روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک

روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک

روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک

5 خرداد1403
روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک



آیا با روش‌های بهبود عملکرد ترخیص کالا در گمرک آشنایی دارید؟ چگونه می‌توان فرایند ترخیص کالا از گمرک را در کمترین زمان و با سرعت بالایی انجام داد؟

در حوزه تجارت بین‌المللی، بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرچه فرآیند ترخیص کالا در گمرک سریع‌تر و بهتر انجام شود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فرصت‌های تجاری برای شرکت‌ها گسترده‌تر می‌شود. بهبود این فرآیند نیازمند اجرای روش‌ها و استراتژی‌های مؤثری است که از یک سو، بهبود کارایی و دقت در انجام امور گمرکی را تضمین کند و از سوی دیگر، زمان لازم برای ترخیص کالاها را کاهش دهد.

رویکردهایی مانند استفاده از فناوری‌های نوین، اتوماسیون فرآیندها، ارتقاء هماهنگی بین مراکز گمرکی و ارائه خدمات الکترونیکی به عنوان چندین راهکار اثربخش در این زمینه مطرح می‌شوند. این تلاش‌ها نه تنها به بهبود روند ترخیص کالا کمک می‌کنند، بلکه با افزایش رضایتمندی تجار و کاهش هزینه‌ها، به رشد و توسعه تجارت بین‌المللی کمک می‌کنند.



همانطور که گفتیم فرایند ترخیص کالا از گمرک از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در حوزه واردات و صادرات کالاهای مختلف انجام می‌شود، یعنی اگر شما به حوزه تجارت وارد شده و قصد واردات یا صادرات هر گونه کالایی را داشته باشید، طی کردن مراحل گمرکی قطعاً یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اقدامات در این حوزه می‌باشد که نیاز به آشنایی با امور گمرکی دارد و شما باید بتوانید مرحله به مرحله اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهید؛

اما یکی از موضوعات مهم در این خصوص این است که انجام دادن فرایند گمرکی و ترخیص کالا از گمرک زمان بر است و از دشوارترین مراحل تجارت‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.
به همین دلیل همواره راهکارهای مختلفی جهت کاهش یافتن سرعت ترخیص کالا پیشنهاد می‌ شود. در این مقاله روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک را بررسی می‌ کنیم.




روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک



روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک

گفتیم که فرایند ترخیص کالا از گمرک پروسه‌ای دشوار و البته زمانبر است و از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحلی است که در زمینه تجارت بین‌المللی وجود دارد. یعنی شما اگر قصد تجارت و صادرات یا واردات هر گونه کالایی را داشته باشید، قطعاً باید امور گمرکی را نیز پشت سر گذاشته و قوانین و مقررات آن را رعایت کنید و تنها آن دست از کالاهایی مجاز و قانونی شناخته می‌شوند که از طریق گمرک به کشور وارد یا خارج شوند.


اما موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه دشوار بودن مراحل و زمان بر بودن مراحل گمرکی می‌باشد، به همین منظور امروزه راهکارهای متفاوتی جهت کاهش دادن زمان ترخیص کالا از گمرک پیشنهاد می‌شود که برخی از این راهکارها عبارتند از:

استفاده از سامانه الکترونیکی

امروز سامانه‌ های الکترونیکی در حوزه‌های مختلفی راه پیدا کرده‌اند و به این ترتیب بسیاری از کارها را بهینه‌تر کرده و سرعت انجام آنها را بالاتر برده‌اند. در حوزه گمرک و ترخیص کالا نیز این سامانه‌ها نقش بسزای ایفا کرده اند، یعنی جهت ارسال هر گونه اسناد و اطلاعاتی به کار می‌آیند و موجب شده‌اند که ترخیص کالا و حتی ثبت سفارش کالا بهینه‌تر و سریع‌تر انجام شود.

آگاهی از قوانین گمرکی

پیشنهاد می‌کنیم اگر هدف شما ورود به زمینه تجارت بین‌المللی است و قصد واردات یا صادرات کالاهای مختلف را دارید، در وهله نخست اطلاعات لازم در این خصوص را به دست بیاورید و با قوانین و امور گمرکی آشنایی پیدا کنید، چون قوانین گمرکی پیچیدگی زیادی دارند، بنابراین اگر هدف شما این است که به یک تاجر موفق تبدیل شوید حتماً باید به امور گمرکی تسلط کافی داشته باشید.
هرگز بی گدار به آب نزنید و بدون آشنایی از این امور هیچ گونه کالایی را وارد یا صادر نکنید، چون عدم آشنایی به مقررات و قوانین و حتی عدم رعایت کردن درست آنها می‌تواند به عنوان نوعی مانع بزرگ در ترخیص کالا از گمرک باشد و شما را با مشکل مواجه کند.


تهیه اسناد کامل

تهیه کردن کلیه اطلاعات و اسناد به صورت دقیق و کامل در خصوص کالا و مشتریان به شما کمک می‌کند تا مدت زمان ترخیص کالا از گمرک را به حداقل برسانید، در غیر این صورت اگر شما نتوانید به موقع اسناد و اطلاعات لازم در خصوص کالایتان را آماده کرده و به مشتری ارائه دهید، قطعاً مدت زمانی را برای این کار از دست خواهید داد.



روش‌ های بهبود عملکرد ترخیص کالا در گمرک


مشاوره و کارشناسان گمرکی

حتی اگر به طور صد در صد نیز به امور گمرکی آشنایی داشته باشید و بارها امر تجارت و واردات و صادرات کالا را انجام داده باشید، باز هم گاهی اوقات نیاز به مشاوره با کارشناسان گمرکی خواهید داشت، چون در هر زمانی ممکن است برخی از قوانین این مکان‌ ها دستخوش تغییر شود و به همین دلیل شما با آن آشنایی نداشته باشید؛
پس بهتر است که اگر بتوانید به موقع درخواست مشاوره داشته باشید و از اطلاعات و راهنمایی‌ های کارشناسان طاها خلیج فارس استفاده کنید که قطعاً فرایند ترخیص برای شما آسان بوده و بسیاری از مشکلات را پشت سر می‌ گذارید.


استفاده کردن از خدمات ترخیص کالا

مورد دیگری که به شما کمک می‌کند دقت و سرعت فرایند ترخیص کالا از گمرک را افزایش دهید، استفاده کردن از برخی خدمات ترخیص کالا از گمرک می‌ باشد، یعنی شما بهتر است در هنگام واردات و صادرات هر گونه کالایی از شرکت‌ های مجرب و معتبر کمک بخواهید، چون قطعاً تجارت به وسیله این شرکت‌ ها بسیار آسان است و آنها بیش تر با روند تجارت‌ های بین‌ المللی آشنایی دارند و می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات در کمترین زمان کالاهای مورد نظر شما را وارد یا صادر کنند.


پیگیری فرایند

پیگیری کردن فرایند ترخیص و هم چنین ارتباط داشتن با مشاوران گمرکی یا ترخیص کار گمرک به شما کمک خواهد کرد تا مشکلات به وجود آمده در فرایند ترخیص کالا از گمرک را برطرف کرده و به موقع کالای مورد نظر خود را ترخیص کنید.

به هر حال شما باید پیگیر محموله خود باشید، یعنی تنها انجام دادن امور گمرکی کفایت نمی‌ کند و بهتر است که تا رسیدن کالا به مقصد هم چنان پیگیر آن باشید، چون ممکن است فرایند ترخیص کالا از گمرک در هر مرحله‌ای دچار مشکل شده باشد و به همین دلیل کالای شما در گمرک بلوکه شود، اما با پیگیری به موقع قطعاً مشکلات ایجاد شده را برطرف کرده و کمک خواهید کرد که بدون هیچ گونه تاخیری محموله شما به مقصد برسد.




روش‌های بهبود عملکرد ترخیص کالا در گمرک

نتیجه‌ گیری

در این مقاله روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک را بررسی کردیم. ثبت سفارش کالا و سپس روند ترخیص آن از گمرک مرحله ضروری در تجارت بین المللی می‌ باشد که تجار و صنعتگران موظف به انجام دادن آن هستند.
اما نکته منفی در این خصوص کند بودن روند ترخیص کالا از گمرک می‌ باشد، به همین دلیل همواره راه حل‌ های زیادی برای برطرف کردن چنین مانعی پیشنهاد می‌ شود که برخی از این راه حل‌ ها را توضیح دادیم. در سایت طاها خلیج فارس بیش تر با روش‌ های بهبود عملکرد و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک آشنا شوید.



بیشتر بخوانید :
HS code چیست
واحد CBM چیست
ترخیص کالا از چین

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا