کشتی فله بر چیست؟

کشتی فله بر چیست؟

کشتی فله بر چیست؟

5 خرداد1403
کشتی فله بر چیست؟



کشتی فله بر چیست؟ آیا با کارهای کشتی فله‌ بر و انواع آن آشنایی دارید؟ کشتی‌ ها جز وسایل حمل و نقل بسیار مهم جهت انتقال دادن هر گونه محموله یا کالا از مرزهای آبی هستند که تجار و صنعتگران می‌ توانند با این وسیله کالاهای مختلف را بین کشورها مبادله کنند. با پیشرفت کردن تکنولوژی و گذشت زمان کشتی‌های مختلفی تولید و وارد عرصه حمل و نقل کالاها شده‌اند که انواع مختلفی دارند و یکی از آنها نیز کشتی فله‌ بر نامیده می‌ شود. این کشتی با انواع دیگر کشتی‌ های باربری تفاوت دارد و به وسیله آن می‌توانید برخی از کالاها را جابجا کنید.

کشتی‌ فله بر، یکی از اصلی‌ترین و مؤثرترین وسایل حمل و نقل در صنعت دریایی هستند که برای حمل بارهای سنگین و حجیم به کار می‌روند. این کشتی‌ها به دلیل ظرفیت بالای حمل، کارایی و کاهش هزینه‌ها، انتخاب بسیار محبوبی برای انتقال محموله‌های متنوع در سراسر جهان هستند.

از زمانی که انسان ها با دریاها آشنا شدند، کشتی‌های فله بر نقش بسیار مهمی در تجارت و تبادلات اقتصادی بین اقالیم و کشورها ایفا کرده‌اند. امروزه، با پیشرفت فناوری و توسعه بنادر و امکانات حمل و نقل، این نوع کشتی‌ها همچنان به عنوان یکی از مهمترین راه‌های حمل و نقل بار در سطح جهان شناخته می‌شوند.

در این مقاله کشتی فله‌ بر، انواع مختلف و کاربرد آن در صنعت حمل و نقل دریایی را بررسی می‌ کنیم.




کشتی فله بر چیست؟


آشنایی با کشتی فله‌ بر

گفتیم که کشتی‌ها جزء وسایل حمل و نقل دریایی مهم در روند واردات و صادرات کالاها و محموله‌های مختلف و مبادله آن بین کشورها هستند که امروزه با پیشرفت کردن تکنولوژی و با مرور زمان کشتی‌ها نیز تحول زیادی پیدا کرده و بسیار پیشرفته‌تر از کشتی‌های قدیمی هستند. این وسیله‌ها انواع مختلفی نیز دارند که یکی از آنها را با نام کشتی فله‌بر می‌شناسیم.

کشتی فله ‌بر با دیگر کشتی‌های باربری دارای تفاوت است و معمولاً از آن جهت جابجایی و حمل کالاهای استفاده می‌کنند که به صورت بسته‌بندی شده نیستند؛ به بیانی این کشتی‌ها مناسب آن دست از محموله‌هایی می‌باشد که به بسته‌بندی نیاز ندارند که غلاتی مانند گندم از جمله آن است.

کشتی‌های فله بر ظرفیت‌های متفاوتی دارند و گاهی امکان جابجا کردن هزاران تن کالا و محموله به وسیله آن در بین قاره‌های مختلف وجود دارند، به همین دلیل است که نقش بسیار مهم و اساسی در صنعت حمل کانتینری ایفا می‌ کنند.

کشتی فله‌بر جهت انتقال کالاهای فله ای کاربرد دارد، به همین دلیل به لحاظ ابعاد و اندازه متنوع هستند و تردد آنها موجب شده است که انتقال کالاهای فله‌ای بسیار آسان باشد، از طرفی اندازه این کشتی‌ها موجب شده است که امکان تردد و جابجایی آنها در کلیه مسیرهای آبی دنیا وجود داشته باشد.

انواع کشتی فله بر مطابق با نوع آنها

تنوع بالای بین کشتی‌ها به نوع کشتی فله ‌بر نیز منتقل شده است، به طوری که می‌توان این کشتی‌ها را مطابق با ابعاد و اندازه و حتی نوع تخلیه و بارگیری به چند نوع متفاوت تقسیم کرد. تقسیم بندی‌های متفاوتی در خصوص کشتی‌های فله بر وجود دارد، اما تقسیم بندی بر اساس میزان بارگیری و ابعاد آن به صورت زیر است:

کشتی فله‌بر با چرخ دنده یا بدون چرخ دنده

انواع متداول کشتی‌های فله بر به صورت دنده‌ای یا بدون دنده هستند، نوع دنده‌ای آن به صورت جرثقیلی و جهت بارگیری یا تخلیه کالاها می‌باشد، در صورتی که نوع بدون چرخ دنده آن جهت تخلیه کردن بار در بنادر نیازمند جرثقیل هستند که در مبدا یا مقصد قرار دارد.

کشتی دنده‌ای دارای ابعاد کوچکتری است، اما کاربرد زیادی دارد و از آن می‌توان جهت حمل و نقل‌های ترکیبی استفاده کرد. نوع بدون دنده نیز جهت تخلیه یا بارگیری به برخی تجهیزات نیاز دارند که ممکن است این تجهیزات در تمامی بنادر وجود نداشته باشد.

کشتی فله بر ترکیبی

این نوع از کشتی‌های فله بر جهت جابجایی و انتقال تنها یک نوع از بارها کاربرد دارد، یعنی در هنگام بارگیری کردن کلیه محموله این نوع کشتی‌ها باید به صورت نیمه فله، مایع و یا خشک باشد، با این حال نوع کشتی فله بر ترکیبی امکان جابجا کردن بارها در دو نوع متفاوت را به طور همزمان دارد.

کشتی فله بر لیکرز

کشتی فله‌بر لیکرز امکان جابجایی و تردد در دریاچه‌ها و رودخانه‌های شمال آمریکا را دارد، چون این کشتی‌ها معمولاً در آب‌های شیرین تردد دارند، به همین دلیل عمر آنها از کشتی‌های دیگری که در آب‌های شور رفت و آمد می‌کنند، بالاتر می‌باشد. با این حال امکان استفاده کردن از آنها برای کلیه جهان کاربرد ندارد.
انواع کشتی فله بر مطابق با نوع آنها




انواع کشتی‌ های فله‌ بر بر اساس اندازه

کشتی های فله بر بر اساس کاربرد و مسیر تردد خودشان به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند، به عنوان مثال نوع کشتی پاناماکس جهت عبور کردن از پاناما می‌باشد. کشتی‌هایی که آنها را بر اساس اندازه می‌شناسیم و نامگذاری شده‌اند، عبارتند از:
  • کشتی فله بر هندی سایز با توانایی بارگیری کردن برابر با ۳۵ هزار تن
  • کشتی فله‌بر هندی مکس با توانایی بارگیری کردن تا ۶۰ هزار
  • کشتی پانامکس با توانایی بارگیری کردن تا ۸۰۰۰ تن
  • کشتی کیپ سایز با توانایی بارگیری کردن در ۴۰۰ هزار تن
  • کشتی غول پیکر با توانایی بارگیری کردن تا ۴۰۰ هزار تن

ظرفیت و نوع بارگیری کشتی فله بر نیز به تکنولوژی و ابعاد آن بستگی دارد. بارگیری و تخلیه محموله‌ها بر روی چنین کشتی‌هایی یک پروسه زمانبر و پیچیده می‌باشد که تعداد خدمه‌های آنها نیز مطابق با اندازه و ابعاد کشتی ممکن است از سه الی ۳۰ نفر متغیر باشد، همچنین متناسب با نوع کالا قطعاً بارگیری کردن بر روی چنین کشتی‌هایی متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال آن دسته از محموله‌هایی که به صورت مایع و شیمیایی هستند در ابتدا باید مطابق با قوانین و مقررات کشتییرانی به درستی بارگیری شوند، چون در غیر این صورت امکان ایجاد خطر در هنگام حمل و نقل برای آن وجود دارد. پس لازم است که شما در هنگام ثبت سفارش کالا، نوع کالا را برای ترخیص کار گمرک مشخص کنید، چون قطعاً مراحل مختلف انتقال چنین کالاهایی از جمله ترخیص کالا از گمرک نیز کاملا متفاوت خواهد بود.

برای استفاده کردن از این کشتی‌ها نیز حتماً باید با یکی از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی مراجعه کرده و قرارداد در این زمینه نوشته شود.




انواع کشتی‌ های فله‌ بر بر اساس اندازه



نتیجه‌ گیری

در این مقاله کشتی فله بر را معرفی کردیم. گفتیم که کشتی فله‌بر یکی از انواع کشتی‌های پرکاربرد جهت حمل بارها و محموله‌های مختلف می‌باشد که خود به انواع مختلف با ظرفیت‌های متفاوت تبدیل می‌شود و انتخاب کردن یک کشتی فله بر مناسب جهت حمل و جابجایی هر گونه محموله‌ای به تعداد و نوع محموله مورد نظر بستگی دارد و معمولاً بارهایی با این کشتی‌ها جابجا می‌شوند که به صورت فله‌ای هستند و هیچ گونه نیازی به بسته‌بندی ندارند.

در سایت طاها خلیج فارس بیشتر با کشتی فله بر، انواع مختلف کشتی‌های فله‌بر، کاربرد و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید.


بیشتر بخوانبد :

نحوه دریافت مجوز صادرات
حمل و نقل دریایی

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا