TEU چیست؟

TEU چیست؟

TEU چیست؟

3 مرداد1403
TEU چیست؟

TEUچیست؟ TEU یا "واحد معادل بیست فوت" (Twenty-foot Equivalent Unit) یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین واحدهای اندازه‌گیری در صنعت حمل‌ونقل دریایی است. این واحد استاندارد برای اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها و کانتینرهای حمل بار استفاده می‌شود. یک TEU برابر با حجم یک کانتینر بیست فوتی است، که ابعاد آن تقریباً 6.1 متر طول، 2.44 متر عرض و 2.59 متر ارتفاع دارد. استفاده از TEU به عنوان یک معیار استاندارد، امکان مقایسه دقیق و منظم ظرفیت و کارایی مختلف سیستم‌های حمل‌ونقل را فراهم می‌آورد و به بهبود هماهنگی و بهره‌وری در زنجیره تأمین جهانی کمک می‌کند.

در واقع TEU واحد معادل 20 فوتی، واحد اندازه‌گیری بسیار دقیقی است که برای تعیین ظرفیت بار برای کشتی‌های کانتینری و پایانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این اندازه‌گیری را از ابعاد یک کانتینر حمل و نقل استاندارد 20 فوتی گرفته‌اند. از آنجایی که کانتینر استاندارد می‌تواند 20 یا 40 فوت طول داشته باشند، ظرفیت یک کشتی کانتینری به نسبت دو اندازه بستگی دارد. TEUاز اواسط دهه 1950 وارد بازار حمل و نقل جهانی شد.

مطالعه بیشتر | ترخیص کار گمرک


انواع کانتینرها


TEU چه کاربردی دارد؟


TEU یا "واحد معادل بیست فوت" کاربردهای متعددی در صنعت حمل‌ونقل دریایی و لجستیک دارد. این واحد به عنوان معیار استاندارد برای اندازه‌گیری و مقایسه ظرفیت کشتی‌ها، بنادر و کانتینرهای حمل بار استفاده می‌شود. با استفاده از TEU، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند ظرفیت بارگیری و تخلیه کشتی‌ها را به طور دقیق محاسبه و برنامه‌ریزی کنند. همچنین، بنادر می‌توانند کارایی و حجم عملیات خود را ارزیابی کنند و با بهینه‌سازی فرایندها، بهره‌وری را افزایش دهند. TEU به بهبود هماهنگی و ارتباط بین بخش‌های مختلف زنجیره تأمین کمک کرده و از این طریق موجب تسهیل تجارت جهانی می‌شود.

برای جلوگیری از سردرگمی و استاندارد کردن ظرفیت یک کشتی، تعداد کانتینرهایی که یک کشتی می‌تواند حمل کند به تعداد کانتینر 20 فوتی وابسته است و این اندازه‌گیری به عنوان TEU می‌شناسند. برای مثال یک کانتینر 40 فوتی، به اندازه دو TEU است. TEU در گزارش ظرفیت‌های کشتی‌های کانتینری و پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین، معیارهای مربوط به توان عملیاتی پورت، بیشتر بر اساس مقدار TEU گزارش می‌گردد.

مطالعه بیشتر | ترخیص کالا از گمرک

تاریخچه کانتینر مدرن بین وجهی

تاریخچه TEU به اواسط دهه 1950 میلادی گره می خورد. پیش از اینکه کانتینر TEU وارد بازار شوند، محموله‌ها را روی کشتی های حمل و نقل، درون جعبه یا بشکه‌هایی در ابعاد مختلف برای بارگیری روی کامیون‌ها و کشتی‌ها بارگیری می‌کردند.
مالکوم مکلین، کارآفرین آمریکایی حمل و نقل، نخستین کانتینر ساخته شده از فولاد موجدار را در سال 1995 تولید کرد که خیلی آسان آن را با کامیون یا کشتی حمل نمود. او بعداً این ایده را به کشور آمریکا فروخت. کشور آمریکا از این جعبه‌ها برای انتقال و حمل و نقل تجهیزات نظامی استفاده می‌کردند.

در دو دهه بعد از اختراع این محصول، انواع کانتینر‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت و مکانیسم‌های قفلی مشاهده شد که همین امر در کامیون‌ها و کشتی‌ها را با مشکل روبرو گردید و در سال‌های بعد این مشکلات را به تدریج برطرف کردند. اولین کشتی استاندارد کانتینری که در سال 1968 به آب انداختند، هاکون مارو، یک کشتی ثبت شده در کشور ژاپن بود. این کشتی بین کشورهای ژاپن و آمریکا حرکت می‌کرد.


TEU چه کاربردی دارد؟

انواع کانتینرها

انواع مختلفی از بارها از طریق دریا، زمین و آسمان حمل می‌شوند. به طور کلی به عنوان خشک، منجمد و سرد طبقه‌بندی می‌گردد. محموله‌ها به عنوان مثال، محصولات دارویی، غذایی و گوشتی می‌توانند نسبت به دما حساس باشند. چنین محموله‌های حساس به دما، باید درون کانتینرهای حمل شوند که بتوانند دما یا رطوبت لازم را به محموله برسانند و نگذارند که رطوبت محصول حین صادرات و واردات کاهش یابد.
ممکن است شرایط حمل و نقل ویژه دیگری هم وجود داشته باشد. کانتینرهایی در انواع و اندازه‌های مختلف برای حمل و نقل انواع و اقسام بار مطابق با نیاز مشتری استفاده می‌شوند. حدود 20 تا 23 میلیون TEU در سراسر جهان در گردش باشد. کانتینرهای یخچالی کالاهایی را حمل می‌کنند که به تنظیمات دمایی خاصی احتیاج دارند تا در حین پروسه حمل و نقل و نگهداری، دچار خرابی یا آسیب نگردند. دمای داخلی یک ریفر با توجه به مشخصات کنترل می‌گردد.

قفسه‌های مسطح و کانتینر‌های روباز بارهای خارج از گیج را حمل می‌کنند. این‌ها محموله‌هایی در شکل‌ها و ابعاد غیرعادی هستند که معمولاً درون یک کانتینر حمل و نقل معمولی مثل یک کانتینر 20 الی 40 فوتی قرار نمی‌گیرند پره‌های توربین بادی، بولدوزرها و دیگ‌های صنعتی بزرگ نمونه‌های از محموله‌های OOG هستند. کانتینرهای حمل و نقل در دو اندازه استاندارد، یعنی کانتینرهای 20 الی 40 فوتی در بازار عرضه می‌شوند. از نظر حمل و نقل این دو عبارت‌اند از:
  • TEU: واحد معادل بیست فوت
  • FEU: واحد معادل چهل فوت
یک FEU و TEU استاندارد را معمولاً با نام کانتینر همه‌منظوره ظرفیت 20 یا 40 اینچی می‌شناسند. TEU واحد اندازه‌گیری استاندارد جهت شمارش کانتینرها با ظرفیت‌های مختلف و توصیف کل کشتی‌های کانتینری و پایانه‌های کانتینری است. همچنین تصویر روشنی از فعالیت بندر از لحاظ توان عملیاتی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال بنادر شلوغ کانتینری صادرات و واردات در کشور چین که شانگهای و شنژن نام دارند، بیشتر از 65 میلیون TEU هر ساله جابه جا می‌کند.



به طور معمول TEU از جنس فولاد سخت، سنگین و همچنین با مقاومت بالا در برابر مواردی همچون خوردگی، آب و هوا ساخته شده است که برخی آن را فولاد کورتن می‌نامند. اجزای چنین کانتینری پانل‌های دیوار جلویی، دو پانل کناری، سقف، کف و چارچوب درب با مجموعه درب و مکانیزم قفل است. یکی از پانل‌های کناری را معمولاً با یک دهانه کوچک برای تهویه هوا طراحی می‌کنند.

کانتینرها با استفاده از میله‌های قفلی که به صورت عمود روی دو در تعبیه می‌گردد، قفل می‌شوند. روی هر دری معمولاً دو میله قفل گذاشته‌اند. مقامات بندری در تمامی دنیا می‌خواهند کانتینرهای بارگیری شده برای حمل و نقل با حداقل یک مهر و موم کانتینر که به مکانیسم میله قفل در شکاف تعیین شده آن چسبانده‌اند، ایمن شود.


انواع کانتینرها

TEU و ابعاد

کانتینرهای سردکن محکم و بزرگ هستند. یخچال‌های قابل حمل که برای حمل کالاهایی با شرایط دمایی خاص کاربرد دارند. آنها معمولاً کارشان این است که دما را بین +30 تا 30- درجه سانتی‌گراد حفظ کند. ریفرها با استفاده از ژنراتورها خنک می‌شوند که بر روی برق و سوخت کار می‌کنند؛ زیرا آنها از طریق زمین و دریا بارها را حمل می‌نمایند. کانتینرهای یخچالی از تجهیزات ثبت دما به نام Data Loggers جهت نمایش دادن و ثبت دمای درون یک واحد صخره‌ای در حین حمل و نقل و ترخیص کالا استفاده می‌کنند.

این داده‌ها را بیشتر می‌توان جهت ارزیابی بر روی یارانه شخصی بارگیری نمود. بیشتر ظروف سردسیری که در سراسر دنیا در حال گردش هستند در ابعاد TEU ساخته می‌شوند. هنگام بارگیری و چیدمان محموله، باید فاصله کافی جهت گردش هوای خنک در داخل ظرف باقی بماند.

این بیشتر به فضا می‌خورد. گریتینگ‌های کف ظروف و دیوارها به همراه فضای اضافی در پایه یک پالت به گردش هوا کمک می‌کند. یکی دیگر از الزامات در زمان بارگیری کانتینر این است که حداقل فاصله 12 سانتی‌متری بین کالا و سقف داخلی ریفر TEU بگذارند.

خلاصه مطلب

TEU چیست؟ واحدی معادل 20 فوت است. از این واحد برای تعیین ظرفیت بار کشتی‌های کانتینری استفاده می‌کنند. TEU در واقع ظرفیت کشتی‌های کانتینری و پایانه را گزارش می‌کند. این محصول از اواسط قرن 1950 وارد بازار شد و هر ساله به تدریج زمان کامل‌تر گردید. اگر هرگونه سوال راجع به TEU دارید، از مجموعه طاها فیدار خلیج فارس بپرسید تا به شما پاسخ دهند. مجموعه‌ما متخصصان کاربلد و حرفه‌ای در این زمینه دارد که می تواند شما را راهنمایی کنند.

مطالعه بیشتر :
ترخیص کالای دریایی
تفاوت سودبازرگانی و حقوق گمرکی
واردات و ترخیص ورق استیل از گمرک
مدت زمان ترخیص کالا
هزینه حمل بار از چین به ایران

نظرات
ارسال نظر

مشاوره رایگان ترخیص کالا