لجستیک حمل و نقل چیست؟
لجستیک حمل و نقل چیست؟
22 مرداد1403
لجستیک حمل و نقل چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟ در دنیا امروز چقدر لجستیک حائز اهمیت است؟ به طور کلی، لجستیک به انتقال استراتژیک کالاها و خدمات از مکانی به مکان دیگر اشاره دارد. این اصطلاح در ابتدا برای توصیف حمل و نقل تجهیزات نظامی برای سربازان به کار گرفته میشد؛ اما با ظهور تجارت الکترونیک و خرید آنلاین، در دنیای امروز لجستیک به عنوان بخشی از فرایند زنجیره تأمین جهانی شامل تهیه کردن، خرید و توزیع کالاهایی که باعث تقویت اقتصاد میشود، شناخته میگردد.
مطالعه بیشتر | ترخیص کالا
مطالعه بیشتر | ترخیص کالا
نقش حیاتی لجستیک و شرکتهای کشتیرانی در دنیا
لجستیک به فرایند کلی مدیریت روش دستیابی، ذخیرهسازی و انتقال منابع به مقصد نهایی آنها اشاره دارد. مدیریت لجستیک شامل مواردی همچون شناسایی توزیعکنندگان و تأمینکنندگان و تعیین کردن کارایی و دسترسی آنها میشود. مدیران لجستیک را معمولاً با نام لجستیشن میشناسند.انواع لجستیک شامل لجستیک ورودی، لجستیک معکوس و خروجی میشوند. شرکتهای کشتیرانی معمولاً نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا میکنند؛ زیرا که بخش حیاتی حمل و نقل دریایی یا صادرات و واردات کالاها را از مبدأ به مقصد را بر عهده دارند. این شرکتها با فراهم آوردن خدمات مختلف، خیال شما را راحت میکنند که جریان منابع با کارایی و امنیت زیادی ادامه یابد و باعث حفظ پایداری شرکت و رضایت مشتری گردد.
لجستیک ورودی یا همان قلب تپنده فرایند تأمین پایدار
لجستیک ورودی به فرایندهای مربوطه به ذخیرهسازی، حمل و نقل و وارد کردن کالاها به درون یک کسب و کار اشاره میکند. این بخش، بیشتر با خرید کالا برای استفاده در دفاتر یا بخشهای تولید ارتباط دارد. در یک شرکت تولیدی، واحد تولید، مواد اولیه یا همان اجزا را جهت تولید کالاهای دیگر از سایر تأمینکنندگان میخرد.فرایند لجستیک ورودی مواردی مثل دریافت، مرحلهبندی و قرار دادن کالا در انبار را در بر میگیرد. این فرایند نقش بسیار حیاتی در تضمین ادامه یافتن بدون توقف تولید دارد. نقش شرکتهای که در زمینه حمل و نقل بینالمللی کار میکنند در این فرایند بسیار کلیدی است؛ زیرا آنها تضمین میکنند که مواد سر زمان مناسب و به صورت ایمن به دست تولیدکننده برسند.
لجستیک خروجی؛ نحوه رسیدن محصولات از انبار به دست مشتریان بینالمللی
لجستیک خروجی که نام دیگر آن لجستیک توزیع است، بر بخش تقاضای معادله عرضه و تقاضا تمرکز دارد. این فرایند از ذخیرهسازی و حمل کالا به مشتری یا کاربر نهایی تشکیل میگردد. مراحل این نوع لجستیک شامل ثبت سفارش کالا و بستهبندی، حمل و نقل، تحویل کالا و خدمات مربوط به تحویل به مشتری میشود. برای درک بهتر معنی لجستیک خروجی، مثال زیر را آوردهایم.فرض کنید یک فروشگاه خردهفروشی، سفارشی را به وسیله وبسایت و تلفن یا به صورت حضوری از مشتری میگیرد. اطلاعات سفارش فوراً به مرکز توزیع مربوطه فرستاده میشود تا کالا مورد نیاز بر اساس استانداردها بستهبندی و آماده ارسال یا صادرات و واردات گردد. کارکنان مرکز توزیع، محصول مورد نظر را از انبار بر میدارند و بعد بستهبندی میکنند.
سپس آن بسته را برای تحویل به مشتری آماده مینمایند. راننده تحویل کالا سفارش را از مرکز توزیع میگیرد و برای تحویل بار به آدرس مشتری راهی میشود. در نهایت راننده سفارش را به دست مشتری در آدرس مورد نظر میرسانند و این چرخه با رضایت کامل مشتری به پایان مییابد.
در زمینه بینالمللی حمل کالا از کشور چین، نقش بسیار معناداری را در لجستیک خروجی دارد؛ زیرا بسیاری از کالاها برای رسیدن به بازارهای جهانی باید از این کشور حمل شوند. این فرایند احتیاج به برنامهریزی دقیق و کمک گرفتن از حمل و نقلهای خاص و چند وجهی دارد تا اطمینان حاصل گردد که سفارشها به موقع و در وضعیت مناسب به دست مشتریان میرسند.
لجستیک معکوس؛ بروز تحول در زنجیره تأمین
لجستیک معکوس که برخی از افراد به آن توزیع معکوس هم میگویند، مرحلهای در زنجیره تأمین است که در آن کالا از نقطه فروش به سوی تولیدکننده یا توزیع کننده به جهت تعمیر، بازیابی و بازیافت برگردانده میشود. در اینجا اصطلاح Reverse logistics به میان میآید که به معنی انتقال محصولات برگشتی از مشتری به سوی مقصد نهایی ترانزیت است. اگر به دنبال بهینهسازی فرایندهای لجستیک و دریافت مزیتهای رقابتی هستید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که با کارشناسان ما در طاها فیدار خلیج فارس تماس بگیرید.این فرایند، زمانی که به درستی انجام شود، ضایعات را کاهش میدهد. همچنین رضایت مشتری را بالا میبرد و فرصتهای جدیدی برای بازیافت محصول ایجاد میکند. موارد زیر مراحل لجستیک معکوس هستند که آشنایی با آنها اهمیت زیادی دارد:
- پردازش بازگشت، دریافت و ثبت کردن کالاهای برگشتی.
- تعیین دسته بازگشت، تصمیمگیری برای بعدی محصولات بازگشت داده شده.
- جابهجایی محصولات جهت کم کردن ضایعات و انتقال بهینه محصولات با هدف کاهش ضایعات.
- اجرای فرایند تعمیر و بازسازی محصولاتی که مجدداً قابل استفاده هستند.
- بازیافت اقلامی که تعمیر یا فروخته نمیشوند و استفاده مجدد از مواد برای تولید محصولات جدید.
- در نهایت لجستیک معکوس، مسیری نوآورانه جهت پایداری و رضایتمندی مشتریان است که شامل بازگشت، تعمیر، بازیافت و کاهش ضایعات میشود.
بررسی اجزای کلیدی لجستیک
حالا که میدانید لجستیک حمل و نقل چیست و چه خدماتی ارائه می دهد و چه نقش کلیدی در موفقیت شرکتها ایفا میکند. عموم مردم بیشتر شرکتهای حمل و نقل به صورت ترکیبی از طریق استفاده هوشمندانه از انواع وسیله نقلیه اعمم از هوایی، زمینی و دریایی، امکان انتقال کالا به صورت اثربخش و کارآمد را در فرایند لجستیک فراهم کردهاند. اجزای کلیدی لجستیک در این زمینه شامل موارد زیر میشوند:حمل و نقل: انتخاب بهینه وسایل نقلیه جهت تضمین کارایی و کم کردن هزینهها.
انبارداری: انتخاب موقعیت استراتژیک انبارها و بهینهسازی و فضای نگهداری
مدیریت موجودی: استراتژیهای دقیق را برای پیشبینی کردن میزان تقاضا و جلوگیری از افزایش یا کمبود یک کالا.
بستهبندی: بالا بردن امنیت و حفظ کیفیت کالا در هنگام حمل و نقل
اطلاعات و فناوری: به کارگیری سیستمهای پیشرفته اطلاعاتی برای بالا بردن شفافیت و بهبود فرایندها. شرکتهای موفق، با تمرکز بر این اجزا و ادغام آنها در استراتژیهای کسب و کار خود، از مزیتهای رقابتی پایدار بهرهمند میشود.
خلاصه مطلب
لجستیک حمل و نقل چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟ لجستیک به طور کلی تمام مراحل آمادهسازی، ذخیرهسازی، بستهبندی، حمل و نقل یک کالا از کشوری به کشور دیگر را شامل میشود. همچنین لجستیک هدف کاهش ضایعات و افزایش بازیافت را دنبال میکند.اگر به دنبال بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود هستید، مشاوره با مجموعه طاها فیدار خلیج فارس فرصتی برای استفاده از راهکارها و روشهای نوآورانه و پایدار در زمینه لجستیک است.
مطالعه بیشتر :
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک
واردات لوازم جانبی موبایل از چین و دبی
تفاوت سود بازرگانی و حقوق گمرکی
کشتی های تجاری؛ انواع کشتی های حمل و نقل و کاربرد هریک از آنها
هزینه حمل بار از چین به ایران
نظرات
ارسال نظر