حمل یکسره چیست؟

حمل یکسره چیست؟

حمل یکسره چیست؟

5 خرداد1403
حمل یکسره چیست؟

حمل یکسره چیست؟ آیا با نوع حمل یکسره و مزیت‌های آن آشنایی دارید؟ حمل یکسره به یک فرایند حمل و نقل بین المللی اشاره دارد که مجوزهای مربوط به گمرک و مرزها را بهینه می‌کند.
این فرایند امکان ورود و خروج سریع‌تر و ساده‌تر برای کالاها را فراهم می‌کند، به طوری که بدون نیاز به تخلیه کردن یا تحویل گرفتن در گمرک ورودی انجام می‌شود.

​حمل یکسره به کارگزاران حمل و نقل و تجار این امکان را می‌دهد تا کالاها را به سرعت از یک مبدأ به مقصد نهایی خود حرکت دهند، با کاهش هزینه‌ها و زمان لازم برای رسیدن به مقصد. این روش، به طور خاص در صنایعی که به ترتیب زمانی حیاتی است، مانند صنایع دارویی یا غذایی، اهمیت بسیاری دارد.

کاربرد حمل یکسره در مواقع استفاده کردن از کانتینر حمل و نقل مشهود است که تحت نظارت‌های بازرسی و نیز
ترخیص کالا از گمرک قرار دارد. این رویکرد معمولاً در تجارت‌های بین‌المللی سفر یکپارچه را برای کلیه محصولات و کالاها تضمین می‌کند که طی آن احتمال هر گونه آسیب و خطر کاهش پیدا کرده و همچنین روند حمل و نقل آسان‌تر خواهد بود. در واقع حمل یکسره شیوه‌ای از جابجایی و حمل کالاهای مختلف می‌باشد که برای برخی از کالاها در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله حمل یکسره را بررسی می‌ کنیم.


حمل یکسره چیست؟


آشنایی با حمل یکسره

حمل یکسره به فرایند بسیار ساده برای ورود و خروج هر گونه محموله‌ای از گمرک توسط ترخیص کار گمرک اشاره دارد که بدون نیاز به تخلیه کردن یا تحویل گرفتن در گمرک ورودی انجام می‌شود. این گزینه شامل انتقال یافتن مستقیم کالاها و محصولات از مبدا به مقصد و بدون هیچ گونه وقفه یا تخلیه‌ای در گمرک می‌باشد.

این شیوه از انتقال کالا برای سناریوهای متفاوتی از جمله انتقال کالاهای شکننده که مستعد هر گونه آسیب و شکستگی در زمان بارگیری و تخلیه می‌باشند و برخی از اقلام غذایی فاسد شدنی که مصرف کننده نیاز فوری به آن دارد، سودمند می‌باشد.

یعنی در یک حوزه گسترده و وسیع ماهیت حمل کردن یکسره به صورت ورود یا خروج محصولات و کالاها از گمرک بدون هیچ گونه مراحل تحویل یا تخلیه می‌باشد، یعنی کلیه فرایندهای حمل و نقل دقیقاً در محدوده وسیله حمل و نقل مورد نظر انجام شده و تشریفات جابجایی کالا در طول حمل و نقل آن انجام خواهد شد.

این فرایند از حمل و نقل کالا نه تنها می‌تواند جابجایی هر گونه محموله‌ای را افزایش دهد، بلکه بسیاری از خطرات مرتبط در زمینه تخلیه و جابجایی را نیز به حداقل خود می‌رساند، به ویژه برای آن دست از محموله‌هایی که بسیار حساس هستند.

البته برای واردات یا صادرات چنین کالاهایی نیز مانند هر نوع کالای دیگری شما ملزم هستید که در چهارچوب مقررات گمرکی و قوانین حاکم بر جابجایی کالا و در نهایت نیز پروتکل‌های استاندارد تجارت بین‌المللی فعالیت کنید، علاوه بر این موضوع قبض انبار که برای کلیه هزینه‌های جابجایی در نظر گرفته می‌شود به طور مستقیم بر روی خودرویی صادر خواهد شد که در این فرایند درگیر است.

یعنی برخلاف جابجایی و حمل و نقل محموله‌های سنتی محاسبه کردن هزینه‌ها در این شیوه شامل هزینه ذخیره سازی، تخلیه و بارگیری نخواهد شد، چون این اقدامات از فرایند حمل یکسره محسوب نمی‌شوند. از طرفی در این زمینه حمل و نقل هیچ گونه فرایند گمرکی را ایجاد نمی‌کند و مطابق با اصول و قوانین گمرکی حمل یکسره نوعی فرایند متمایز می‌باشد که جهت انتقال دادن کالاهایی طراحی شده است که ترخیص نشده‌اند و به صورت مستقیم از گمرک های مرزی مبدا به سمت مقصد انتقال داده می‌شوند.

مضاف بر اینکه برکناری برخی از هزینه‌های بارگیری، ذخیره سازی و تخلیه برای محاسبه کلیه هزینه‌های حمل یکسره موثر است و این شیوه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود، از طرفی با دور زدن کلیه این مراحل حمل یکسره به گونه‌ای است که تاخیرهای احتمالی نیز کاهش پیدا کرده، خطرات کمتر می‌ شود و سرعت حمل و نقل بالا خواهد بود.


تفاوت ترانزیت داخلی و حمل یکسره


تفاوت ترانزیت داخلی و حمل یکسره

بین ترانزیت داخلی و حمله یکسره تفاوت‌های وجود دارد و برای پی بردن به این دو تفاوت ترانزیت داخلی را به صورت جداگانه توضیح می‌ دهیم.
ترانزیت داخلی فرایندی است که طی آن بسیاری از کالاهای گمرک نشده قابلیت جابجایی از یک گمرک به گمرک دیگر را خواهد داشت. محموله مورد نظر در ابتدا در همان گمرکی که تخلیه می‌ شود که بارنامه در آنجا به وجود آمده است.

این گمرک همان گمرک مقصد است، متعاقباً قبض انبار نیز در این مکان صادر می‌ شود. اگر مالکیت نسبت به حمل ترانزیت کالا به دیگر گمرک‌های کالا تمایل داشته باشد با ارائه دادن قبض انبار می‌تواند این کار آسان‌ تر کند. در بخش کشتیرانی و بنادر فرایندهای حمل و نقل در صورت داشتن قبض انبار و مشروط به موافقت دوجانبه را می‌ توان انجام داد.

یک نقطه مشترک نیز بین ترانزیت داخلی و حمل یکسره وجود دارد، در ترانزیت داخلی کالا در ابتدا در گمرک مقصد تخلیه شده، سپس قبض آن تولید می‌ شود که متعاقباً صاحبان کالا چنین اختیاری را دارند تا با دلایل موجه جهت حمل کالا به گمرک‌ های دیگر درخواست کنند.

این مرحله از ترانزیت داخلی و حمل یکسره با یکدیگر مطابقت دارد که در هر دوی آنها از وسیله نقلیه جهت حمل کردن کالا و محموله از یک گمرک به دیگر گمرک‌ ها استفاده می‌ شود. در هر دو مورد نیز با توجه به توجیهات قانونی که توسط مالک ارائه شده است، انعطاف پذیری جهت ارسال کالا به گمرکات مختلف و پس از مرحله تخلیه کردن اولیه وجود دارد.

مزایای حمل یکسره


مزایای حمل یکسره

حمل یکسره در واقع شیوه خاصی از واردات و صادرات کالا محسوب می‌ شود که انجام دادن آن با مزیت‌ های زیر همراه است:
  • بازرسی کارآمد محصولات
  • حذف کردن واسطه و ارسال مستقیم کالا
  • عدم بازگشت کالا از کشور ثالث
  • عدم تحمیل بسیاری از هزینه‌ های ترخیص کالا در کشورهای ثالث
  • حذف کلیه هزینه‌ های شرکت‌ های واسطه
  • یکنواختی در بازرسی کالاها
  • قیمت‌ های رقابتی به ویژه برای برخی از بارهای ویژه




حمل یکسره چیست؟

سخن پایانی

این نکته را در نظر داشته باشید که در فرایند ترخیص کالاهای وارداتی به شیوه حمل یکسره جابجا کردن کالاها به وسیله سند کنوانسیون تیرtir آسان خواهد شد. این سند بسیار مهم و محوری جهت آسان شدن حمل و نقل‌ های بین‌المللی نقش ایفا می‌کند و در واقع می‌ تواند یک مکانیزم خوب و کارآمد را در این خصوص ارائه دهد.


در بیش تر مواقع نیز می‌ توان کلیه کالاها و محموله‌ ها را به صورت یکپارچه و با اعتبار دفترچه بین المللی تی‌آی‌آر انجام داد که در نتیجه آن نیاز به هیچ گونه مدارک اضافی از جمله مجوز عبور یا اظهارنامه نخواهد بود. با این حال گاهی ممکن است سناریوهایی به وجود بیاید که برخی رویه‌ های اداری نیاز به اسناد اضافی از جمله فرم اظهارنامه گمرکی داشته باشند. تا حمل و نقل به صورت آسان و بدون هیچ مشکلی انجام شود.


بیشتر بخوانید :

کالای متروکه
واردات کالا بدون کارت بازرگانی
کسر تخلیه در گمرک

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا