قائدهCfr چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش Cfr

قائدهCfr چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش Cfr

قائدهCfr چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش Cfr

24 تیر1403
قائدهCfr چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش Cfr

Cfr قائده چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش Cfr چگونه است؟ crf یکی از قوانین اینکوترمز است که در تجارت با حمل و نقل دریایی کاربرد زیادی دارد ؛ در واقع معنی هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل و نقل آن تا بندر مورد نظر را می‌دهد.

در این روش فروشنده کالا را بر روی عرشه کشتی به دست صاحبش می‌سپارد یا اینکه اقدام به تهیه کالایی می‌کند که قبل از آن به این ترتیب تحویل شده است. در Cfr فروشنده باید به منظور حمل کالا قراردادی را ببندد و همچنین تا وقتی که بار به بندر مقصد نرسیده است، همه هزینه‌ها و کرایه حمل را پرداخت نماید.

تحویل و ریسک در Cfr

در Cfr زمانی که کالا روی کشتی قرار می‌گیرد یا اینکه فروشنده اقدام به تأمین کالایی که به این صورت تحویل داده شده است، کند، کالا را تحویل داده شده در نظر می‌گیرند. با قرارگیری کالا بر روی کشتی، ریسک از بین رفتن یا خسارت‌دیدگی کالا به خریدار هم منتقل می‌گردد.

در واقع حتی اگر کالا با سلامت کامل به مقصد نرسد و یا اصلاً به مقصد راه پیدا نکند، فروشنده هیچ مسئولیتی در این مورد بر عهده ندارد؛ زیرا او به وظیفه خود که همان تحویل کالا است، عمل می‌کند. از سوی دیگر در این قاعده، فروشنده وظیفه‌ای ندارد که برای خریدار پوشش بیمه‌ای تهیه کند.

از این رو، بهتر است خریدار خودش به فکر تهیه پوشش بیمه‌ای باشد تا به این شکل، کالا را تا مقصد بیمه کند و بار با مشکلی مواجه نشود یا حتی در صورت بروز حادثه امکان دریافت خسارت وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر | ثبت سفارش کالا
نحوه حمل و نقل در روش CFR

نحوه حمل و نقل در روش CFR

از این روش به منظور حمل و نقل دریایی و همچنین تجارت به وسیله آبراه‌های داخلی بهره گرفته می‌شود. به طور معمول، در مواردی که نیاز به استفاده از دو یا چندین روش برای حمل است، این روش زیاد مناسب نیست. در چنین شرایطی روش CPT می‌تواند بیشتر به کار شما بیاید.


اهمیت بنادر مبدأ و مقصد در روش CPT

در این روش بندری که توافق شده است که در آن جا کالا را بر روی کشتی تحویل دهند و هم بندری که به عنوان مقصد در نظر گرفته‌اند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. با قرارگیری کالا بر روی کشتی و در بندر حمل یا تأمین کالای تحویل داده شده به این صورت، ریسک از فروشنده به خریدار انتقال می‌یابد.

با این حال فروشنده باید با متصدی حمل، قراردادی برای حمل و نقل کالا از سوی بندر تحویل تا بندر مقصد تنظیم کنید. به عنوان مثال در صورتی که قرار است کالا از بندری به بندری دیگر انتقال یابد، با بارگیری کالا در بندر اول و قرارگیری بر روی کشتی، تحویل کالا صورت گرفته است و ریسک هم منتقل می‌شود.

الزامات درج اسم بندر حمل در قرارداد به روش CFR

اگرچه به طور معمول بندر مقصد در قرارداد فروش ذکر می‌شود، اما گاهی اوقات بندر حمل، که در واقع بندری است که ریسک را از روی دوش فروشنده برمی‌دارد، از قلم می‌افتد. اگر خریدار توجه ویژه‌ای به بندر حمل دارد و برای او مهم است که حتماً بندر خاصی به عنوان بندر حمل در نظر گرفته شود، توصیه می‌شود که نام بندر را در قرارداد فروش ذکر کنید.


مشخص کردن نقطه مقصد در بندر تخلیه در معامله به روش CFR

توصیه می‌کنیم که حتماً به طور دقیق نقطه مقصد در بندر موردنظرتان را تعیین نمایید. از آنجایی که هزینه‌ها تا این زمان بر عهده فروشنده است، تعیین نقطه دقیق می‌تواند از بروز خیلی از مشکلات احتمالی پیشگیری کند.

قراردادهای حمل تنظیم شده از طرف فروشنده بایستی به درستی پروسه حمل از محل تحویل تا بندر مقصد یا نقطه موردنظرتان در آن بندر را تحت پوشش قرار دهد.

متصدی حمل در روش CFR

متصدی حمل در روش CFR

گاهی در روش CFR این احتمال وجود دارد که در بخش‌های مختلف مسیر دریایی، حمل به وسیله چندین متصدی انجام شود. به عنوان مثال ممکن است که متصدی حمل اپراتور کشتی feeder، بار را از بندری به بندر دیگر منتقل کند. بعد از آن در بندر دوم، بار به وسیله کشتی‌های که اقیانوس‌ پیما هستند، به سوی بندر مقصد مسیر خود را ادامه دهند و سپس ترخیص کالا صورت می‌گیرد.

در این مورد ممکن است درباره محل تحویل و انتقال بار شبهاتی به میان بیاید. این موضوع می‌تواند از سوی دو طرف قرارداد توافق شود و در قرارداد نامه ذکر گردد؛ اما در صورت که توافقی صورت نگرفت به طور پیش‌فرض، ریسک به محض تحویل بار به متصدی اول، به خریدار انتقال می‌یابد.

در این حالت مدت زمان ریسکی که بر عهده خریدار است، افزایش می‌یابد. برای همین در صورتی که خریدار بخواهد این ریسک کمی دیرتر به او انتقال داده شود، باید حتماً این موضوع را مطرح کند و درموردش با فروشنده به توافق برسد. نتیجه هم حتماً باید در قرارداد ذکر گردد.

هزینه تخلیه در روش CFR

هزینه تخلیه در روش CFR چیست؟ چنانچه فروشنده بر اساس قرارداد حمل هزینه‌ای در رابطه با تخلیه در نقطه تعیین شده در بندر مقصد پرداخت کند، امکان اخذ آن از خریدار برای فروشنده وجود ندارد. صرفاً در صورتی فروشنده می‌تواند این هزینه‌ها را از خریدار بگیرد که در این مورد با خریدار از قبل به توافق رسیده باشند.

ترخیص برای صادرات و واردات در روش CFR

ترخیص برای صادرات و واردات در روش CFR


در صورتی که نیاز باشد، فروشنده باید مقدمات ترخیص کالا را برای صادرات فراهم کند. با این حال در زمینه ترخیص کالا برای واردات و ترانزیت کالا از کشور ثالث یا پرداخت عوارض و همچنین انجام تشریفات جهت واردات کالا وظیفه‌ای بر عهده ندارد.


مطالعه بیشتر | ترخیص کار گمرک

خلاصه مطلب

Cfr قائده چیست؟ یکی از قوانین اینکوترمز است که در رابطه با حمل نقل دریایی وضع کرده‌اند و کاربرد بسیار زیادی دارد. منظور از CFR در واقع هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل و نقلش از مبدأ تا مقصد است.

شرکت بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس سالیان زیادی در این رابطه تجربه دارد و می‌تواند راهنمای خیلی خوبی برای شما در زمینه حمل و نقل دریایی باشد. اگر در رابطه با CFR سؤالی در ذهن دارید، مشاوران ما با صبر و حوصله پاسخگوی شما هستند تا شبهات را بر طرف کنند.


مطالعه بیشتر :

تشریفات گمرکی
منابع آزمون حق العمل کاری گمرک
ترخیص لوازم خانگی از گمرک
واردات و ترخیص جرثقیل از گمرک
کشتی های تجاری

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا