شرایط و قوانین صادرات شیلات

شرایط و قوانین صادرات شیلات

شرایط و قوانین صادرات شیلات

12 خرداد1403
شرایط و قوانین صادرات شیلات


شرایط و قوانین صادرات شیلات چیست؟ کشور عزیزمان به دلیل بهره مندی از منابع فراوان آب شیرین، یکی از بهترین منابع تامین شیلات در سراسر دنیا به شمار می آید. به همین دلیل صادرات شیلات را به یکی از پرسودترین گزینه های صادرات تبدیل کرده است.

صادرات شیلات به دلیل اهمیت بالای اقتصادی و تأثیر آن بر بازارهای بین‌المللی، نیازمند رعایت شرایط و قوانین خاصی است. این قوانین شامل استانداردهای بهداشتی و کیفیتی، مقررات زیست‌محیطی، و الزامات بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصولات دریایی می‌باشند.

صادرکنندگان باید با مقررات کشور مقصد آشنا بوده و مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح داخلی و خارجی کسب کنند. همچنین، تعهد به رعایت اصول تجاری و اینکوترمز و آگاهی از تعرفه‌های گمرکی و محدودیت‌های وارداتی از دیگر الزامات صادرات شیلات است. این موارد نه تنها به بهبود کیفیت و ایمنی محصولات کمک می‌کنند، بلکه زمینه را برای توسعه پایدار و دسترسی به بازارهای جهانی فراهم می‌سازند.

اما برای صادرات محصولات شیلاتی همانند هر کالای دیگری باید مراحلی را طی کرد و مدارک و مجوزهایی ارائه شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط و قوانین صادرات شیالت و چگونگی صادرات محصولات شیلاتی، روش های پیدا کردن مشتریان خارجی دیگر کشورها، مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز صادرات شیلات شورها برای صادرات و غیره ارائه دهیم.




مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز صادرات شیلات

دریافت مجوز صادرات شیلات مستلزم ارائه مدارکی می باشد. برخی از مدارکی که برای دریافت مجوز صادرات شیلات مورد نیاز می باشد عبارتند از:
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر کارت بازرگانی
  • درخواست کتبی
  • تصویر کارت ملی مدیر عامل
نکته: ممکن است شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز صادرات شیلات در طول زمان تغییر کند، بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به این سازمان، با آنها تماس حاصل کنید یا وبسایت رسمی آنها را بررسی کنید و یا میتوانید از مشاوران و کارشناسان مجموعه طاها خلیج فارس راهنمایی بگیرید و از آخرین ضوابط دریافت مجوز اطلاعات کسب کنید.


چگونه صادرات شیلات به خارج از کشور داشته باشیم؟

چگونه صادرات شیلات به خارج از کشور داشته باشیم؟

صادرات شیلات مانند دیگر کالاها شرایط و مراحلی را به همراه دارد. بنابراین اگر می خواهید صادراتی موفق داشته باشید مهم است که روش صادرات شیلات را بشناسید. در این بخش به طور خلاصه با مراحل صادرات شیلات به خارج از کشور آشنا می شویم،که شامل موارد زیر می شوند:

تحقیقات بازار:

یکی از مهمترین صادرات شیلات تحقیقات بازار می باشد . بدون شک هر چه بازار و نیازهای آن با دقت بیشتری بررسی شود، احتمال موفقیت و سودآوری شما در مسیر صادرات بیشتر خواهد شد. در ابتدا باید سلیقه مردم کشورهای مختلف جهان را درباره مواد غذایی دریایی به دست آورید. مثلا بررسی کنید که کدام کشور بیشترین مصرف مواد غذایی دریایی را دارد و همچنین از میان شیلات کدام محصولات طرفداران بیشتری دارد.

بررسی مقررات و قوانین:

چنانجه قصد صادرات محصولات شیلات به خارج از کشور را دارید در اولین قدم باید قوانین و مقررات مربوط به صادرات شیلات در کشور خود و کشوری که قصد صادرات به آن را دارید، مورد بررسی قرار دهید . این بررسی شامل بررسی مجوزها، مدارک مورد نیاز و محدودیت های صادراتی می باشد.

شناسایی و جذب مشتریان خارجی:

در این مرحله نیاز است که مشتریان خارجی را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار نمایید. برای جذب مشتری می توانید در نمایشگاه های تجاری مرتبط با مواد غذایی و شیلات شرکت کنید و از دایرکتوری های مشاغل استفاده کنید همچنین در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید، از سایت های فعال در این حوزه مانند گلوبال سورس کمک بگیرید.

تأمین کیفیت و استانداردها:

برای صادرات شیلات، باید مطمئن شوید که محصولات شما استانداردهای مورد نیاز برای واردات در کشور مقصد را داراست. این شامل مواردی مانند مجوز بهداشت، بسته بندی و غیره است.

ارائه پیش فاکتور:

بعد از شناسایی مشتریان نوبت آن است که برای تهیه پیش فاکتور یا پروفرما اقدام کنید.

عقد قرارداد صادراتی:

پس از ارسال پیش‌فاکتور، باید با رعایت قوانین صادرات و توجه به اینکوترمز، قراردادی میان طرفین منعقد شود. در مقاله دیگری به طور کامل به معرفی اینکوترمز و انواع آن پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله اینکوترمز چیست را بخوانید.

حمل و نقل و بسته بندی:

بسته بندی محصولات شما باید با احتیاط و طبق استانداردهای بین المللی انجام شود. برای حمل و نقل بین المللی محصولات شیلات، باید با توجه به کشور مبدا و مقصد همچنین حجم بارتان از میان روش های هوایی، زمینی یا دریایی استفاده کنید




شرایط صادرات شیلات


شرایط صادرات شیلات

شرایط صادرات شیلات در ایران شامل دریافت مجوز صادرات از مقام های ذیصلاح می باشد. همچنین، صادرکننده باید دارای مجوز بهداشتی و بهره برداری از حوضچه های پرورش شیلات باشد. همچنین ، در صورتی که شیلات از مناطق آلوده به آفت یا آب های آلوده استخراج شوند، نیاز به تایید آزمایشگاهی برای سلامت محصول و عدم وجود آلودگی دارند.

صادر کننده نیز باید مقررات و ضوابط مربوط به بسته بندی، برچسب گذاری وهمچنین حمل و نقل محصولات را نیز رعایت کند. علاوء بر این ، برخی از کشورها ممکن است نیازمند تعهدات و مدارک اضافی مانند گواهی صادرات، بیمه نامه و مدارک مالی باشند.



انواع میگوی صادراتی

در کشور ما، انواع میگو صاداراتی با کیفیت و طعم منحصر به فرد وجود دارد که به دلیل شرایط متفاوت موجود در آب های خزر و خلیج فارس و همچنین تلاش های پرورش دهندگان میگو، برای صادرات به خارج از کشور بهره وری می شود. انواع میگوهای صادراتی عبارتند از:
  • میگو موزی
  • میگو ببری
  • میگو سفید
  • میگو سفید هندی
  • میگو سرتیز
صادرات انواع میگوها، به عنوان یک فرصت عالی در حوزه صادرات شیلات ، به صنعت میگو ایران رونق بیشتری بخشیده است




شرایط صادرات میگو


شرایط صادرات میگو

شرایط صادرات میگو شامل موارد زیر است:

استانداردهای بهداشتی:

برای صادر کردن میگو به کشورهای دیگر، باید مطابق با استانداردهای بهداشتی و تغذیه ای آن کشور عمل کرد. برای مثال، در برخی کشورها، حداقل سطح روغن موجود در میگو باید مشخص شده باشد.

محدودیت‌های وارداتی:

بعضی کشورها محدودیت‌هایی برای واردات محصولات دریایی اعمال می‌کنند، مانند تعیین حداکثر سطح مجاز آلودگی به مواد شیمیایی.

تعهدات قراردادی:

هنگامی که یک قرارداد صادراتی منعقد می‌شود، شرکت صادرکننده موظف است تا محصولات را به موقع و با کیفیت مورد توافق ارسال کرده و به تمامی تعهدات خود پایبند باشد.

مدارک و مجوزهای لازم:

برای صادر کردن میگو، باید مجوزها و مدارک لازم را دریافت کرد. این مدارک ممکن است شامل گواهی بهداشتی، گواهی منشا، گواهی واردات و گواهی فعالیت و صلاحیت کارخانه باشد.

حفظ کیفیت محصول:

برای موفقیت در صادرات میگو، باید کیفیت محصول را حفظ کرد. این شامل انتخاب میگوهای تازه وسالم ،نگهداری در دمای مناسب و استفاده از روش های بسته بندی مناسب است.

سخن پایانی

صادرات شیلات همانند صادرات حلزون تجارتی پرسود است. در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی درباره چگونگی صادرات محصولات شیلاتی کشورمان به خارج از کشور در اختیارتان قرار دهیم .

ایران یکی از بهترین صادرکنندگان محصولات شیلاتی در جهان به شمار می رود و محصولات دریایی ایرانی از نظر طعم و کیفیت در دنیا کم نظیر هستند. از این رو، تجارت شیلات در حال رونق گرفتن در ایران است و این رونق شتاب فراوانی به خود گرفته است.

گروه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی از جمله حمل و ترخیص کالا، صادرات، واردات، ثبت سفارش کالا و ... می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.



مطالعه بیشتر :
منابع آزمون حق العمل کاری گمرک
ترخیص لوازم خانگی از گمرک
واردات و ترخیص جرثقیل از گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا