این رویکرد نه تنها می‌تواند انطباق داشتن کالا با استانداردهای بین المللی را ضمانت کند، بلکه حل کردن کارآمد کلیه مسائل را نیز آسان خواهد کرد، به این ترتیب توزیع بی‌وقفه هر نوع کالایی در سراسر مرزها امکان‌پذیر خواهد بود.
دلایل مرجوعی کالا



دلایل مرجوعی کالا


مرجوعی و توقف ترخیص کالا را می‌توان به عوامل و دلایل متعدد نسبت داد که هر کدام از آنها نیاز به بررسی‌های جداگانه و دقیقی دارند، اما رایج‌ترین دلایلی که عدم ترخیص کالا با آن مواجه است موارد زیر هستند:

فقدان گواهی استاندارد

محصولاتی که گواهی‌های استاندارد لازم را نداشته باشند، قطعاً در هنگام ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه خواهند شد و احتمال مرجوعی کالا را بالا می‌برد، یعنی داشتن چنین گواهی جهت تطبیق دادن کالا با استانداردهای کیفی و همچنین ایمنی‌های لازم ضروری می‌باشد.

عدم وجود گواهی سلامت

گواهی سلامت نیز برای هر نوع کالا یا محصول ضروری می‌باشد و عدم وجود آن یکی از موانع بزرگ جهت ترخیص کالا محسوب می‌شود. در این خصوص ارائه دادن گواهی‌های بهداشت جهت تایید کردن کالاهای وارداتی امری ضروری و مهم است که حتماً باید با استانداردهای بهداشتی مطابقت داشته باشد و بتواند از مصرف کنندگان و خریداران محافظت کند.

ممنوعیت یا غیرقانونی بودن

گاهی برخی از کالاهای وارداتی ممنوعیت ورود دارند و غیرقانونی هستند که به آنها کالاهای ممنوعه گفته می‌شود که با چهارچوب‌های نظارتی و قانونی منطبق نیستند و بازگردانده می‌شوند.

الزام گواهی قرنطینه

گاهی برخی از کالاها و محصولات به گواهی قرنطینه نیاز دارند و نبود چنین گواهی قطعاً از ترخیص کالا در گمرک پیشگیری خواهد کرد، چون عدم وجود این گواهی به معنای رعایت نکردن اقدامات لازم جهت پیشگیری از گسترش هر گونه بیماری و آفاتی می‌باشد.

تصمیم مالک

گاهی ممکن است هیچ کدام از مشکلات و موانع بالا بر سر راه کالای مورد نظر نباشد و کالا تنها بر اساس تصمیم و درخواست مالک بازگردانده شود که البته این موضوع نیز دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان تغییر در میزان تقاضای بازار یا هر گونه استراتژی‌های تجاری را نام برد.

مغایرت داشتن کالاهای سفارشی

در صورتی که کالای وارداتی از مشخصات ثبت شده برای آن انحراف داشته باشد، امکان مرجعی کالا بالا است، این موضوع تضمین کننده این است که مصرف کننده بتواند دقیقاً همان اقلامی را خریداری کند که دریافت کرده است و دقت به این موضوع موجب خواهد شد که صادر کننده دقت کافی در روند انتخاب و صادرات کالا داشته باشد.

برای همین کالا به طور معمول در گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد که فرایند بررسی نیز به دو روش زیر انجام می‌شود:
  • اظهارنامه گمرکی مرزی
  • نظارت و انطباق

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کالای مرجوعی در گمرک و دلایل مرجوع شدن کالاهای مختلف را بررسی کردیم. گاهی اوقات به دلایل مختلفی امکان دارد که کالای شما در هنگام واردات یا صادرات برگشت داده شود که این کار دلایل متعددی دارد، به همین دلیل پیشنهاد است که پس از ثبت سفارش کالا و در کلیه مراحل ترخیص کالا از گمرک احتیاطات لازم را داشته و این کار را دقیقاً مطابق با قوانین گمرکی انجام دهید تا از هر گونه مرجوعی و بازگشت کالا پیشگیری شود.

مشورت با ترخیص کار گمرک که در مجموعه طاها فیدار خلیج فارس فعالیت دارد، به شما کمک می‌کند در این زمینه پیش‌بینی دقیق‌تری داشته باشید.



بیشتر بخوانید | تعرفه گمرکی
ترخیص کالا از هند
ترخیص کالا از چین
ترخیص کالا از دبی



نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا